تغییر و ثبات؛ دو نیمه واقعیت فوتبال مشهد در لیگ برتر
دنیای اقتصاد، علی رضا هاشمی - دو تیم خراسانی حاضر در لیگ برتر پانزدهم، از نظر حفظ اقبال عمومی در بین فوتبال دوستان این شهر وضعیت متفاوتی با یکدیگر داشته اند.
پدیده: ثبات در کادرفنی، تداوم در لیگ برتر
پدیده ای ها که سال گذشته نیز با علی رضا مرزبان حضور در رده های میانی جدول و حفظ خود در لیگ برتر را از هر هدفی مهمتر می دانست و در نهایت نیز توانست به هدفش برسد، در لیگ پانزدهم نیز از همان ابتدای لیگ در پی این هدف بودند و به همین دلیل رضا مهاجری را در راس کادرفنی خود گماردند. مهاجری که با فوتبال مشهد آشنا بود از همان ابتدا به فکر بستن یک تیم متوسط بود که بتواند بار دیگر در لیگ برتر ماندگار شود و برای سال دوم خود صاحب رتبه ای تک رقمی شود و در نهایت نیز تا حدودی به این هدف خود رسید. آنها با همین روش برای دومین سال پیاپی می توانند در لیگ برتر باقی بمانند و پس از گذشت هفده هفته، خطری آنها را تهدید نکرده است. ثبات روی نیمکت پدیده ای ها شاید یکی از دلایل آرام بودن شرایط تیمی پدیده محسوب می شود. پدیده به همراه رضا مهاجری، در ۱۷ بازی خود توانست ۱۸ امتیاز کسب کند، آنها در بازی های خود به ۴ پیروزی، ۶ تساوی و ۷ شکست دست یافتند و به دلیل تفاضل گل پایین تر در رده دوازدهم جدول رده بندی لیگ پانزدهم قرار گرفتند.

اردوی بلاتکلیف و برنامه‌ای که هنوز اعلام‌نشده
اما درباره پدیده‌ای‌ها هنوز چیزی قطعی نشده و مسئولان این تیم تصمیم نهایی خود را برای برگزاری اردو اعلام نکرده‌اند.سرمربی این تیم، رضا مهاجری در این رابطه می‌گوید: هنوز در این خصوص چیزی قطعی نشده اما به دنبال برگزاری اردو هستیم، اگر هم برای این مهم شرایط مهیا نشد در همین مشهد به تمرینات خود ادامه می‌دهیم تا باکیفیت کامل و آمادگی بالا در دور برگشت حضورداشته باشیم.

