تهیه برنامه بازاریابی با بودجه صفر
خدایار عبداللهی khodayarabdollahi@yahoo.com در دنیای امروز دگرگونی‌های بسیار زیاد همراه با گسترش رقابت در زمینه‌هایی متنوع مخصوصا در بازارها مشاهده می‌شود.
استفاده از بازاریابی برای همه شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در صدد هستند بدون تسلیم در برابر تغییر حضوری آگاهانه در بازار داشته باشند، ضرورت دارد. آنها باید تلاش کنند تا با برنامه‌ریزی بازاریابی سهم بازار مناسبی برای خود به دست آورند.در تهیه‌ یک برنامه بازاریابی موفق بعد از اینکه دقیقا کسب‌و‌کارمان را برای خودمان تعریف کردیم و مشخص ساختیم، بعد از اینکه مشتریانمان را به درستی شناختیم و دموگرافیک آنها را با تحقیق و پژوهش معلوم ساختیم، گام در راه تعیین برنامه و بودجه برمی‌داریم.
توجه داشته باشید که این برنامه‌ بازاریابی هم برای شما هزینه‌هایی در بر دارد، ولی راه‌هایی نیز وجود دارد که با نداشتن بودجه و با کمترین هزینه اقدام به تهیه یک برنامه بازاریابی موثر کنیم.در اینجا به برخی از پیشنهادها درتهیه یک طرح بازاریابی که یک دید جهانی به کسب‌و‌کار شما بدون صرف هزینه‌ای می‌دهد:
۱- نوشتن به مخاطبان هدف
با بازاریابی مقاله
بازاریابی مقاله یکی از اسرار پنهان ارتقای کسب‌و‌کار است. آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که کسانی که مقالاتشان در مجلات، سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می‌شود در بین خطوط کسی هست که مخفیانه به فروش یا ترویج یک محصول یا خدمت است. این یک بازاریابی مستقیم نیست، ولی حتی می‌توان آن را موثرتر نیز دانست به خصوص اگر پیام مقاله به‌طور عاطفی با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند. علاوه بر این اگر مقاله شما از روی سایت کپی و منتشر شود به میزان قابل توجهی به ارتقای کسب‌وکار شما کمک کند .
۲-رسانه‌های اجتماعی
اگر کسب‌و‌کار شما در رسانه‌های اجتماعی اصلی حضور نداشته باشد، کسب‌و‌کار شما در حال از دست دادن مخاطبان زیادی است. پروفایلی جذاب برای کسب‌و‌کارتان در شبکه‌هایی مانند لینکدین، فیس‌بوک، توئیتر و مای‌اسپیس ایجاد کنید. فیس‌بوک دارای ۸۰۰ میلیون کاربر است که همچنان نیز در حال گسترش است که می‌تواند یک منبع رایگان برای تبلیغ کسب‌و‌کار شما باشد.
۳- ساخت وبلاگ
اطلاعات مربوط به کسب‌و‌کارتان را به‌طور منظم در وبلاگ خود قرار دهید. گوگل به محتوای تازه و به روز علاقه وافری داردو بارها و بارها آنها را فهرست‌بندی می‌کند و کلمات کلیدی را به پایگاه داده‌های خود اضافه می‌کند و به این طریق مشتریان را به وبلاگ شما رهنمون می‌سازد. البته اینها مشتریان بالقوه شما هستند و وظیفه شماست که از این به بعد شک و تردید آنها را برطرف ساخته و آنها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.
۴- سیستم بازاریابی از طریق ایمیل
بازاریابی ایمیلی نوعی بازاریابی مستقیم است که به واسطه رایانامه (ایمیل) صورت می‌گیرد. در این بازاریابی می‌توان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان معرفی کرد.
بازاریابی پست الکترونیک یکی از ابزارهای بسیار قوی و منحصربه‌فردی است که شما می‌توانید بدون هزینه و به سرعت و به صورتی کاملا حرفه‌ای، به مشتریان پیام تبلیغاتی خود را ارسال کنید و کمک زیادی در معرفی توانایی‌های کسب‌و‌کار شما است. تبلیغات از طریق پست الکترونیک ابزاری مقرون به صرفه است که از نرخ پاسخگویی بالایی نیز برخوردار می‌باشد.
۵- بازاریابی تالارهای گفت‌وگو
یکی دیگر از متدهای بازاریابی اینترنتی که نباید مزایای استفاده از آن را از دست دهید، بازاریابی تالارها و انجمن‌های گفت‌وگو است. این روش توسط بازاریابان اینترنتی خبره بیشتر استفاده می‌شود. کافی است که به گروه‌ها بپیوندید و تبدیل به یک عضو فعال شوید. پس از آن ترافیک زیادی از طرف تالارهای گفت‌وگو به سمت وب‌سایت شما هدایت خواهد شد.