آب سم‌زدا یا یک مد زودگذر؟

دنیای اقتصاد، نگار داورپناه*- این روزها شاید در منوی کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها و یا در دست افراد در باشگاه‌ها، مکان‌های عمومی و ... لیوان یا ظروفی که داخل آن‌ میوه‌ها وسبزیجات مختلفی به چشم می‌آید توجه‌تان را جلب کرده باشد، حال این سوال پیش می‌آید که این نوشیدنی چیست و چه خواصی دارد؟ آیا نوشیدن محتوای این لیوان های وسوسه‌انگیز که با انواع میوه وسبزی پر شده است برای بدن مفید است؟ یا فقط یک مد روزگذر بدون هیچ پایه علمی است؟!

جالب است بدانید بدن ما به‌طور فوق‌العاده‌ای در ساخت سموم مهارت دارد. این سموم ناشی از عملکرد کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها و سوخت وساز موادی است که می‌خوریم؛ متاسفانه در عصر حاضر به‌دلیل مصرف غذاهای ناسالمی مانند فست‌فودها، نوشابه‌ها و غذاهای فراوری شده، بدن با سموم مختلفی روبه‌رو می‌شود که سیستم ایمنی بدن ناچار به مبارزه با آن‌ها است تا از بدن دفع‌شان کند. آب از جمله مواد مهمی است که برای دفع سموم به کمک سیستم ایمنی بدن می‌آید. درصورتی‌که آب به میزان کافی استفاده نشود بدن نمی‌تواند آبی که برای دفع سموم از دست داده، جبران کند؛ بنابراین سلامتی ما به خطر می‌افتد ولی این همه ماجرا نیست، چراکه استفاده نکردن از آب کافی باعث رسوب سموم در بدن شده و به اندام‌ها آسیب جدی می‌رساند. پس برای سلامتی و دفع سموم باید آب بنوشیم اما خوردن آب کافی برای هیدراته نگه داشتن بدن (رساندن آب کافی به بدن) می‌تواند سخت باشد. مجبور نیستیم آب را خیلی ساده بنوشیم، می‌توان به آب آشامیدنی خود، طعمی دلچسب و مطلوب که خاصیت ضدسموم را بیشتر کند، افزود. این ماده detox water یا آب سم‌زدا نامیده می‌شود. آب سم‌زدا چیست؟ آبی است که با طعم‌هایی از میوه‌های تازه و سبزیجات مزه‌دار شده است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های دارای شکر و افزودنی باشد.

مزایای آب سم‌زدا

- از شر سموم اضافی بدن سریع‌تر خلاص می شویم.

- باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود.

- به کاهش وزن کمک می‌کند.

- سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کند.

- به کاهش بوی بدن دهان کمک می‌کند.

- به داشتن پوستی شفاف‌تر و زیباتر کمک می‌کند (همچنین تاثیر مثبت آن روی آکنه گزارش شده است).

- به شادابی موها کمک می‌کند.

حال با نگاهی دقیق‌تر به عملکرد این نوشیدنی می‌توان گفت که آب سم‌زدا با داشتن آنتی‌اکسیدان قادر است جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را بگیرد و مانع تخریب سلول‌های حیاتی بدن شود که درنهایت از بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت، سرطان، قلبی و عروقی، پیر شدن پوست و ... جلوگیری می‌کند و همچنین برای افرادی که دچار کم‌خونی و یا افسردگی هستند، موثر است. لازم نیست این نوشیدنی را حتما به‌صورت آماده و با صرف هزینه زیاد خریداری کنید بلکه شما می‌توانید آن را در خانه با ترکیبی از میوه‌های دلخواه و سبزیجات تهیه کنید.

میوه‌ها و سبزیجات مناسب برای تهیه آب سم‌زدا

خیار(خنک کننده بدن و آب رسان)، نعناع (هضم بهتر غذا)، زنجبیل (تسکین درد و ضدالتهاب)، لیمو (سم‌زدایی)، هندوانه (آبرسان و زیبا کننده پوست) و بسیاری از میوه‌های دیگر نظیر توت‌فرنگی، کیوی، تمشک، رازیانه، گریپ‌فروت و ...

پنج نوع از خوشمزه‌ترین و مفیدترین آب‌های سم‌زدا

دتاکس واتر با آب گرم و لیمو: یکی از ساده‌ترین و موثرین راه‌ها برای سم‌زدایی، افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه کمک به کاهش وزن، افزایش سیستم ایمنی و بهبود گوارش، نوشیدن هرروزه آب گرم همراه با لیموی تازه در صبح به‌صورت ناشتا و قبل از صبحانه است که یک سم‌زدایی باستانی است.

دتاکس واتر لیمو و زنجبیل: این نوشیدنی باعث می‌شود در تمام طول روز احساس درد کمتری کنید و سموم مضر موجود در بدنتان نیز دفع شوند. برای تهیه این نوشیدنی به تعداد سه پیمانه آب، نصف لیمو ترش و یک بند انگشت زنجبیل احتیاج دارید.

دتاکس واتر توت فرنگی و کیوی: آب توت‌فرنگی دارای خواص ضدپیری بسیار مفید برای پوست و همچنین از بین برنده سلول‌های سرطانی است و کیوی دارای ویتامین آ، ویتامین سی و کمک‌کننده به سیستم دفاعی بدن است. مواد موردنیاز برای تهیه این نوشیدنی طعم‌دار، برش‌هایی از کیوی و توت‌فرنگی و دولیتر آب است. آن‌ها را چند ساعتی در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنید.

دتاکس واتر لیمو، خیار و نعناع: این نوشیدنی با افزایش متابولیسم بدن، باعث کاهش وزن و همچنین افزایش توان سیستم ایمنی بدن می‌شود. به‌علاوه خیار موجود در آن یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی است و به چربی‌سوزی کمک می‌کند. برای تهیه این نوشیدنی به دو لیتر آب، یک خیار متوسط و تعدادی برگ نعناع احتیاج دارید. همه مواد را داخل پارچ ریخته و شب تا صبح در یخچال بگذارید. این یکی از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌هایی است که خواص سم‌زدایی فوق‌العاده‌ای دارد. توجه کنید که این نوشیدنی علاوه بر فوایدی که گفته شد در تنظیم فشار خون نیز تاثیر بسزایی دارد.

دتاکس واتر سیب و دارچین: این نوشیدنی سرعت سوخت وساز بدن را افزایش می‌دهد و به چربی‌سوزی کمک می‌کند. همچنین دارچین موجود در آن با بهبود ترشح انسولین باعث تثبیت و تنظیم قندخون می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی از دو لیتر آب به همراه برش‌های نازک سیب و یک عدد چوب دارچین استفاده و آن‌ها را چند ساعت در یخچال نگهداری کنید.

نتیجه‌گیری

استفاده مناسب و به‌موقع از این نوشیدنی به همه افراد توصیه می‌شود اما باید خاطرنشان کرد که در صورت داشتن محدودیت خاص یا بیماری حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. توجه کنید افراط و تفریط در خوردن هر ماده غذایی، عوارض و مشکلات خود را درپی دارد و برای سلامت عمومی بدن نامناسب است.

*کارشناس تغذیه