ردای قهرمانی سوپر جام را چه کسی بر تن می کند؟
دنیای اقتصاد- مهدی قانونی: اصفهان و سپاهان طی دو دهه اخیر روی دیگری را به ورزش ایران به ویژه در رشته فوتبال نشان داده اند. هر چند که این استان علی رغم اینکه استان معین پایتخت محسوب می شود و همیشه نامش به عنوان جانشینی برای پایتخت کشور مطرح بوده، اما در برخی زمینه ها نیز با عقب ماندگی بیش از حد روبرو بوده و هیچ تلاشی نیز از سوی متولیان برای ساماندهی به وضعیت آن صورت نپذیرفته است. نمونه بارز یکی از این عقب ماندگی ها، وضعیت سرانه ورزشی مناسب و استاندارد است که اصفهان از این حیث با استان های انتهای جدولی رقابتی دیرینه دارد. اما با تمام این وجود ورزش اصفهان توانسته است با مدیریتی اصولی جایگاه متفاوت و وارونه ای را به خود اختصاص دهد.
در ورزش حرفه ای نیز ورزش اصفهان به کمک دو باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن به ویژه از ابتدای دهه ۸۰ با رشدی دیگرگون توانسته اند بارها و بارها عناوین متعدد قهرمانی و نایب قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی فوتبال باشگاه های کشور و همچنین در لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا را کسب کنند و سپاهان تنها تیم ایرانی است که توانسته در جام باشگاه های جهان بازی کند، افتخاری که گمان نمی رود به زودی برای دیگر تیمی از ایران محقق گردد.
بدون تردید این موفقیت ها که در رده باشگاهی برای ورزش اصفهان رخ داده است با آنچه فعالیت اداره کل تربیت بدنی سابق و اداره کل ورزش و جوانان کنونی این استان به آن رهنمون می گردد بسیار متفاوت است و متاسفانه کمترین نقش در این رخداد در پرونده مدیران کل این نهاد متولی ورزش به چشم می آید و در مقابل طی بیست سال گذشته این نهاد متولی نتوانسته است فرجام یک استادیوم فوتبال را به سرانجامی مشخص برساند.

سپاهان همچنان مدعی قهرمانی
نوشتار بالا مقدمه ای می شود که بتوان نگریست که بدون دیدگاه مدیریتی حاکم و عدم پایبندی به برنامه های راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نمی توان بر فراز قله های سترگ قهرمانی با وجود مدعان صاحب نامی همچون سرخابی های پایتخت و تیم های قدرتمند صنعتی و نظامی ایران ایستاد.
سپاهان با کسب عنوان قهرمانی در لیگ چهاردهم، بار دیگر آسیایی شد تا با این تفکر آغازگر لیگ پانزدهم باشد، لیگی که مشخصا با شرایط ویژه تر و با کیفیت بالاتری برگزار خواهد شد و ادامه مسیر در آن سخت و دشوار خواهد بود. البته سپاهان با شروع خوب در لیگ پانزدهم و شکست استقلال خوزستان نشان داد که برای صدرنشینی در لیگ برنامه مشخصی را در سر می پرواند.

نگاهی به عملکرد سپاهان در فصل نقل و انتقالات
پر افتخارترین تیم لیگ برتر فوتبال ایران و قهرمان فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران، کارش را این فصل هم با حسین فرکی آغاز کرد. این تیم در فصل نقل و انتقالات خروجی‌های نسبتا زیادی داشت. مارسیو پسوس، بازیکنی که فصل قبل خیلی کم برای سپاهان به میدان رفت و ظاهرا مصدومیتش را قبل از قرارداد، مخفی کرده بود اولین جدا شده زرد پوشان بود. محمد حسین مرادمند و علیرضا کریمی، دو بازیکنی که از پایه های سپاهان به تیم اصلی این تیم آمده بودند هم این فصل از این تیم جدا شدند. کریمی به گسترش فولاد رفته و مرادمند هم راهی پدیده مشهد شده است.
جواهیر سوکای دیگر جدا شده سپاهان است. این مهاجم چند سالی بود که به عنوان یک بازیکن نسبتا تاثیر گذار در سپاهان حضور داشت اما این فصل فرکی ترجیح داد او را از لیستش خارج کند. علی احمدی آخرین جدا شده سپاهان بود.
این مدافع با تجربه به دلیل خریدهای سپاهان از لیست این تیم خارج شد.
سپاهانی‌ها در سوی مقابل، وحید نجفی را از تیم مقاومت تهران جذب کرده‌اند. این بازیکن برترین گلزن لیگ پایه فوتبال ایران بوده است. از سوی دیگر سپاهانی‌ها لئوناردو پادوانی، مدافع هافبک موفق نفتی‌ها را جذب کرده‌اند و در نهایت هم حبیب گردانی را از تراکتورسازی به استخدام خود در آورده اند.
نکته مهمی که سپاهان در فصل نقل و انتقالاتی لیگی که برخی از تیم های حاضر در آن ۱۷ تغییر داشته اند به آن نایل شده، آن است که این تیم با حفظ کادر رهبری و همچنین اسکلت تیمی خود و خارج کردن دو بازیکن خارجی از لیست، توانسته است صرفه جویی مناسبی را از بعد اقتصادی داشته باشد.
بازیکنان ورودی: لئوناردو پادوانی (نفت تهران)، حبیب گردانی (تراکتورسازی)، وحید نجفی (امیدهای تهران)، علی چوپانی (پدیده)
بازیکنان خروجی: علی احمدی، جواهیر سوکای، ماریو پسوس، امیر حسین کریمی (گسترش فولاد)، محمدحسین مرادمند (پدیده)
فهرست نهایی: رحمان احمدی، شهاب گردان، هادی عقیلی، عبدالله کرمی، وریا غفوری، احسان حاج‌صفی، علی کریمی، فوضیل موسایف، رسول نویدکیا، محرم نویدکیا، مهدی شریفی، محمدرضا خلعتبری، لوسیانو پریرا، حسین پاپی، لئوناردو پادوانی، وحید نجفی، حبیب گردانی، میلاد سرلک، امین جهان‌عالیان، سعید قائدی‌فر، علی غلامی، حسین فاضلی، مهدی امینی، محمد روشندل، رضا میرزایی

آغاز خوب طلایی پوشان
سپاهان با این ترکیب وارد رقابتهای جدید لیگ برتر شد و توانست در آوردگاه نخست استقلال خوزستان را با شکست بدرقه کند و خود را مهیای شهرآورد اصفهان سازد.

سوپر جام با طعم شهرآورد
دو تیم سپاهان و ذوب آهن بر حسب مقدمه این نوشتار حالا خیلی زود باید شهرآورد یا همان دربی اصفهان را برگزار کنند که البته این بار کمی متفاوت تر از قبل و با حساسیت بیشتری برگزار خواهد شد.
طلایی پوشان و سبزپوشان اصفهانی که عناوین قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی فصل قبل را به همراه خود دارند روز جمعه ۱۶ مرداد در ورزشگاه فولاد شهر که این سال ها جور بی تدبیری متولیان ورزش اصفهان را به تنهایی بر شانه سبز رنگ و مخملین خود می کشد، مقابل هم صف آرایی خواهند کرد تا برنده داربی، قهرمان سوپرجام ایران نیز لقب بگیرد.
البته با توجه به همزمانی شهرآورد اصفهان با فینال مسابقات فوتسال باشگاه های آسیا که به میزبانی اصفهان برگزار می شود احتمال تغییر در زمان برگزاری آن می رود که در این صورت مردم اصفهان روز پنجشنبه شاهد برگزاری این دیدار خواهند
بود.