پدیده نیز در تعطیلات نیم‌فصل خود اقدام به جذب یکی دو بازیکن کرده است که احمد آل نعمه یکی از آن‌هاست
سیاه‌جامگان، مربی عوض می کنند، اما حالشان عوض نمی شوداما در جمع سیاه جامگان وضعیت کاملا متفاوتی را شاهد بودیم، آنها در ۱۷ بازی خود در لیگ برتر، ۳ بار دست به تغییر مسئول اصلی کادرفنی خود زدند، این تیم مشهدی که در ابتدای حضور خود در لیگ برتر، سرمربی سال گذشته تیم خود را که با آن پا به بالاترین سطح فوتبال ایران گذاشته بود از دست رفته دید به سراغ یک مربی متفاوت با آن خطه رفت، رسول خطیبی اولین سرمربی بود که امسال روی نیمکت این تیم نشست. خطیبی در ۴ بازی رهبری سیاه جامگان را برعهده داشت و تنها در یک بازی توانست به پیروزی برسد، آنها در بازی برابر استقلالی های تهران و اهواز و گسترش فولاد نتیجه بازی را به حریف واگذار کردند و تنها در بازی نفتی ها در خانه خود توانستند به پیروزی دست پیدا کنند و در نهایت این مربی با کارنامه ای ۱ پیروزی، ۳ شکست، ۲ گل زده و ۴ گل خورده و میانگین ۰.۷۵ امتیاز برای هر بازی از این تیم کنار گذاشته شد. پس از این مربی، سعید رمضانی دومین مربی بود که روی نیمکت تیم نشست، وی نیز در سه بازی سیاه جامگان را رهبری کرد و به یک پیروزی و دو شکست دست پیدا کرد، پیروزی در برابر راه آهن و دو شکست که مهمترینش باختن در دربی مشهد بود به همراه ۱ گل زده و ۲ گل خورده، کارنامه سعید رمضانی و سپس او نیز جای خود را به مربی بعدی، یعنی فرهاد کاظمی داد. کاظمی نیز به عنوان سومین و احتمالا آخرین مربی که روی نیمکت سیاه جامگان نشست در ۱۰ بازی آخر هدایت سیاه جامگان را برعهده گرفته است، وی در این بازی ها به ۱ پیروزی، ۶ شکست و ۳ تساوی دست پیدا کرد که با توجه به نبستن این تیم توسط وی انتظار این نتایج می رفت، جالب است که بعد از یارگیری این تیم در نیم فصل، کاظمی توانست به اولین پیروزی خود دست پیدا کند و همین موضوع نشان می دهد که ممکن است از این به بعد این مربی بتواند نتایج بهتری برای تیمش کسب کند. هرچه بود تعویض های پیاپی مربیان در تیم سیاه جامگان نتیجه نداد و این تیم را در محوطه خطر لیگ برتر قرار داده است و با نتایجی که سیاه جامگان تا بازی هفدهم خود گرفته اند بعید نیست که تنها یک بار حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران را تجربه کنند و بازهم سر از لیگ یک در بیاورند. این تیم در ۱۷ بازی خود توانست تنها ۱۲ امتیاز کسب کند که حاصل ۳ پیروزی، ۳ تساوی و ۱۱ شکست است و به همین دلیل سیاه جامگان به دلیل تفاضل گل پایین تر و با حضور در رده پانزدهم جدول رده بندی لیگ پانزدهم روزهای سختی را پشت سر می گذارد.

حضور در ترکیه و سه بازی تدارکاتی
تیم فوتبال سیاه‌جامگان پس از نیم‌فصل ناموفقی که در لیگ پانزدهم داشت در تعطیلات نیم‌فصل، اردویی را به ترکیه ترتیب داد تا ضمن هماهنگی بیشتر بازیکنان تازه به تیم جذب‌شده، فرهاد کاظمی بتواند تاکتیک‌های موردنظر خود را به تیم تزریق کند تا این تیم در نیم‌فصل دوم بتواند از اعتبار خود دفاع کند و اولین حضور خود در لیگ برتر را ماندگار کند.مشهدی‌ها روز پنجشنبه عازم این اردو شدند و به مدت 10 روز در ترکیه حضور خواهند داشت، آن‌ها در این مدت‌ سه دیدار تدارکاتی نیز برگزار خواهند کرد.سه بازی سیاه‌جامگان در این اردو تیم‌هایی از کشورهای آلمان، آذربایجان و قزاقستان هستند، تیم "اف سی روت ویب ارفروت" اولین حریف مشهدی‌ها در بوندس لیگای سه توپ می‌زند و در رده دوازدهم حضور دارد، تیم "سام گایت اف کی" آذربایجان که این روزها در رده هشتم جدول قرار دارد دومین حریف مشهدی‌ها هستند و "اف سی ارتیش پاولودار" قزاقستان که در رده ششم جدول رده‌بندی جای دارد سه حریف یاران کاظمی در این اردو هستند. سیاه‌جامگان در فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل بازیکنان زیادی را جذب تیم خود کردند که میلاد نوری و حمیدرضا علی عسگری را می‌توان آخرین بازیکنان پیوسته به این تیم دانست.