نشست نامچه - ۱۴ شهریور ۹۲
چراباید به گفتوگو اهمیت داد؟ اساسا تفاوت نشست با کنفرانس و گردهمایی چیست؟ و از همه مهمتر چه چیزی ما را ملزم به بازخوانی پرونده یک سری نشست آنهم در حیطه هنرهای تجسمی میکند؟ اینها تنها تعداد اندکی از پرسشهایی هستند که ممکن است ذهن مخاطب را در این بخش به خود مشغول کنند. شاید سادهترین راه برای پاسخ به این پرسشها، ارائه گزارههای اخباری باشد که طی آن تعدادی تعاریف و جملات کلیشهای ارائه دهیم و از این راه ذهن پرسشگر را با پاسخهایی آکادمیک و دایره المعارفی انباشته و در نتیجه مسدود کنیم. اما از آنجا که نویسنده این سطور میکوشد تا با پرسشها به گستره خودآگاهی خواننده راه یابد، این هفته نیز نشست دیگری از هم اندیشی «طراحی به مثابه اندیشیدن» را که در سال ۸۵ توسط خانه طراحی گاوزن در گالری آریا برپا شد مرور میکنیم.
چراباید به گفتوگو اهمیت داد؟ اساسا تفاوت نشست با کنفرانس و گردهمایی چیست؟ و از همه مهمتر چه چیزی ما را ملزم به بازخوانی پرونده یک سری نشست آنهم در حیطه هنرهای تجسمی میکند؟ اینها تنها تعداد اندکی از پرسشهایی هستند که ممکن است ذهن مخاطب را در این بخش به خود مشغول کنند. شاید سادهترین راه برای پاسخ به این پرسشها، ارائه گزارههای اخباری باشد که طی آن تعدادی تعاریف و جملات کلیشهای ارائه دهیم و از این راه ذهن پرسشگر را با پاسخهایی آکادمیک و دایره المعارفی انباشته و در نتیجه مسدود کنیم. اما از آنجا که نویسنده این سطور میکوشد تا با پرسشها به گستره خودآگاهی خواننده راه یابد، این هفته نیز نشست دیگری از هم اندیشی «طراحی به مثابه اندیشیدن» را که در سال ۸۵ توسط خانه طراحی گاوزن در گالری آریا برپا شد مرور میکنیم. نشست این شب با سخنرانی حمید سوری مدرس و منتقد هنری پیرامون لزوم بحث درباره مدیوم-رسانه- طراحی در عصری که مرزهای رسانهها برداشته شده و تمام آنها در هم تنیده شدهاند، آغاز شد. سپس بهنام کامرانی نقاش و منتقد هنری مدیوم طراحی را به دو دسته طراحی مفهومی و طراحی منظم و آکادمیک تقسیم کرد و به
شرح وبسط هر دو بخش پرداخت. در پایان نیز کوروش ادیم-عکاس- به لزوم درک طراحی برای گسترش دید و تفکر در گستره عکاسی اشاره کرد و دیدگاهی بینارشتهای از طراحی را تشریح کرد.
ارسال نظر