جایگاه صنعت دارو در کشور صنعت داروسازی به دلیل اثرگذاری بر سلامت انسان‌ها همواره به‌عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام سلامت و اجتماعی کشور از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار بوده است و توسعه و ارتقای توانمندی‌ها در این حوزه، به منزله یکی از معیارهای مهم توسعه‌یافتگی کشور شناخته می‌شود. نظام دارویی کشور در سال‌های اخیر شاهد تحولات عظیمی بوده است و رشد و توسعه این صنعت در کشور در همه عرصه‌ها چشمگیر بوده است.
معرفی و پیشینه هلدینگ داروپخش
شرکت داروپخش با بیش از نیم قرن سابقه درخشان در صنعت داروی کشور، یکی از بزرگترین مجموعه‌های دارویی خاورمیانه محسوب می‌گردد. این شرکت دارای چهارده شرکت زیرمجموعه بوده که در زمینه‌های گوناگون دارویی و درمانی (اعم از تولید داروهای انسانی و دامی، بازرگانی، صادرات و توزیع اقلام و فرآورده‌های دارویی) فعالیت‌ نموده و بخش اعظمی از نیازهای دارویی کشور را تامین می‌نمایند. هلدینگ داروپخش در سال ۷۲ توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرش گردیده است. این شرکت در راستای چشم‌انداز بلندمدت خود و با بهره‌گیری از دانش و فناوری روز، سیستم‌های نوین مدیریتی و نوآوری و نیروهای انسانی کارآمد و متعهد، مأموریت ارتقای هم‌افزایی و راهبری شرکت‌های تابعه را در مسیر تعالی پایدار بر عهده دارد. شایان ذکر است هلدینگ داروپخش موفق گردیده در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران توسط سازمان مدیریت صنعتی طی یک دهه اخیر (سال‌های مالی ۱۳۸۰ الی ۱۳۹۰) همواره در جمع یکصد شرکت برتر کشور قرار گیرد و همچنین عنوان برترین شرکت کشور در گروه مواد و محصولات دارویی را طی این سال‌ها به خود اختصاص دهد.


خدمات مدیریت راهبردی و مدیریت راهبری هلدینگ داروپخش
هلدینگ داروپخش در راستای تحقق ماموریت و چشم‌انداز خود و با تمرکز ویژه بر محورهای مدیریت فرآیندها، مدیریت دانش، هم‌افزایی و خلق ارزش افزوده، فعالیت‌های خود را به دو حوزه کلیدی کسب کاری مدیریت بر ترکیب پرتفوی و سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت بر اجرای فرآیندها و فعالیت‌ها معطوف نموده است. این شرکت به‌منظور حصول موفقیت در حوزه‌های کسب و کاری خود، با ترسیم چشم‌اندازی مبتنی بر هلدینگ دارویی برتر منطقه در سال ۲۰۲۰، نسبت به تدوین و پیاده‌سازی یک نظام راهبری مبتنی بر تعالی سازمانی استراتژی‌محور اقدام نموده است. ارکان جهت‌ساز این نظام راهبری، تعالی سازمانی بر اساس مدل‌های تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) و جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران (INFDQA)، برنامه‌ریزی راهبردی مبتنی بر مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)، کمیته‌های عملیاتی گروه داروپخش، سامانه اطلاعاتی گروه داروپخش (IIS) و داشبورد مدیریتی منسجم می‌باشد که در مجموع هلدینگ داروپخش را در مسیر تعالی سازمانی به پیش برده و هم‌افزایی مابین شرکت‌های گروه، ارزیابی عملکرد سیستماتیک شرکت‌های گروه و همسویی در استراتژی‌های تدوین شده در سطح شرکت‌های گروه را به همراه داشته است.
دستاوردهای عملیاتی، مالی و سرمایه‌گذاری هلدینگ داروپخش
استقرار نظام راهبری مبتنی بر طرح تعالی سازمانی استراتژی‌محور در هلدینگ داروپخش، به‌عنوان یک مدل بومی و کاربردی آثار مثبت بسیاری را در تولید، فروش، کنترل هزینه‌ها و سودآوری داشته است که از جمله این نتایج می‌توان به رشد فروش داخلی محصولات فعلی، توسعه محصولات جدید، توسعه صادرات و افزایش فروش در بازارهای بین‌المللی، ارتقای بهره‌وری و نیز ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی در سطح گروه داروپخش اشاره داشت. از طرفی مروری بر شاخص‌های ارزش بازار پرتفوی برای هر سهم، نسبت ارزش بازار به ارزش اسمی سرمایه، DPS و EPS هلدینگ داروپخش موید این مهم می‌باشد که این شرکت توانسته است از منظر این شاخص‌ها در مقایسه با متوسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی عملکرد مطلوب‌تری را به نمایش گذارد. شایان ذکر است، ارزش بازار هلدینگ داروپخش طی سال ۱۳۹۱، بالغ بر ۴۳۱۳ میلیارد ریال بوده که از این منظر در میان ۲۷ شرکت دارویی بورسی جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. در حقیقت بواسطه توسعه و بکارگیری این نظام راهبری، ارائه خدمات مدیریت راهبردی و مدیریت راهبری توسط هلدینگ داروپخش به نحوی مدون و اثربخش در سطح شرکت‌های گروه جاری‌سازی گردیده و این امر سبب تحقق رسالت اصلی و بنیادین هلدینگ داروپخش - ارزش‌آفرینی پایدار- در سطح گروه داروپخش گردیده است.
برنامه‌های توسعه‌ای هلدینگ داروپخش
هلدینگ داروپخش به‌منظور تداوم رشد پایدار خود و حرکت در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون ضرورت تحقق حماسه اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعت در کشور، برنامه‌های توسعه‌ای و پروژه‌های بهبود بسیاری را در حوزه‌های کارکردی و عملیاتی مختلف مورد توجه و اقدام قرار داده است.
تدوین، پیاده‌سازی و عملیاتی نمودن این طرح‌ها و برنامه‌ها، امکان بهره‌برداری هر چه بیشتر از توانمندی‌ها و قابلیت‌های موجود در مجموعه و غلبه بر چالش‌های پیش‌روی صنعت را میسر خواهد ساخت.
توسعه محصولات جدید با فناوری بالا، نوسازی و بازسازی خطوط در کارخانجات تولیدی، ارتقای استانداردها و الزامات کیفی صنعت (GMP) و درنهایت توسعه و ارتقای توان صادراتی گروه، اهم رئوس برنامه‌های توسعه‌ای هلدینگ داروپخش را شکل می‌دهند. این جهت‌گیری‌های محوری، و در رأس آنها ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آحاد مردم ایران، زمینه‌ساز رشد مستمر و تعالی پایدار گروه در حوزه سلامت، مسئولیت های اجتماعی و نیز بازار دارویی کشور بوده و سبب حفظ جایگاه برتر هلدینگ داروپخش در صنعت سلامت و داروی کشور می‌گردد.