باید اعتماد مصرف کنندگان را جلب کنیم
*دکتر محمد پور وزیری مدیر عامل شرکت داروسازی خوارزمی: در هر موج گرانفروشی نباید فلش اتهام را به سوی تولیدکننده و شرکت های خدماتی گرفت بلکه متوجه باشیم که برخی آشفتگی ها در بازار و نرخ کالاها، نتیجه واردات کالاهای غیر استاندارد و فاقد کیفیت است تامین حقوق مصرف کنندگان در هر شرایطی از اولویت های هر واحد تولیدی و خدماتی است و شرکت داروسازی خوارزمی نیز با سرلوحه قراردادن نقش مشتری و خواست منطقی آنها این اولویت را به جد پیگیری می کند. دکتر محمد پور وزیری مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی که یک برند معتبر صنایع دارویی کشور و تولیدکننده داروهای خاص از جمله داروهای ضد سرطان در ایران است، طی گفت و گویی در آستانه برگزاری همایش تجلیل از حامیان حقوق مصرف کننده استان تهران با بیان مطلب فوق، دیدگاههای خود را در مورد لزوم تعامل و همگامی واحدهای تولیدی با مصرف کنندگان و ایجاد اعتماد بین این دو قشر که لازم و ملزوم یکدیگرند، مطرح کرد.
به گفته پور وزیری، توجه به جایگاه مصرف کنندگان و تامین نیاز آنها و عرضه کالاهای باکیفیت داخلی و نحوه خدمات رسانی منظم به این اقشار، امری الزامی و ویژه در حوزه سلامت بازار و مشتری مداری است. به موازات این اقدامات مطلوب، نقش برجسته تولیدکنندگان کالا و کیفیت و استاندارد آنها باید به گونه ای باشد که این «سفره» روزی هر دو طرف معادله را تامین کند.
وی خاطر نشان ساخت: شاید در سالهای گذشته فرهنگ حمایت از حقوق مصرف کنندگان جدی نبود و اغلب مصرف کننده را به حساب نمی آورند. اما امروز به ویژه در دولت تدبیر و امید، ثبات قیمت ها و زیر بنای هرگونه تصمیم گیری اقتصادی کلان، همسو با پیشنهادات و ایده های مردم که مصرف کننده این کالاها هستند اتخاذ و ابلاغ می شود.
پور وزیری گرفتن فلش اتهام به سوی تولید و بازار را در هر موج گرانفروشی که در کشور راه می افتد نادرست تلقی کرد و افزود: برخی آشفتگی ها در این بازار صرفا کمبود کالا و یا عرضه کالاهای وارداتی غیر استاندارد و زیرپله ای است و نمی توان بدون اطلاع از این تحرکات برچسب اتهام را به تولیدکنندگان و بازار زد.
تولیدکننده جوان صنایع دارویی بیماران خاص کشور که امروز در همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان استان تهران به عنوان حامی مصرف کنندگان معرفی و تجلیل شد، در ادامه این گفت و گو، ارتباط کالایی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را یک اتوبان دو طرفه دانست که باید با مسئولیت پذیری دو طرف ماجرا، در مسیر شفاف و قانونمند پیش روند.
از نگاه مدیر عامل شرکت داروسازی خوارزمی، اعطای تندیس و یا گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان به واحدهای تولیدی و خدماتی اگرچه نوعی مشوق و حمایت از این دو گروه است، اما واقعیت این است که دادن جوائز به این واحدها کفایت نمی کند و یکسری مشوق های دیگر لازم است تا کالاهای عرضه شده به بازار و مصرف کنندگان هم در بحث قیمت ها و هم در بحث کیفیت، رضایت مشتریان و اعتماد آنها را جلب کند.
جوان اول صنعت دارویی کشور در بخش تولید داروهای ضد سرطان، نقش دولت و مجلس را در تهیه و ابلاغ قوانین حمایت از فعالان صنعتی و خدماتی در چهارچوب استراتژی حمایت از مصرف کنندگان مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: نباید در شرایط ناپایدار بازار که عوامل متعددی از جمله چالش های برون مرزی و یا تشدید تحریم ها موجب بروز آن می شود ، این اتفاقات را کوچک و نادیده بگیریم و صرفا به انتقاد و تنبیه و مجازات تولیدکنندگان بیندیشیم! حال آنکه ، در شرایط دشوار بازار و قیمت ها ابتدا جمع آوری اطلاعات از کالاها و در مرحله بعد، بررسی هوشمندانه منشا تحرکات قیمت‌ها و کمبودهای مصنوعی در بازار، لازم و حیاتی است و برهمین اساس دولتی ها و مجلسی ها باید دست در دست هم قوانین حمایتی لازم را تدوین کنند.
پور وزیری در ارتباط با این موضوع که دولت باید حقوق مصرف کنندگان را بدهد نه تولیدکننده، گفت: اگر در تصمیم گیریها به موازین قانونی و رعایت عدالت و سایر ملاحظات اقتصادی توجه و تمرکز شود عملا حقوق مصرف کننده دچار توهم خواهی سودجویان بازار قرار نمی گیرد و ترازوی عدالت برای هر دو طرف یکسان خواهد بود.
وی در پایان با سپاسگزاری از کمیته فنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران که در بررسی و انتخاب حافظان حقوق مصرف کنندگان در تمام صنایع و مشاغل و خدمات به این فاکتورها دقت و توجه داشتند اعلام کرد: اگر همه ما بپذیریم که در یک قایق نشسته‌ایم و در یک مسیر و یک هدف به حقوق یکدیگر احترام می گذاریم قطعا فاصله ای بین تولیدکننده کالا و مصرف کنندگان نخواهد بود و برگزاری این جلسات با حضور مسئولان ارشد حوزه صنعت، معدن و تجارت و استاندار محترم تهران گواهی این است که همه باید حقوق مصرف کنندگان را بشناسیم و ارج بگذاریم.