مهدی قانونی

استعفای توافق گونه یحیی گل محمدی، بعد از شکست مقابل استقلال تهران و ناکامی هفت هفته ای در لیگ برتر بار دیگر ذوب آهن و اصفهان را در کانون توجهات رسانه ها و اهالی ورزش قرار داد. اما چگونه می شود که یحیی گل محمدی که دو فصل موفق را در ذوب آهن سپری کرده در این سراشیبی قرار می گیرد؟ بر کسی پوشیده نیست که باشگاه ذوب آهن با دارا بودن زیرساخت ها و امکانات لازم، یکی از باشگاه‌های حرفه ای فوتبال ایران محسوب می شود و می‌توان با این پشتوانه، گام های موفقیت را با اطمینان بیشتری در این باشگاه برداشت. یحیی گل‌محمدی نیز با توجه به این موضوع و حمایت همه جانبه و فراهم ساختن امکانات لازم، اردوهای تدارکاتی و شرایط مناسب لجستیکی و خدماتی و البته تکیه بر دانش فنی خود و دیگر اعضای کادرفنی توانسته بود در این مسیرگام بردارد. اما باز در ابتدای فصل جاری و در حالی که هفت هفته از لیگ برتر گذشته است تیم ذوب آهن در رده های پایینی جدول رده بندی قرار گرفت.

نگاهی به چرایی جدایی بازیکنانی همچون مسعود حسن زاده، سینا عشوری، کاوه رضایی، محمد باقرصادقی، احمد کامدار و... در آغاز این فصل و موفقیت این بازیکنان در تیم هایشان نشان می دهد که داستان خروجی های ذوب آهن دلایل غیرفنی داشته و برخی همچون حسن زاده منکر اختلاف دیدگاه خود و گل محمدی نشده اند. همچنین نگاه به شیوه عقد قرارداد یحیی گل محمدی می تواند نشان دهد که شرایط همکاری باشگاه ذوب آهن و این مربی با تنش هایی روبرو بوده است، خبرهایی که در لابه لای مذاکرات و عدم توافق اولیه به روی برخی خبرگزاری ها قرار گرفت نیز می تواند مؤید این موضوع باشد. البته با وجود تمام حرف هایی که منتشر شد، قرارداد ثبت شده یحیی گل محمدی، او را باز به عنوان یکی از گرانترین مربیان فوتبال ایران معرفی کرد و این نشان می دهد که باشگاه مباحث مالی را برای این مربی، آنگونه که باید و شاید فراهم ساخته است.

محرومیت یک جلسه ای آقای سرمربی!

‌از این مباحث که بگذریم، باید چه اتفاقی افتاده باشد که یک مربی بعد از تنها دو هفته از لیگ برتر باید علیه ارکان مختلف باشگاه و زمین و زمان به مصاحبه بنشیند. مصاحبه ای که در ابتدا هیچ واکنشی از سوی مدیران ذوب آهن به آن داده نشد، اما اتفاقات بعد از آن موجب شد تا کمیته انضباطی باشگاه از گل محمدی بخواهد چگونه می تواند مفاد قرارداد خود را که هنوز جوهر آن خشک نشده است زیرپا بگذارد؟! و نتیجه محرومیت یک جلسه ای آقای سرمربی از همراهی تیم، موجب شد تا تنها برد جدول رده بندی تا اینجای کار در کارنامه دستیارش،‌ مجتبی حسینی ثبت شود. از سوی دیگر نارضایتی هواداران ذوب آهن در بازی مقابل تراکتورسازی نیز به اوج رسید و شعارهایی که از روی سکوهای فوتبال در فولادشهر شنیده شد، نشان می داد که این شکاف به وجود آمده، هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود. البته اینکه چرا یحیی گل محمدی با این سبقه ای که گفته شد، کارش حتی به نیمه فصل هم نرسید را باید خود و شاید مشاوران رسانه ای اش پاسخ دهند.

آیا بعد از 3 سال باشگاه باید از نتایج ضعیف گل محمدی دفاع می کرد؟

روزی که گل محمدی به ذوب آهن آمد، شکست های پی در پی این تیم در هفته های ابتدای لیگ باعث شد تا موج انتقادات علیه سعید آذری و باشگاه ذوب آهن بالا بگیرد و خیلی ها منتظر برکناری گل محمدی در آن زمان بودند، اما حمایت همه جانبه مدیریت باشگاه از گل محمدی نتیجه داد و این تیم توانست خود را در میانه فصل به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی مطرح سازد و در انتها جام قهرمانی حذفی را از تهران به ارمغان آوردند. ابتدای فصل دوم نیز بر همین منوال گذشت، اما در فصل سوم همکاری ذوب آهن و یحیی و با توجه به ثبات تیمی و مدیریتی، دیگر نمی توان نتایج ضعیف ذوب آهن در هفته های ابتدایی لیگ برتر را قابل قبول دانست. هر چند که اتفاقات رخ داده در پشت پرده این ماجرا شاید خیلی هم به نتایج تیم برنگردد و شاید محرک اصلی این داستان، پیشنهادهای غیرحرفه ای و غیرعرفی باشد که از جیب برخی از مدیران باشگاه ها بیرون می آید.

ردپای نرم سرخابی ها!

در آن طرف داستان، شاید برای علیرضا منصوریان که نتوانسته بود حتی یک برد را در کارنامه خود و تیمش بیابد، ذوب آهن آخرین راه حل بود. خط عبور از بحران برای سرمربی آبی ها، از کشیدن خط قرمز بر نام رفیق قرمز پوش می‌گذشت. بدون تردید برد ذوب آهن و یحیی در ورزشگاه آزادی آرامش را به سکوها و اردوگاه آبی پوشان پایتخت برگرداند، هر چند که این برد برای آبی پوشان، مقدمه تلخی برای یحیی بود.

کپشن‌های اینستاگرامی با هشتگ آقای سرمربی

‌نکته قابل توجه دیگر در کشمکش های صورت گرفته، آن است که فقط تعدادی از بازیکنان ذوب آهن در صفحات اینستاگرامی خود، قبل از خروج یحیی از تیم و در حالی که هیچ بحثی در این رابطه مطرح نبوده است، دست به حمایت از آقای سرمربی زدند و با هشتگ ها و تگ های مختلف سعی کردند خط و خطوط خود را به معرض دید دیگران بگذارند که بازنگری آن ها خالی از لطف نیست.

خط آخر

بیانیه باشگاه ذوب آهن در خصوص جدایی سرمربی این تیم نشان داد که یحیی گل محمدی بعد از دیدار با تراکتورسازی تبریز در هفته پنجم ساز جدایی را کوک کرده است که باشگاه، این موضوع را مورد بررسی قرارداده و بعد از شکست این تیم مقابل استقلال به تصمیم سرمربی خود جامه عمل پوشانده است. به هر حال یحیی از ذوب آهن جدا شد و باید دید که تیم فوتبال ذوب آهن که رقابت‌های جام حذفی، لیگ برتر و لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا را در پیش دارد با چه نامی به اوج خود باز خواهد گشت و بار دیگر در لیگ قهرمانان آسیا خواهد درخشید.