15 نکته برای داشتن یک شروع کاری خوب

مترجم: مریم رضایی

برخی کسب‌وکارها شروع سال جدید را مبنایی برای ایجاد تغییراتی مهم قرار می‌دهند که استخدام نیروی جدید یکی از آنها است. اولین روزهای کاری در شغل جدید و در سال جدید از به یادماندنی‌ترین و البته پراسترس‌ترین روزهای زندگی‌ هر فردی است. اما همان‌طور که در به دست آوردن این موقعیت جدید دقت و تلاش داشتید، با رعایت نکاتی در برنامه‌ریزی برای اولین روز کاری می‌توانید اضطراب خود را کاهش دهید. تعدادی از این نکات را عنوان می‌کنیم.

1) آماده باشید و سوال کنید: با اینکه بهتر است در اولین روزهای کاری بیشتر گوش دهید، اما هر زمان لازم شد سوال کنید. با این کار کنجکاوی و تمایل خود به یادگیری را به رخ می‌کشید. می‌توانید از قبل با نوشتن سوالات کلی و عملی خود در مورد اینکه چگونه می‌توانید در این نقش موفق باشید، با آمادگی کامل سر کار بیایید. حتی می‌توانید معرفی کوتاهی از خودتان تهیه کنید؛ اینکه که هستید و قبلا کجا کار می‌کردید.

2) به موقع‌ سر کار حاضر شوید: حداقل یک ربع زودتر از زمان مقرر سر کارتان حاضر شوید. اگر با مسیری که باید طی کنید آشنایی ندارید، چند روز قبل آن را امتحان کنید و شرایط ترافیک را در نظر بگیرید.

3) چشم‌انداز اجتماعی را کشف کنید: فاکتور مهم برای موفق شدن در شغل تازه فقط این نیست که با همکارانتان دوست و همراه شوید، بلکه باید با افراد مناسب نیز نشست و برخاست داشته باشید. در هر محیط کار با هر اندازه‌ای با گروهی همراه می‌شوید. اما اگر می‌خواهید در همکاری با کارفرمای جدید مدارج عالی را طی کنید، با گروه مناسبی همراه شوید.

4) آرامش‌تان را حفظ کنید و لبخند بزنید: در حالی که سعی می‌کنید استراتژیک رفتار کنید، به یاد داشته باشید که در اولین روزهای کارتان باید آرامش داشته باشید تا بتوانید بهره‌وری خود را بهینه‌سازی کنید. همچنین فراموش نکنید که فرآیند سخت جست‌وجو، مصاحبه و به دست آوردن این شغل را طی کرده‌اید. بنابراین لبخند بزنید و از شرایطی که در آن هستید لذت ببرید.

5) خود را با شرایط وفق دهید: وقتی تردید دارید، برای نوع لباسی که می‌پوشید، حرفی که می‌خواهید بزنید و کاری که انجام می‌دهید، رویکردی محافظه‌کارانه اتخاذ کنید. مثل فرآیند مصاحبه شغلی‌تان حرفه‌ای برخورد کنید. اولین تاثیری که روی همکاران و مدیرتان می‌گذارید مهم است. بنابراین در اولین روزهای کاری ریسک نکنید تا غیرمتعارف به نظر برسید.

6) به انتظار رئیس‌تان از خودتان پی ببرید: در اولین روزهای کاری، کارفرما شرح وظایف و مسوولیت‌هایی که دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ چه به‌صورت مکتوب و چه به‌صورت شفاهی. این وظایف را خوب آنالیز کنید و هر سوالی دارید بپرسید تا بتوانید در شغل تازه موفق شوید. این موضوع بسیار مهمی است، چون ممکن است در کنار نکاتی که صراحتا گفته شده، مواردی ضمنی هم وجود داشته باشد که انتظار می‌رود آن را انجام دهید.

