شتاب گردشگری در کویر

دنیای اقتصاد-گردشگری،گردشگر و توریسم و رونق آن موضوع و مسئله ای مهمی که بیش از دو سال است مسئولان کشور و استان های گردشگر پذیری مثل اصفهان را متوجه و درگیر خود ساخته است. موضوعی که در راستای اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد و هم موجب افزایش درآمد مردمان محلی می شود و هم ارتقاء زیرساخت های شهر یا روستای مقصد گردشگری را شامل می شود، اما گردشگری اقسام متعددی دارد که بی شک اکثر مردم گردشگری را بازدید از ابنیه تاریخی در ذهن خود تعریف کرده اند، اما ایران و اصفهان علاوه بر ابنیه تاریخی که یکی از بزرگ ترین پتانسیل های جذب گردشگر است، می تواند در قسم دیگر گردشگری یعنی گردشگری اقلیمی نیز جاذب باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، اصفهان از آن جمله استان هایی است که با حرکت به سمت غرب آن به کوه های پوشیده از برف و با حرکت به سمت شرق به کویر و ماسه های بادی می رسیم. آری کویر و ماسه بادی آنچه در غرب و اروپای غربی وجود ندارد و حتماً مورد توجه گردشگرانی است که از این مناطق وارد کشور می شوند. اکنون سؤال اینجاست که حالِ گردشگری کویر در اصفهان چگونه است؟، اصلاً مسئولان تعریفی برای گردشگری اقلیمی و کویری برای آن داشته اند. آنچه بررسی ها نشان می دهد ایجاد چند مرکز تفریحی که یکی از آن ها بزرگترین مرکز تفریحی کویری درکشور محسوب می شود در اصفهان قطعاً نشان می دهد که هم سرمایه گذاران و هم مسئولان بحث گردشگری کویر را شناخته اند؛ اما اینکه وضعیت گردشگری کویر آیا مدنظر مسئولان هست یا خیر جای سؤال دارد. البته سال گذشته کویر مرنجاب که مرکز اصلی کویرگردی در ایران محسوب می شود و از اتفاق در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان قرار دارد به دلایل مختلفی بارها بر سر زبان ها قرار گرفت و مشکلات متعدد آن مسئولان استانی و کشوری را مجبور به پاسخگویی کرد تا مسائل این منطقه کویری در اواخر سال ۹۴ با ذکر دو نکته که جاده و مسیر اصلی مرنجاب باید زیرسازی و به طور کامل ساخته شود و همچنین درک متقابل فرهنگ از هر دو طرف جامعه میزبان و مهمان مشکلات تاحدودی حل و فصل شد.

رسول زرگرپور استاندار اصفهان که خوب می داند راه توسعه استان اصفهان جز راه گردشگری مسیر دیگری ندارد، می گوید: باید امنیت گردشگران در کویر مرنجاب، دریاچه نمک و سایر مناطق گردشگری کویری استان تأمین شود. وی ادامه می دهد: آب و هوای بیابانی و ماسه درمانی، پیاده‌روی در بیابان، دوچرخه سواری، موتورسواری، اسکی، رالی روی تپه‌های ماسه‌ای، شترسواری، رصد ستارگان و دیدار از بناهای تاریخی و زیارتی ظرفیت های عظیمی است که کویر می تواند در اختیار گردشگران قرار دهد؛ ظرفیتی که در اقلیم دیگری یافت نمی شود پس باید بهترین استفاده از این پتانسیل به عمل آید. استاندار اصفهان با تأکید مجدد بر اینکه محور توسعه استان، محور خدمات و گردشگری در نظر گرفته شده است، می گوید: باید از تمام ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی استان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده شود.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور نیز که به خوبی با ظرافت های گردشگری آشناست در خصوص گردشگری کویری و مخصوصاً کویر مرنجاب می گوید: برخورد قهرآمیز و غیر کارشناسی با گردشگران باعث بوجود آمدن ذهنیت منفی و به دنبال آن تبلیغات منفی و وارونه در مناطق گردشگری خواهد شد. وی ادامه می دهد: نگاه منطقه ای به کویر زیبا نه تنها اشتباه است بلکه مشکلات را نیز نمی توان با این نگاه حل کرد. گره های کوچکی در کار گردشگری منطقه مرنجاب به وجود آمده و سدی را در برابر پیشرفت این منطقه نمونه گردشگری ایجاد کرده است که می تواند برای دیگر مناطق گردشگری کویری نیز به وجود آید؛ پس برای استفاده درست از مناطق کویری و پتانسیل گردشگری آن ها نیاز است که مسئولان استان ها و مناطق دارای کویر یک همدلی و یک سویی در راستای برطرف شدن مشکلات داشته باشند چراکه کویر می تواند موضوع اساسی گردشگری باشد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز از شتاب گردشگری در مناطق کویری اصفهان صحبت می کند و می گوید: در شهرستان خور و بیابانک که یک اقلیم خشک و کویری دارد، توسعه گردشگری چنان شتابی پیدا کرده که مدیریت آن، سخت شده است.

الهیاری اعجاز گردشگری را در مناطقی که با فقدان منابع مواجه هستند، بسیار مؤثر و کارگشا خوانده و می افزاید: سازمان میراث فرهنگی تنها می‌تواند نقش حاکمیت را داشته باشد و باید یک عزم و همکاری عمومی وجود داشته باشد تا فعالیت‌ها به طور مناسب پیش رود. وی تأکید کرد: امروز با توجه به علاقه گردشگران به مکان‌های طبیعی و ناشناخته روستاها در کشور، توسعه گردشگری روستایی و بوم‌گردی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی است. به گزارش دنیای اقتصاد: بدیهی است بیابان های موجود در ایران که به ظاهر دارای طبیعتی خشک و خشن و زیست بومی مخصوص به خود و در نگاه نخست رنج‌افزا و دوست نداشتنی هستند، زیبایی‌های منحصربه‌فرد و بکری را در خود نهفته دارد که بسیاری از آن‌ها مخصوصاً برای عامه مردم ناشناخته و مهجور مانده است. البته خوشبختانه مسئولان کشوری و استانی درک کرده اند که کویر چه جاذبه ای در حوزه گردشگری دارد؛ جاذبه ای که در منطقه شاید فقط و فقط مختص به کشور ایران باشد و اصلاً بتوان از ایران به عنوان یکی از معروف‌ترین مناطق نیمه خشک جهان برای جذب طبیعت‌گردان نام برد، اما شرط اصلی آن این است که حتماً همان مشکلات بسیار کوچکی که گاه و بی گاه به وجود می آید نیز حل و فصل شود. چراکه بی شک گردشگری کویر موجب می شود تا روستاها و مردم سخت کوش منطقه نیز به واسطه حضور گردشگر و توریسم بتوانند رونق اقتصادی محلی خود و گردش مالی منطقه را بهبود ببخشند.