فولادسازان برای تولید فولادهای ویژه گام بردارند
دنیای اقتصاد- رئیس هیأت عامل ایمیدرو با تأکید بر ضرورت حرکت فولادسازان کشور به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر عنوان کرد: به عنوان مثال تولید ورقهای آج دار توسط فولاد مبارکه یکی از اهم این اقدامات بوده است. به یقین این مسیری است که همه فولادسازان باید در آن گام بردارند.
مهدی کرباسیان در این برنامه که شامگاه چهارشنبه از شبکه ۲ سیما پخش شد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تعرفه فعلی واردات فولاد کافی نیست و قیمتها مدام در حال کاهش است، گفت: خوشبختانه درپی پیگیری فولادسازان و ایمیدرو و همچنین حساسیت وزارتخانه و معاون اول رئیس جمهوری نیز، به این جمع بندی رسیده شد که در مقطع فعلی ۱۵ درصد تعرفه های فعلی واردات فولاد افزایش یابد. وی افزود: روال اداری تصویب تعرفه واردات در ایران بسیار طولانی و بعضاً چندین ماه به طول می انجامد و لازم است این فرایند کوتاهتر شود کما اینکه امسال تاکنون حدود ۲.۷ میلیون تن فولاد وارد کشور شده است و این در حالیست که سیاستهای چین و همچنین تغییر ارزش واحد پول روسیه باعث شده تا صادرات فولاد این دو کشور به بازارهای منطقه تشدید شود ، به همین دلیل باید در سیاستهای تعرفه ای خود در حوزه فولاد تجدیدنظر جدی کنیم. با ادامه روند کاهش قیمتها ممکن است نیاز باشد چند ماه دیگر تعرفه های واردات فولاد را مجدداً اصلاح کنیم.

وی در همین رابطه با بیان اینکه به نوعی واردکنندگان فولاد تعرفه واردات را دور زده اند افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون فولاد به عنوان ممزوج وارد کشور شده، این در حالیست که این نوع فولاد توانسته در ذیل تعرفه دیگری وارد کشور شود که رقم آن نسبت به تعرفه های دیگر کمتر بوده است و این همان دورزدن تعرفه هاست.رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین با تأکید براینکه امسال باید رکورد تاریخی صادرات فولاد کشور شکسته شود و صادرات فولاد ایران به بالای ۳ میلیون تن برسد گفت: صادرات نباید به هیچ عنوان محدود شود تولید کشور نباید بر اساس نیاز بازار داخل تنظیم گردد، بدست آوردن بازارهای صادراتی به خودی خود اهمیت دارد و ضمن اینکه ما محدودیت در جابه جایی پول داریم و پول ما در خارج از کشور از طریق صرافیها و نه از طریق سیستم بانکی جابجا می شود و به همین دلیل امکان صادرات به همه بازارها را نیز نداریم. به همین دلیل نباید به هیچوجه روی صادرات کشور محدودیت اعمال کنیم. وی در ادامه از افزایش ۱۰ میلیون تنی تولید گندله در کشور خبر داد و گفت: در شرایط فعلی با کمبود گندله در کشور مواجه هستیم که در راستای اقتصاد مقاومتی و با توجه به ظرفیت های ایجاد شده سال آینده حدود ۱۰ میلیون تن گندله وارد مدار تولید می شود و به این ترتیب کشور با کسب ارزش افزوده بیشتر در این زمینه، از واردات گندله بی نیازخواهد شد .