7) مراقب زبان بدنتان باشید: زبان بدن شما بخش عمده ارتباطات‌تان در محیط کار را شکل می‌دهد. خوب آن را ارزیابی کنید تا بدانید دیگران چه سیگنال‌هایی از شما دریافت می‌کنند و به این ترتیب، از هر گونه قضاوت غیرضروری اجتناب کنید.

8) تا جایی که می‌توانید با افراد مختلف گفت‌وگو کنید: یکی از ارزشمندترین بینش‌هایی که در بدو ورود می‌توانید به دست آورید این است که واحد شما چه چشم‌اندازی از نظر دیگر همکاران دارد. اگر اثبات کنید که فردی صمیمی و خوش‌برخورد هستید، در شروع کار پایه‌ریزی درستی خواهید داشت.

9) در اثبات کردن خودتان بیش از حد اصرار نورزید: پافشاری برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد، چون فراموش نکنید که شما استخدام شده‌اید و نیازی نیست برای اثبات خودتان دیگران را شگفت‌زده کنید. اجازه بدهید همه چیز به‌طور طبیعی پیش برود.

10) دعوت دیگران برای بودن در جمع را بپذیرید: اگر همکاران یا مدیرتان پیشنهاد کردند وقت نهار را با آنها بگذرانید، این پیشنهاد را بپذیرید. خیلی مهم است که نشان دهید آماده پیوند خوردن با تیم جدید هستید. همچنین یک قدم بزرگ‌تر بردارید و سعی کنید در همان روزهای اول در بین همکاران جدید حداقل یک دوست صمیمی پیدا کنید. فراتر از ارتباطات کلی که دارید، صمیمی‌تر شدن با یک یا دو نفر می‌تواند از استرس‌های اولین روزهای کار بکاهد و توانایی شما را برای پیشرفت هر چه سریع‌تر در یک جو بیگانه ارتقا دهد.

11) جلسات آموزشی را از دست ندهید: ممکن است لازم باشد در چند جلسه آموزشی در ابتدای کار شرکت کنید. هر چقدر هم فکر می‌کنید بر کارتان مسلط هستید، این جلسات را از دست ندهید. این مهم است که در روزهای اول بی‌مسوولیت و غیرقابل اطمینان به نظر نرسید. چنین جلساتی به شما کمک می‌کند سرعت پیشرفتتان را بالا ببرید.

12) گوش دهید و اظهار نظر کنید: بهترین کاری که هر کس در اولین روزهای کاری در شغل جدید می‌تواند انجام دهد «گوش دادن، گوش دادن و گوش دادن» است. الان وقت آن نیست که نظرات متقاعدکننده خود را مطرح کنید. رفتار دوستانه داشته باشید، با دیگران ملاقات کنید، لبخند بزنید و گوش دهید. این مهم‌ترین موقعیت شما برای شنیدن اهداف رئیس‌تان در مورد شرکت، واحد و پروژه‌های اصلی است. این شانسی است که برای داشتن موقعیت کلی و دانستن اولویت‌های شرکت به دست آورده‌اید. حتی آماده باشید که تا می‌توانید یادداشت‌برداری کنید.

13) به قوانین نانوشته محیط کار پی ببرید: باید وقتی بگذارید که قوانین مکتوب و نیز نانوشته محیط کارتان را بدانید. مثلا اینکه نحوه استفاده از آشپزخانه چگونه است یا کدام طبقه‌ها مشترک هستند. قرار نیست در همین روزهای اول قوانین را زیر پا بگذارید و چهره بدی از خودتان نشان دهید.

14) به همه چیز علاقه نشان دهید: در حالی که در محیط کار همه سعی می‌کنند در مورد یک تازه‌وارد اطلاعات کسب کنند، شما هم سعی کنید دیگران و نقش‌هایشان را بشناسید. این رفتار تملق نیست، بلکه کمک می‌کند کارتان را بهتر انجام دهید.

15) تا جایی که ممکن است گوشی خود را کنار بگذارید: در روزهای اول ۱۰۰ درصد تمرکز شما باید روی کارتان باشد. پس تا جایی که ممکن است از گوشی استفاده نکنید.

منبع: Business Insider