ایسنا-معاون پژوهشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به راه‌اندازی یک شرکت دانش‌بنیان در این دانشکده اظهار کرد: در این شرکت ترکیبات خالص طبیعی با رفرنس استانداردها برای استاندارد کردن داروهای گیاهی تهیه و تولید می‌شود.

مهرداد ایرانشاهی با اشاره به تاسیس این شرکت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: شرکت دانش‌بنیانی که ما به نام «گل اکسیر پارس» تاسیس کرده‌ایم، با هدف تولید ترکیبات خالص طبیعی از سال ۱۳۹۴ رسما آغاز به‌کار کرد. وی ادامه داد: هدف اولیه ما در شرکت «گل اکسیر پارس» بی‌نیاز کردن کشور در زمینه رفرنس استانداردهای گیاهی است. همچنین تولید برخی از ترکیبات دارویی با منشاء طبیعی در دستور کار شرکت قرار دارد. تاکنون موفق به تولید بیش از ۱۲ ترکیب خالص شده‌ایم و تعداد تولیدات همچنان روبه‌افزایش است. ایرانشاهی درخصوص کاربرد این رفرنس استانداردها عنوان کرد: رفرنس استانداردها برای استاندارد کردن داروهای گیاهی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال شما برای آنکه یک داروی گیاهی به‌دست آمده از آویشن را استاندارد کنید تا مجوز تولید آن را بگیرید، نیاز به ماده خالص اصلی (یا ماده موثره اصلی) آن که تیمول است دارید تا داروی گیاهی خودتان را براساس آن و حداقل مقدار مجاز آن استاندارد کنید.

معاون پژوهشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کشور ما با این گستره گیاهان دارویی هم ظرفیت و هم نیاز به یک تولیدکننده ترکیبات خالص دارد، اظهار کرد: جایی‌که ما می‌توانیم به خوبی با شرکت‌های مشابه خارجی رقابت کنیم، بحث قیمت است. قیمت‌ محصولات ما که با همان کیفیت عرضه می‌شوند، بسیار کمتر از قیمت‌های جهانی است. ایرانشاهی درباره کاربردهای تولید این مواد خاطرنشان کرد: این ماده در چشم‌پزشکی برای پیشگیری از بیماری‌های چشم استفاده می‌شود. نام کپسول‌های خارجی که از این ماده تهیه می‌شوند PreserVision است. اگر شرکت دارویی تمایل به تولید این کپسول‌ها داشته باشد، ما آماده تامین ماده اولیه آن که همان لوتئین است، هستیم.