پنج درس مالی از «بازی تاج و تخت»

بازی تاج و تخت (Game of Thrones) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی به سبک خیال‌پردازی حماسی است که توسط دیوید بنیاف و دی. بی. وایس برای شبکه اچ‌‌بی‌‌او ساخته شده‌است. در حال حاضر این سریال نزدیک به ۲۰ میلیون بیننده دارد و حدود ۲۵ میلیون نسخه از کتاب «بازی تاج و تخت » نوشته جورج آر. آر. مارتین چاپ شده است. مارتین شبیه کاری را که تالکین در «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» انجام داده بود، در کتاب‌هایش انجام داده و یک جغرافیای جدید به نام وستروس خلق کرده است. بعد از پخش سریال «بازی تاج و تخت» سایت‌های زیادی درباره وستروس و خاندان‌هایی که در آن زندگی و حکومت می‌کنند، افتتاح شده است. البته این نکته را هم در نظر بگیرید از آنجا که مارتین داستانش را هنوز تمام نکرده، نسخه سریال کمی با کتاب‌ها تفاوت دارد و قرار است از فصل آینده کلا مسیر متفاوتی را طی کند. در حال حاضر در ایران نیز این سریال، طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد و صحبت‌ها و تحلیل‌هایی نیز درخصوص دوبله سریال مذکور به زبان فارسی وجود دارد. به همین بهانه، در یک یادداشت به ابعاد مالی سریال تاج و تخت پرداخته‌ایم. این مقاله تحلیلی در خبرگزاری رویترز منتشر شده که ۵ نکته مالی را از این سریال استخراج کرده است.

ابعاد مالی و اقتصادی سریال

علاوه‌بر ابعاد و ویژگی‌های تصویری و داستانی این سریال که مخاطبان زیادی را جذب خود کرده، مدیران مالی قدرتمند نیز به سمت این سریال کشیده شده‌اند. یکی از این مدیران گیوین بکر، رئیس صندوق ۱۳ میلیون دلاری «او تی سی» است. بیکر توانسته است از ۹۸ درصد هم‌دوره‌ای‌هایش در پنج سال گذشته سبقت بگیرد. از این رو است که سرمایه‌گذاران کاملا مشتاق هستند بدانند، بیکر و سایر همکارانش چه درس‌های مالی از «بازی تاج و تخت» استخراج کرده‌اند. اگر به گردهمایی طرفداران سریال محبوب «بازی تاج و تخت» دعوت شدید، حواستان به همه باشد؛ زیرا ممکن است این افراد در سال‌های بعد به یک میلیاردر تبدیل شوند.

درس اول: درک سیگنال‌های ضعیف

«شواهدی وجود دارد که دیدگاه تو از جهان اشتباه است» این یک توصیه بیکر است. در هفت پادشاهی وستروس(Westeros)، قدرتمندان تمایل به از بین بردن خطرات پیرامون خود دارند. سحر، جادو، وایت واکر‌ها (White Walkers) در شمال و اژدها‌های نفس آتشین که در دریاها بزرگ می‌شوند، از این قبیل خطرات هستند. در کتاب بعدی که مارتین در حال نوشتن آن است، تنها می‌توان فرض کرد که این دشمنان باز خواهند گشت تا رفت و آمد کسانی که در قدرت سهم دارند بیشتر شود. رفتاری که شبیه بنگاه اقتصادی است که آنها به‌دنبال کاهش خطرات پیرامون خود هستند.

درس دوم: تصمیم‌گیری بی‌طرفانه

همانطور که اقتصاددانان رفتاری گفته‌اند ترکیب احساسات و سرمایه‌گذاری، ایده مناسبی نیست. وستروس نیز از این قانون مستثنی نیست. هنگامی که خانواده استارک با لنیسترها به جنگ می‌رود، راب استارک عاشق می‌شود و عهد خود را با دختر یک متحد قدرتمند می‌شکند. در همین حال، رقیبش، تایوین لنیستر، کمتر تحت‌تاثیر احساسات قرار می‌گیرد. حدس بزنید چه کسی سربلند بیرون می‌آید؟ استارک ظالمانه و به ناحق کشته می‌شود. بیکر معتقد است: «او تصمیم‌های احساسی می‌گرفت و همین دلیل مرگش بود.»

