نبرد «شیر» و «گاندو» در حاشیه امن زاینده رود
دنیای اقتصاد- مهدی قانونی: لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران بدون معطلی وارد دور برگشت خود شد. بازی های هفته اول و دوم از دور برگشت بدون وقفه برگزار می شود تا تیم ها پس از سپری کردن دو هفته وارد تعطیلات نیم فصل خود شوند. اما دو تیم ذوب آهن و سپاهان قبل از اینکه پا به تعطیلات نیم فصل بگذارند باید رو در روی یکدیگر قرار گیرند تا مردم اصفهان شاهد شهرآوردی تمام فوتبالی باشند. ذوب آهنی که این فصل خود را در قد و قواره های قهرمانی می یابد، اکنون در رده سوم جدول رده بندی قرار دارد و بازی قبلی خود را در لیگ برتر مقابل ملوان بندر انزلی با پیروزی پشت سرگذاشته و در اندیشه آن است که با پیروزی در داربی تمام فوتبالی اصفهان، با چشم داشتی به صدر جدول به تعطیلات زمستانی برود. اما سپاهان که پس از تغییر در کادر فنی خود هنوز نتوانسته مسیر قابل قبولی را برای خود هموار سازد هفته گذشته یک امتیاز شیرین را از خوزستان به دست آورد و توانست با متوقف ساختن استقلال خوزستان صدرنشین، با روحیه ای مضاعف به مصاف همشهری خود برود. شهرآورد اصفهان طی سالیان گذشته همیشه یکی از جذاب ترین و حساس ترین شهرآوردهای ایران بوده و بدون حواشی خاصی در سایه احترام متقابل برگزار شده است.

شهرآورد بدون شیمبا، پادوانی و مارکو
سپاهان و ذوب آهن در حالی از ساعت ۱۵ روز پنجشنبه ۱۰ دی ماه در ورزشگاه فولادشهر به مصاف هم می روند که با توجه به آغاز فصل نقل و انتقالات و تلاش نمایندگان فیفا TMS دو باشگاه و نماینده امور بین الملل فدراسیون فوتبال، به دنبال آن بوده اند تا بتوانند ITC بازیکنان خارجی خود را با توجه به مدت زمان مشخص دریافت نمایند تا در نهایت سازمان لیگ بتواند برای این بازیکنان اجازه نامه بازی صادر کند.سپاهان که در ابتدای فصل با مشکل عدم دریافت اجازه بین المللی بازی دو بازیکن خود نتوانست در نیم فصل از آنها استفاده کند، امیدوار است با حل شدن این مشکل بتواند از شیمبا و پادوانی در ترکیب خود استفاده کند و بدون تردید با افزوده شدن این دو بازیکن پس از تعطیلات زمستانی به ترکیب تیم، خواهد توانست نتایج نه چندان قابل قبول خود را جبران کند. اما ذوبی ها نیز در فصل نقل و انتقالات یک بازیکن خارجی به نام مارکو را به خدمت گرفته اند. یحیی گل محمدی نیز امیدوار است که با صدور رضایت نامه بین المللی مارکو بتواند از این مهاجم برزیلی که سابقه حضور در لیگ برتر ایران به همراه صبای قم را داشته، استفاده کند. هر چند بعید است که این بازیکن نیز به شهرآورد اصفهان برسد. البته سپاهانی ها پادوانی و شیمبا را برای تعطیلات سال نو میلادی به مرخصی فرستاده اند تا بتوانند از هفته هجدهم لیگ برتر از حضور آنان استفاده کنند.

چمن فولادشهر، مشکل بزرگ داربی
علی رغم اینکه شهرآورد اصفهان همیشه از کیفیت بالایی از لحاظ فنی برخوردار بوده اما این دیدار در شرایطی برگزار می شود که چمن فولادشهر این روزها با توجه به سردی هوا و فشاری که به این زمین وارد شده، حال و روز خوبی ندارد و این موضوع می تواند بر روی کیفیت بازی هر دو تیم تأثیر بگذارد. فولادشهر در حالی جور فوتبال اصفهان را می کشد که وضعیت ورزشگاه نقش جهان همچنان در هاله ای از اما و اگرها قرار دارد و همچنان در پیچ و خم های قبلی خود مانده است. چمن ورزشگاه فولادشهر با تمام زحمت هایی که برای حفظ آن کشیده شده، بدون تردید یکی از مشکلات تیم هایی مثل ذوب آهن و سپاهان است که فوتبال تاکتیکی و زمینی را در دستور کار فنی خود قرار می دهند.

استیماچ به دنبال انتقام از یحیی
استیماچ که با کنار گذاشته شدن حسین فرکی آن هم به شکل و شمایلی خاص، هدایت تیم سپاهان را بر عهده گرفت، در بدو ورودش به سپاهان در نیمه نهایی جام حذفی به مصاف شاگردان گل محمدی رفت و با تحمل شکست مقابل ذوب آهن با جام حذفی خداحافظی کرد تا گذارشان به دیدار برگشت شهرآورد بیفتد.استیماچ بدون تردید نمی خواهد بار دیگر شکست مقابل ذوب آهن را تجربه کند که بدون تردید این اتفاق به هیچ وجه به مذاق هواداران طلایی پوشان خوش نمی آید.در آن سوی میدان یحیی گل محمدی نیز با تیم جوان و بی حاشیه خود به دنبال آن است تا با پشت سرگذاشتن حریف همشهری خود، راه رسیدن به صدر جدول را هموارتر سازد و با کسب سه امتیاز این دیدار به تعطیلات زمستانی نیم فصل برود.

شیر و گاندو در چنگال شهرآورد
سپاهانی ها که نماد شیر را به عنوان سمبل خود انتخاب کرده اند فردا میزبان ذوب آهنی هستند که تمساح پوزه کوتاه ایرانی -گاندو- را به عنوان نماد خود انتخاب کرده و شهر آورد اصفهان به نوعی تقابل شیرهای سپاهان با گاندوهای ایرانی خواهد بود.بدون تردید تساوی در این دیدار به سود دیگر تیم های مدعی خواهد بود و برد هر یک از دو تیم می تواند شرایط دیگرگونی را برای برنده این مسابقه حساس به ارمغان بیاورد. زاینده رود این روزها برای چندمین بار به خشکی نشسته است. هوای آلوده از درو دیوار شهر بالا می رود. دیوار مهربانی با تمام دستان سخاوتمند جوانان شهر هم نمی تواند سرما را از تن کودک فال فروش بیرون ببرد و . . . اما شاید فوتبال مرهمی باشد برای مردم شهر؛ یک مرهم ۹۰ و اندی دقیقه ای.