دقت مضاعف
برای بسیاری از ما خرید کالای کارکرده مخصوصا کالاهای کامپیوتری نظیر نوت‌بوک انتخابی از سر میل و رغبت نیست و اکثرا تمایلی به صرف هزینه برای خرید یک نمونه کارکرده نداریم.
اما به هر حال در برهه‌هایی از زمان و در موقعیت‌های مختلف، توجه‌ها خواه‌ناخواه به سمت بازار کارکرده فروش‌ها یا به‌عبارتی سمساری‌های دیجیتالی جلب می‌شود. بازاری که در شرایط عادی چندان رونق نداشته و تنها در مواقع بحران و بروز اتفاقاتی مانند رشد قیمت‌ها و کاهش موجودی و... رونق می‌گیرد. در چنین شرایطی معمولا توجه خریداران و به‌ویژه آن دسته‌ای که علاقه‌ای به صرف مبلغ هنگفتی برای خرید نوت‌بوک ندارند به سمت نمونه‌های کارکرده جلب می‌شود. گاه نیز شرایطی ایجاد می‌شود که به خریداران به سمت نمونه‌های کارکرده روند. اما آیا واقعا خرید یک نوت‌بوک کارکرده اقدامی مناسب و به صرفه است؟ آیا صرف هزینه‌ای کمتر برای خرید یک نمونه کارکرده اقدامی بی‌خطر و صحیح است؟ اگر ناچار به خرید یک نمونه کارکرده از میان نمونه‌های موجود در بازار شدیم چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟ اینها سوالاتی هستند که در این بخش ما به آنها پاسخ داده‌ایم و می‌توانید برای یافتن پاسخ این سوالات این مطلب را بخوانید:

در باره نوت‌بوک‌های کارکرده
اکثر کاربران نوت‌بوک و به‌ویژه کاربران حرفه‌ای و آنهایی که مدام به دنبال تکنولوژی‌های جدیدتر هستند پس از مدتی استفاده از نوت‌بوک اقدام به ارتقا یا تعویض نوت‌بوک خود می‌کنند.نوت‌بوک‌های این دسته از افراد ممکن است یا عاری از هر گونه عیب و ایراد باشد یا اینکه دارای ایراد و نواقص ظاهری نظیر شکستگی بخشی از دستگاه یا خط و خش‌های روی دستگاه یا صفحه نمایش باشد. گاه نیز ممکن است دستگاه از لحاظ سخت‌افزار داخلی دارای ایرادهای غیرقابل مشاهده باشد.
در هر حال خرید نوت‌بوک‌هایی که به‌عنوان کارکرده در بازار موجودند نوعی خطر کردن است. به همین دلیل طی سال‌های گذشته که قیمت نوت‌بوک تا این حد گران نبود اکثرا نوت‌بوک‌های کارکرده به تعمیرگاه‌ها فرستاده می‌شدند تا از قطعات آنها برای تعمیر یا ارتقای نمونه‌های ایراد دار استفاده شود.
اینک اما در پی رشد قیمت‌ها در بازار شاهد رونق بازار این نوت‌بوک‌ها هستیم و این‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند رونق بیشتری در بازار این کالا مشاهده خواهد شد. زیرا این نوت‌بوک‌ها در حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های آکبند به فروش می‌رسند.
بورس نوت‌بوک‌های کارکرده
در اکثر مراکز خرید و فروش کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال شاهد عرضه نمونه‌های کارکرده نوت‌بوک هستیم. حتی در برخی از مراکز طبقه‌ای خاص به فروشندگان نوت‌بوک‌های کارکرده اختصاص داده شده است. به غیر از این فروشگاه‌ها برخی از شرکت‌های خدماتی نمونه‌های تعمیری را به متقاضیان خرید نوت‌بوک‌های کارکرده واگذار می‌کنند.
برخی از شرکت‌ها نیز نمونه‌های پشت ویترینی را که برای تبلیغ یا معرفی محصول مدت‌ها پشت ویترین بودند با قیمت نمونه‌های کارکرده به متقاضیان می‌فروشند.
از مراکز خرید و فروش نوت‌بوک که بگذریم، مشاهده شده است گروهی از دستفروشان در اماکنی مانند پشت شهرداری و... اقدام به فروش نمونه‌های کارکرده نوت‌بوک می‌کنند که البته خرید نوت‌بوک کارکرده از دستفروشان به مراتب پرخطرتر از فروشگاه‌های مجاز است. چرا که ممکن است این نوت‌بوک‌ها که اکثرا فاقد باتری هستند، سرقتی باشند. پس هنگام خرید دقت کنید.
نوت‌بوک دست دوم بخریم یا نخریم؟
کارشناسان می‌گویند، خرید لپ‌تاپ دست دوم، نوعی ریسک است و بهتر است، از این کار خودداری کرد.
