از مزایای شهر خلاق استفاده کنیم

دنیای اقتصاد: عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: آمیختگی کار و زندگی، توسعه نیروی انسانی، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌دهی و توجه به کیفیت زندگی از جمله ویژگی‌های شهرهای پسامدرن است.

احمد خاتون‌آبادی در دومین "هم‌اندیشی ایده پردازی اصفهان شهر جهانی خلاق" که توسط مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه دچار یک‌درهم آمیختگی شده‌ایم و نمی‌دانیم که شهرهای ما مدرن‌اند یا پسامدرن اظهار کرد: آبشخور شهرهای مهم انقلاب صنعتی است و منشا شهرهای پسامدرن انقلاب ارتباطات و اطلاعاتی است. وی با بیان اینکه اصفهان جز شهرهای خلاق در گذشته بوده است، افزود: خلاقیت به ارائه ایده و نوآوری به تحقق آن گفته می‌شود بنابراین خلاقیت در جامعه ما یاد است اما در نطفه می‌ماند چراکه مسیر تحقق آن مسیر نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی‌های شهرهای پسامدرن ادامه داد: آمیختگی کار و زندگی توسعه نیروی انسانی، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌دهی و توجه به کیفیت زندگی از جمله ویژگی‌های شهرهای پسامدرن است.

خاتون‌آبادی تصریح کرد: توسعه شهری پایدار باید توسعه‌ای باشد که عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن در کنار هم رشد کرده باشد. وی با اشاره به ویژگی‌ها شهرهای زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: جلوگیری از آلودگی، تصفیه آب، تبدیل زباله به کمپوست، تنوع زیستی، وجود بازار کشاورزان از جمله ویژگی‌های این گروه از شهرها است.


اصفهان نمونه شهر خلاق اسلامی

همچنین اصغر ضرابی با بیان اینکه شهر خلاق انسان‌ها و نخبگان را به زندگی در شهر جذب می‌کند، اظهارکرد: شهرخلاق از پویایی، نوآوری، تبادل فرهنگی و تجربیات جهان استفاده می‌کند. وی با اشاره به اینکه زندگی مسالمت‌آمیز زرتشتیان، مسیحیان و مسلمانان در اصفهان نیز نوعی خلاقیت محسوب می‌شود، افزود: شهرخلاق راهکاری نو برای مشکلات شهری ارائه می‌دهد و همچنین برنامه‌ریزی، حرکتی منظم و خلاق برای تحول شهر، کشور و جهان است.

استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تصمیمات در شهر خلاق مبتنی بر دانش‌ها است ادامه داد: کشف استعداد از موارد بسیار مهم رشد و تعالی جامعه است و باید محیطی جذاب، خلاقانه را درسطح شهر و کشور برای نسل امروز و آینده ایجاد کرد.

ضرابی با اشاره به اینکه اصفهان نمونه شهر خلاق اسلامی است، تصریح کرد: وجود بناهایی با معماری ایرانی اسلامی گواه این است که در گذشته اصفهان با برنامه‌ریزی درست و صحیح پیش رفته و همواره خلاقیت در اولویت این شهر قرار داشته است.

فناوری، استعداد و تساهل و تسامح متغیرهای کلیدی شهر خلاق

همچنین فریاد پرهیز پژوهشگر جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه قرن 21 سده خلاقیت است اظهار کرد: فناوری، استعداد و تساهل و تسامح متغیرهای کلیدی شهر خلاق هستند

وی به مشخصه‌ها و محرکه‌های شهر خلاق در اقتصاد دانش‌بنیان اشاره و اضافه کرد: توسعه شهرهای 24 ساعته ارتقا و تقویت نواحی و فضاهای مجازی خلق چشم‌انداز و اهداف بلندمدت، ارتقا بنگاه‌های اقتصادی قدیمی و ریشه‌دار و جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی با فناوری با سطح بالا از جمله ویژگی‌های این شهر است.

این پژوهشگر جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری ادامه داد: افراد مهم‌ترین رکن شهرها خلاق هستند و تعیین‌کننده توسعه‌یافتگی شهر محسوب می‌شوند.

پرهیز گفت: نوسازی صنایع‌دستی، ایجاد اقتصاد پایدار از طریق نوآوری‌های فناورانه، پیشرو جهت مشارکت در حوزه دیجیتال و مشارکت گسترده‌تر اجتماع از مزایای شهر خلاق است.