درس سوم: اهرمی که باید همراه داشته باشید

قبل از اینکه سری جدید شروع شود، دنریس تارگرین ( به اصطلاح مادر اژدها) هیچ پولی ندارد. مایکل اندرسون مدیر مالی TNAD در توصیف او می‌گوید، او یک بیوه و سرگردان در بیابان‌ها بود. چه کاری می‌توانست انجام دهد؟ هرچند سه اژدهای او در حال بزرگ شدن هستند، چیزی که سال‌ها است در قلمرو پادشاهی دیده نشده است. البته او یک نام خانوادگی قدرتمند هم به دوش می‌کشد که سال‌هاست از مسیر اصلی قدرت دور مانده است. درنتیجه به نظر اندرسون، او «اهرم آن دارایی‌هایی است که در نهایت به دستاوردهای بزرگی ختم می‌شود.» مخصوصا یک ارتش قدرتمند که بر چندین شهر غلبه می‌کند و تهدیدی برای بازگشت به فرمانروایی بر وستروس است.

درس چهارم: «بدهی»، بیش از حد قاتل است

شما ممکن است فکر کنید قدرت برای ساکنین وستروس با تخت و تاج طلاکوب پادشاهی سرزمین پادشاه (کینگز لندینگ) ممکن می‌شود یا شاید با خانواده لنیستر به‌دلیل ثروتی که از زمین‌ها و طلاهایشان دارند (جمله معروف، ثروتمند مثل لنیستر‌ها)، اما براساس نظر برخی متخصصان، قدرت حقیقی در جای دیگری و در شهری میان دریاها قرار دارد.پروفسور لیزا ولفورک از دانشگاه ویرجینیا که یک درس را درباره بازی تاج و تخت games of thrones تدریس می‌کند، بیان می‌کند: «این داستان بحث قدرتی است که در حقیقت در پشت تاج و تخت پادشاهی قرار دارد، سرمایه‌داران احساساتی عمل نمی‌کنند و تنها از کسی حمایت می‌کنند که در آستانه پیروزی است» به گفته او، زمانی که شما در بدهی شدیدی به آیرون بانک (Iron bank ) هستید، این مساله می‌تواند قدرت شما را در حفظ تاج و تخت پادشاهی تضعیف کند و زمانی که شما قادر نیستید بیش از این از آنها قرض بگیرید، این مساله به یک مشکل برای شما تبدیل خواهد شد.»

درس پنجم: دارایی مهم

یک راه به سوی ثروت، کسب محبوبیت برای Iron Bank of Braavos و دیگری داشتن مشاوران زبده در زمینه املاک است. خانواده ترایل با شوخ طبعی، کنترل بیشتر مناطق وستروس جنوبی را در دست دارند و املاک آنها برای هفت پادشاهی حکم سبد نان آنها را دارد. آنها نیز به نوبه خود رژیم لنیستر‌ها را سرپا نگه می‌دارند و حتی در ازدواج میان دو خانواده کمک مالی می‌کنند.به نقل از ولفورک «زمین و املاک، کلید قدرت حقیقی است» و این مساله برای بیشتر ثروت‌ها مساله اساسی است و آن چیزی است که به تشکیل قدرت نظامی می‌انجامد. در واقع بدون زمین در دنیای «games of thrones» شما سهم کمی برداشت خواهید کرد. به نقل از اندرسون «اغلب افراد فکر می‌کنند که این سریال درباره انتقام است، اما در واقع محور اصلی این داستان درباره دارایی‌هاست، شما بدون به‌دست آوردن زمین و کنترل آن هیچ چیز نخواهید داشت.»