چرا که خریداران دستگاه‌های کارکرده اکثرا افرادی هستند که اطلاعات فنی بالایی از دستگاه نداشته و از طرفی نمی‌توانند نسبت به ایرادهای واقعی دستگاه اطمینان خاطر داشته باشند.
به همین دلیل ممکن است که دستگاهی را که ایراد مهم در بخش پردازنده یا مادربورد دارد، ولی ظاهری تمیز و سالم دارد با توصیه فروشنده خریداری کند و بعد دچار دردسر شود.به گفته آنها، از دستگاه‌های کارکرده معمولابرای تعمیر سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود و این نشان‌دهنده این است که عمر لپ‌تاپ به پایان رسیده است.به گفته فعالان بازار؛ عمر متوسط یک لپ‌تاپ چهار سال است و اکثر لپ‌تاپ‌های کارکرده عمری بالای چهار سال دارند و به همین دلیل اکثرا اوراق می‌شوند و از قطعات آنها برای تعمیر سایر لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود. از طرفی به‌دلیل اینکه دستگاه‌های کارکرده گارانتی ندارند، بعید نیست برای خریدار مشکلاتی به وجود آورد. یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: از آنجا که نظارت چندانی بر کسب وکار صنف تعمیرکار نمی‌شود، آنها هر چه می‌خواهند انجام می‌دهند و نهایتا می‌گویند ما اعلام کرده بودیم که دستگاه فاقد گارانتی است. وی افزود: نداشتن گارانتی دستگاه راه فرار این دسته از تعمیرکاران یا فروشندگان کالاهای کارکرده است. به‌طور کلی خرید یک لپ‌تاپ کارکرده صرفه اقتصادی ندارد. چراکه کاربران را به دردسرهایی دچار می‌کند که باید گاه هزینه بسیاری را برای رهایی از این دردسرها صرف کرد.از سویی لپ‌تاپ‌های کارکرده بدون گارانتی به فروش می‌رسند و به این ترتیب در صورت بروز مشکل فروشنده هیچ مسوولیتی تقبل نمی‌کند.‌ اکثر لپ‌تاپ‌های کارکرده از مدل‌های قدیمی هستند که در صورت بروز ایراد در آنها قطعات تعمیری برای آنها در بازار یافت نمی‌شود.
دلیل بی‌اعتمادی به نوت‌بوک‌های کارکرده چیست؟
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا در مورد خرید و فروش گوشی‌های کارکرده تا این حد بدبینی وجود ندارد و خریداران در اکثر مواقع، بر خلاف بازار لپ‌تاپ، گوشی‌های گران‌قیمت را از میان نمونه‌های کارکرده بازار انتخاب می‌کنند.به گفته سیروس صالحی، یکی از کسبه بازار گوشی‌های کارکرده، در بازار گوشی نمونه‌ای که دارای ایراد فراوان باشد، در ظاهر این ایرادات را نشان می‌دهد؛ چرا که یک گوشی زمانی که با شدت به زمین بخورد، زیر بار فشار زیاد خُرد شود یا در آب بیفتد، دچار ایراد می‌شود که در این صورت یا از کار می‌افتد یا اینکه در صورت تعمیر ظاهر آن مخدوش می‌شود. به این ترتیب یک گوشی خراب و از کار افتاده قابل تشخیص است.
اما در مورد لپ‌تاپ این طور نیست.همچنین یک گوشی از لحاظ فنی پیچیدگی‌های بیشتری دارد تا یک لپ‌تاپ.به همین دلیل کمتر کسی در بازار توان باز کردن گوشی و تعمیر بورد سوخته و... یک گوشی را دارد. اما در بازار لپ‌تاپ حتی یک فروشنده معمولی هم می‌تواند لپ‌تاپ را باز کرده و قطعات آن را جا به جا کند.وی همچنین افزود: گوشی‌های کارکرده در کل وجهه چندان بدی در بین خریداران ندارند و مردم با اعتماد این کالارا خریداری می‌کنند. یکی دیگر از فعالان بازار تعمیرکاران گوشی هم گفت: لپ‌تاپ‌های دست دوم اکثرا با ایرادات فراوان به تعمیرکاران برای اوراق فروخته می‌شوند. اما گوشی‌های دست دوم اکثرا بدون عیب و ایراد به فروش می‌رسند و وقتی کاربر قصد خرید گوشی جدید می‌کند آن را می‌فروشد.به همین دلیل خریداران با اطمینان بیشتری گوشی دست دوم می‌خرند. یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ‌های کارکرده هم گفت: خود ما که از اعضای صنف تعمیرکاران لپ‌تاپ هستیم، تمایلی به فروش لپ‌تاپ‌های کارکرده نداریم و ترجیح می‌دهیم که آنها را اوراق کنیم. ولی اکثر فروشندگان گوشی کارکرده سعی می‌کنند آن را به فروش برسانند. زیرا ما در تعمیر گوشی تبحر خاصی نداریم و به همین دلیل اوراق گوشی به اندازه لپ‌تاپ سود ندارد!