فرصت‏های تابستانی کسب‌وکارهای گردشگری

مترجم: امیر شاملویی 

تحقیقات انجام شده در ایالات متحده آمریکا نشان می‏دهد در تابستان سال جاری مخارج گردشگری هر شخص در سفرهایش تقریبا ۹۴۱ دلار بوده است. براساس تحقیقاتی که از سوی دیده‏بان مخارج و پس‏انداز آمریکا منتشر شده است، حدود ۵/ ۱۹۵ میلیون نفر در سال به سفر می‏پردازند و هزینه کرد در سفرهای تابستانی بخش مهمی از این سفرها را تشکیل می‏دهند. البته در سایر جاهای جهان نیز تابستان و سفرهای انجام‏شده در آن عموما بیشتر از سایر موعدهای زمانی، بخش گردشگری و عواید آن را تحت تاثیر قرار می‏دهند. هزینه کرد این سفرها در آمریکا به ۱۸۴ میلیارد دلار می‏رسد. این میزان از درآمدزایی و سودآوری، سازمان‏های انفرادی را تشویق می‏کند تا به ارائه کالاها و خدمات مربوط به افرادی که قصد رفتن به تعطیلات را در فصل اوج سفر دارند، بپردازند. همین فرصت موجب می‏شود که برخی کسب‌وکارها در حوزه گردشگری ایجاد شوند؛ کسب‌وکارهایی که در ادامه به آنها اشاره می‏کنیم:

1- اجاره دادن خانه

اجاره دادن خانه از طرق مختلف به‌ویژه با امکاناتی نظیر Airbnb و Airbay یا اجاره دادن خانه به روش سنتی، همیشه یکی از کسب‌وکارهای پردرآمد حوزه گردشگری به‌ویژه در فصل اوج سفر بوده است. با گسترش امکانات آنلاین و شرکت‌های اقتصاد مشارکتی که امکان اجاره خانه‏ها را به صورت آنلاین در اختیار افراد قرار می‏دهند، این کسب‌وکار حتی قابلیت رشد بیشتری نیز در نواحی توریستی پیدا کرده است و در تابستان‏ها امکان بهره‏مندی بیشتر مالی از چنین صنعتی را امکان‏پذیر می‏کند. هر چه شهر با تقاضای گردشگری بیشتری روبه‌رو باشد، امکان اجاره خانه با نرخ بیشتر، بهتر فراهم خواهد بود.

2- اجاره خودرو و سایر وسایل نقلیه

برخی شرکت‌ها به وجود آمده‏اند که در شهرهای مختلف خودرو یا وسایل نقلیه اجاره می‏دهند. این‌گونه شرکت‌ها هر چند هنوز معدود هستند و گسترش نیافته‏اند اما در برخی شهرها توانایی سودآوری قابل توجهی دارند و بسته به قیمتی که از استفاده‏کنندگان از این خدمات درخواست می‏کنند، می‏توانند برای مشتریان نیز سودآور باشند.

3- استفاده از کسب‌وکارهای سنتی گردشگری در شهرهای توریستی

ده‏ها مقصد گردشگری وجود دارد که شغل فصلی دارند؛ خواه رستوران باشد، خواه هتل، پارک‏های تفریحی یا حتی رانندگان شهری. با این حال نباید انتظار داشت که رونق این نوع مشاغل پس از گذشتن موعد اوج سفر و رسیدن پاییز نیز برقرار باشد. میزان پرداخت‌ها برای هر منطقه و هر کار متفاوت است.

4- مترجمی برای گردشگران خارجی

ارائه خدمات ترجمه، راه مناسبی برای به دست آوردن پول در ماه‏های تابستانی است. در این موعد به‌دلیل حجم مسافران خارجی و نیاز آنها به راهنماهای گردشگری و کسانی که محیط اطراف را تفسیر کنند، تقاضا برای مترجمانی که آشنا به زبان‏های دیگر باشند و از گردشگری منطقه نیز اطلاع کافی داشته باشند، افزایش قابل توجهی پیدا می‏کند.

5- ارائه‌خدمات‌برای نگهداری از حیوانات‌خانگی و مراقبت از‌آنها برای مسافران

در بسیاری از کشورها خدماتی از سوی برخی شرکت‌ها ارائه می‏شود و برای افرادی که به سفرهای کاری یا شخصی می‏روند و توانایی بردن حیوانات خانگی و شخصی را همراه با خود ندارند، امکاناتی جهت مراقبت از آنها فراهم می‏کند. چنین خدماتی می‏تواند از سوی بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی مورد توجه واقع شود و امکان سودآوری مناسبی دارد.

6- برگزاری رویدادهای تابستانی

اگر بتوانید در شهرهای پرگردشگر و توریستی رویدادهایی مانند کنسرت‏های موسیقی، رویدادهای تفریحی و حتی ورزشی برگزار کنید، می‏توانید با توجه به فرصت تعطیلات فراوانی که در این فصل از سال وجود دارد و همچنین تعطیلات تابستانی مدارس که نقش مهمی در آسودگی خانواده‏ها برای سفر دارد، به خوبی سود مناسبی از این رویدادها کسب کنید.

7- ارائه خدمات مراقبتی برای کودکان یا بزرگسالان

در برخی موارد سفر به والدین اجازه نمی‏دهد که کودکان یا افراد سالخورده یا کسان دیگری را که به دلایلی توان سفر ندارند، با خود به همراه ببرند. در برخی از کشورها شرکت‌هایی به وجود آمده است که این خدمات مراقبتی را در غیاب خانواده اصلی برای کودکان یا سالخوردگان و سایر افراد فراهم کند.

8- فروش لوازم ورزشی و آموزش ورزش های مربوط

یکی از فعالیت‏هایی که در فصل تابستان صورت می‏گیرد افزایش سفر به سواحل و مناطق معتدل است که به‌دلیل موقعیت خود تقاضا برای برخی از ورزش‏ها را حتی از سوی گردشگران تشدید می‏کنند که ورزش‏های آبی از این جمله‏اند. شنا، اسکی روی آب و در برخی موارد حتی موج‏سواری امکان فروش بیشتر کالاهای ورزشی را به متقاضیان و مسافران فراهم می‏آورند. در کنار افزایش فروش، نیاز به آموزش این دسته از ورزش‏ها نیز از سوی گردشگران رو به فزونی می‏گذارد. در نتیجه آموزش چنین ورزش‏هایی امکان درآمدزایی بیشتری فراهم می‏آورد.

9- ارائه دوره‏های آموزشی و کارگاه‏های تابستانی

در برخی موارد از سوی برخی دانشگاه‏ها، مراکز آموزشی یا فنی و حرفه‏ای با توجه به فرصت زمانی بیشتر در فصل تابستان، دوره‏های آموزشی برگزار می‏شود که به نوبه خود می‏تواند بسیاری از افراد را حداقل به مدت چند روز به شهرهای برگزارکننده بکشاند و فعالان کسب‌وکار در کنار صنعت گردشگری از این امر نیز درآمدزایی کنند.