این روزها روش‌های ارتباطی به کمک ابزارهای تکنولوژیکی دچار تغییرات شگرفی شده است. ممکن است با فرد یا افرادی فاصله‌ای به اندازه یک قاره داشته باشید، اما به کمک سرویس‌هایی نظیر چت صوتی یا تصویری می‌توانید بدون کوچک‌ترین سختی با این افراد در تماس باشید و از حال و احوال آنها با خبر شوید.
با هم به گفت‌وگو بپردازید، اطلاعات مهمی رد و بدل کنید و .... در واقع با این ابزارهای دیجیتالی دیگر فاصله معنایی ندارد. علاوه بر این نیز این ابزارها به برگزاری جلسات و کلاس‌های مختلف در مکان‌های مختلف، اما در یک زمان خاص نیز کمک شایانی کرده‌اند. در حال حاضر ابزارهای گوناگونی برای انجام چت فردی یا گروهی وجود دارد که شاید ovoo یا اسکایپ از معروف‌ترین آنها باشند. اما این سرویس‌های چت از ابزارهایی هستند که برای استفاده از آنها باید یک برنامه ویژه را روی کامپیوتر خود نصب کنید. اگر چندان ازاین کار خوشتان نمی‌آید و به دنبال راه‌های ساده‌تری هستید این مقاله را دنبال کنید. در این مطلب ۴ ابزار تحت وب را که با آن می‌توانید اقدام به چت تصویری آن هم از نوع گروهی کنید و مهم‌تر از همه اینکه این ابزارها در ایران فیلتر نیست، به شما معرفی می‌کنیم. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این ابزارهای چت رایگان بودن آن است.
Google+ Hangout
Hangouts از بهترین سرویس‌های مکالمه ویدئویی آنلاین مانند Skype و ooVoo است و حتی بهتر از آنها نیز عمل می‌کند. با Hangouts به راحتی می‌توانید با دوستان یا همکاران خود مکالمه ویدئویی داشته باشید. این سرویس مناسب شرکت‌ها و ویدئو کنفرانس‌ها است. شرکت‌ها می‌توانند جلسات خود را از طریق Hangouts برگزار کنند و شرکت کنندگان در جلسه نیز قادر خواهند بود از هر کجای دنیا در این جلسات شرکت کنند.
براساس آزمایش‌ها و مقایسه‌های انجام شده توسط وب‌سایت‌های معتبر مانند CNET, Lifehacker و PCWorld سرویس مکالمه ویدئویی Google+ Hangouts از تمام رقیبان خود بهتر عمل می‌کند. همچنین براساس تحقیقات صورت گرفته، Hangouts برخلاف سرویس‌های مشابه گفت‌وگوی اینترنتی در صورت کم بودن سرعت اینترنت نیز به خوبی کار می‌کند. با کمک این سرویس شما می‌توانید با یک حلقه از دوستان خود در گوگل پلاس گفت‌وگوی ویدئویی داشته باشید و همچنین هر شخصی که می‌خواهید را با ارسال یک دعوتنامه وارد گفت‌وگو کنید.
برای این کار باید ابتدا پلاگین صوت و ویدئوی گوگل را روی مرورگر وب خود نصب کنید. سپس کافی است تا روی دکمه Hangout کلیک وجلسه گفت‌وگو را آغاز کنید. با این کار صفحه نمایش شما تبدیل به یک اتاق مجازی می‌شود و اعضای گروه شما می‌توانند هرگاه که خواستند به گفت‌وگوی ویدئویی بپیوندند یا آن را ترک کنند. همچنین در کنار این کار شما می‌توانید بازی کنید، ویدئوهای Youtube را ببینید و حتی صفحه دسک‌تاپ خود را به اشتراک بگذارید.
Meetings.io
Meetings.io یک سرویس آنلاین دیگر برای انجام چت به صورت گروهی است. این سرویس امکان چت ویدئویی همزمان بین ۵ فرد را به کاربر می‌دهد.
Meetings.io برای ویدئو کنفرانس‌های آنلاین چند بخشی ایده‌آل است. یعنی شما می‌توانید یک کنفرانس را از قبل با ثبت یک عنوان، تنظیم تاریخ، ساعت و مدت جلسه برنامه‌ریزی کنید. دوستان خود را به شرکت در کنفرانس آنلاین ویدئویی دعوت کنید. افراد دعوت شده می‌توانند هر زمان که خواستند به کنفرانس بپیوندند یا آن را ترک کنند. بدون آنکه این رفت‌وآمدها تاثیری روی کنفرانس بگذارد. دقیقا مانند برگزاری یک کنفرانس در یک فضای فیزیکی. اتاق جلسه یک URL خاص دارد و می‌توانید اتاق کنفرانس خود را به طور عمومی یا خصوصی تنظیم کنید. همچنین می‌توانید یک دفترچه یادداشت را بین شرکت‌کنندگان به اشتراک بگذارید تا وقایع یا هر نوشته دیگری در آن ثبت شود.
www.meetings.io آدرس سایتی است که با مراجعه به آن می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.pic۱
Sifonr
اگر دوست دارید یک چت ویدئویی گروهی را بدون اتلاف هیچ وقتی راه‌اندازی کنید این سرویس مناسب شما است. در این سرویس خبری از عضویت در سایت و پر کردن فرم‌های وقت‌گیر نیست. در قدم اول کافی است موضوع خود را در سایت وارد و چت خود را به دو روش خصوصی یا عمومی شروع کنید. شما می‌توانید آدرس اختصاصی یا url چت خود را برای دیگران بفرستید. تعداد افراد نامحدودی می‌توانند در کنفرانسی که تشکیل داده‌اید به شما بپیوندند. یکی دیگر از امکانات این سرویس تشکیل اتاق‌های سفارشی است که امکانات بیشتری مانند تعیین رمز عبور برای دعوت‌شدگان، قابلیت انتشار ویدئو یا اشتراک‌گذاری را به کاربران خود می‌دهد. شما می‌توانید کنفرانس خود را در وبلاگ یا وب‌سایت شخصی یا کاریتان نیز جا دهید. برای استفاده از این سرویس می‌توانید به آدرس www.sifonr.com مراجعه کنید.
LiveMinutes
www.liveminutes.com یکی دیگر از ابزارهای تحت وب برای انجام چت ویدئویی است که رابطه کاربری عالی دارد. این سرویس رایگان است که اپلیکیشن مخصوصی نیز برای گوشی هوشمند در اختیار شما می‌گذارد. این اپلیکیشن برخی امکانات مانند اشتراک‌گذاری نمایشگر (که برای مشاهده سخنرانی‌ها به‌طور جمعی بسیار کاربرد دارد)، حاشیه‌نویسی اسناد به صورت زنده و البته ویدئو چت را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. همچنین این برنامه در پایان هر چت گزارش‌هایی از جلسه را در اختیار شما می‌گذارد تا امکان مرور جلسه را نیز داشته باشید.