«ربوریس» آماده استارت

نخستین خودرو بدون راننده مسابقه‌ای جهان با موفقیت آزمایش شد. این خودرو که فعلا نام DevBot برای آن انتخاب شده و از ترکیب کلمات درایو و روبات تشکیل شده است اولین خودرو مسابقه‌ای بدون راننده نیست که طراحی و معرفی می‌شود. اما اولین آنها است که آزمایش علنی آن منتشر شده است. این خودرو توسط یک تیم بین‌المللی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال طراحی و تولید شده است. به گفته این تیم، خودرو مذکور به تولید نسخه نهایی نزدیک شده است و به زودی می‌توان از آن برای برگزاری مسابقه استفاده کرد. آزمایش این خودرو با واکنش‌های جالبی از سوی سایت‌های خودرویی و علاقه‌مندان به ورزش‌های موتوری در اینترنت رو‌به‌رو شده است.

تا چند روز پیش اصلا تصور نمی‌شد که مسابقات اتومبیلرانی بتوانند بدون حضور رانندگان ماهر برگزار شوند، اما امروز دیگر این‌گونه به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد از حالا به بعد گیمرهای بازی‌های کامپیوتری باید جای رانندگان را در مسابقات اتومبیلرانی بگیرند، چرا که این بیشتر یک بازی ماشینی در محیط زنده است تا یک مسابقه رانندگی واقعی. از حالا به بعد دیگر تیم‌ها می‌توانند با ماشین‌هایشان مثل گلادیاتورها با هم مسابقه بدهند و ترسی از تصادف و خسارت جانی برای راننده هم نداشته باشند. اینها بخشی از نظرهایی بود که در زیر خبر این آزمایش در سایت‌های مختلف گذاشته بودند. تقریبا تمامی آنها اگر چه فانتزی‌های ذهنی کاربران است اما می‌تواند درست هم باشد و در عمل اجرا شود. گزارشی که از تست این خودرو مسابقه‌ای بدون راننده منتشر شده حاکی از آن است که «دوبوت» توانسته به چیزی که از او انتظار داشتند برسد. این گزارش اشاره می‌کند که سیستم هدایت کنترل از راه دور خودرو فرمان‌های ارسال شده را به سرعت و بدون تاخیر زمانی اجرا کرده و همچنین در زمانی که سیستم هدایت خودکار باید تصمیم‌گیری می‌کرده، تصمیمات درستی را اتخاذ کرده است. برای آنکه رفتار این خودرو در لحظات حساس مشخص شود در طول پیست از موانع مصنوعی استفاده شده است.

مشکلی که در حال حاضر برای آزمایش دقیق‌تر وجود دارد این است که خودرو «دوبوت» فعلا رقیبی برای تمرین ندارد. تنها یک نمونه از آن ساخته شده و بقیه خودروهای «ربوریس» هنوز یا به مرحله آزمایش نرسیده‌اند یا تیم‌هایشان علاقه‌ای به آزمایش آنها در کنار دیگر ربوریس‌ها ندارند. ربوریس نام اختصاری برای خودروهای مسابقه‌ای بدون راننده است.

اما کسانی که در حال طراحی روبوریس هستند قصد دارند با کمیته برگزارکننده مسابقات فرمول E یا همان فرمول الکتریک مذاکره کنند تا اجازه شرکت ربوریس‌ها در این مسابقات را برای فصل آینده صادر کند. از نظر فنی این خودروها به دلیل داشتن پیشرانه برقی در ردیف خودروهای فرمول E قرار می‌گیرند. اما طراحی ظاهری و آیرودینامیک آنها سلیقه تیم طراحی بوده و از استاندارد خاصی پیروی نمی‌کند. در حالی که در مسابقات فرمول تمامی خودروها باید یک شکل باشند و تیم‌ها تنها در برخی جزئیات طراحی می‌توانند دخل و تصرف کنند. با همه این اوصاف، آزمایش این ربوریس نشان داد که بدون راننده‌های مسابقه‌ای بیشتر از آنکه فکرش را می‌کردیم به پیست و مسابقه نزدیک هستند.