بهبود وضعیت اقتصادی با پویش های فرهنگ ترافیکی

با افزایش روز افزون جمعیت شهرها و افزایش عرضه وسایل نقلیه موتوری و در نتیجه کاهش ظرفیت راه ها مسائل و مشکلات عمده ای را در نظام حمل و نقل و ترافیک شاهد هستیم. حمل و نقل یکی از حوزه های مهم برنامه ریزی شهری است که برنامه ریزان شهری آنها را از دیدگاه های متعدد از جمله اقتصادی مورد بررسی قرار می دهند. اما آموزش در این میان می تواند بر کاهش اثرات اقتصادی ترافیک و حمل و نقل موثر باشد وقتی در کلانشهری مثل اصفهان بخش زیادی از وقت، انرژی و درآمدهای مردم در ترافیک تلف می‌شود این نه تنها به وقت و زمان مردم بلکه به میزان هزینه کردهای هر فرد نیز زیان وارد می کند. با افزایش گرایش مردم به موضوعات فرهنگی ترافیکی که در نهایت به کاهش ترافیک، آلودگی و مشکلات ناشی از آن ختم می‌شود، اتلاف انرژی، درآمد و همچنین مشکلات ناشی از آلودگی‌های منتج شده از ترافیک، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، اقبال مردمی به استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر اصفهان نیز زمینه بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها را به میزان قابل توجهی فراهم خواهد کرد.

در همین زمینه سعید ساکت مدیر پویش مردمی فرهنگ ترافیک شهرداری اصفهان می گوید: منابع انسانی به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های هر جامعه، امروزه مورد توجه همگان قرار دارد و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب که حتی یک کشته در تصادفات نیز نباید وجود داشته باشد، رویکرد مسئولان کشور به کاهش تلفات ناشی از تصادفات ختم می‌شود. امروزه موضوع فرهنگ ترافیک به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردها در کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا، در دستور کار قرار گرفته و ایران اسلامی نیز به این موضوع توجه جدی نشان داده است. شهر اصفهان نیز به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در حوزه فرهنگ و به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی همواره به عنوان ویترین فرهنگ ایران‌زمین، قلمداد می‌شده و رفت و آمد مردم در سطح شهر چه در بخش عابران و چه در بخش خودروها، نمادی از فرهنگ مردم شهر به حساب می‌آید.

وی معتقد است که مسائل ترافیکی کلانشهر اصفهان که عوامل مختلفی را طی دهه‌های گذشته به خود دیده، مدیران شهری اصفهان را بر آن داشت که در این حوزه مطالعات جدی صورت دهند و در نهایت، فعالیت‌های فرهنگ ترافیکی در این حوزه را ساماندهی کنند و با توجه به این موضوع، آموزش‌های شهروندی فرهنگ ترافیک در بخش‌های مختلف دانش‌آموزان، عابران و رانندگان، به عنوان یکی از نیازهای اساسی، شهر اصفهان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به دستور شهردار اصفهان، مطالعات مختلف در این حوزه را در دستور کار قرارداد. خروجی این موضوع به تشکیل پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان منتهی شد که طی یک سال گذشته، فعالیت‌های مختلفی را اجرایی و ساماندهی کرده است.

مدیر پویش مردمی فرهنگ ترافیک شهرداری اصفهان اظهار می کند: مطالعات مختلف نشان می‌دهد که امروزه مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به مسئله رفع معضلات ترافیکی، آموزش فرهنگ شهروندی به شمار می‌رود و پویش ترافیک شهر اصفهان در مدت کوتاه فعالیت خود، نتایج این موضوع را به عینه احساس کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌های فرهنگی نظیر اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو، پیام‌های ترافیکی، طرح پلیس افتخاری، طرح داوران ترافیک و موارد دیگر امروزه باعث کاهش قابل توجه معضلات ترافیکی شهر اصفهان شده که این موضوع به عینه مشخص است. افزایش اقبال به دوچرخه‌سواری در سطح شهر و همچنین کاهش تردد خودروهای شخصی در روزهای سه‌شنبه و همچنین کاهش محسوس آلودگی هوا در خیابان‌های منتهی به چهارباغ عباسی نیز از جمله مواردی بوده که با اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در اصفهان اجرایی شده است.

وی تاکید می کند: بدون شک شهر اصفهان تا رسیدن به وضعیت مطلوب از نظر ترافیکی و آلودگی خود فاصله بسیاری دارد اما تلاش دست‌اندرکاران پویش مردمی ترافیک اصفهان بر این است تا با تداوم طرح‌های فرهنگی خود و البته رونمایی از طرح‌های جدیدی نظیر یکشنبه‌های اتوبوسی، طرح خبرنگاران تخصصی نوجوان ترافیک، بسته‌های ترافیکی شهروندی و برنامه‌های آموزشی گسترده خود، شرایط را نسبت به گذشته ارتقا دهد. ساکت ادامه می دهد: امروزه بخش زیادی از وقت، انرژی و درآمدهای مردم در کلانشهرهای پرتردد، در ترافیک تلف می‌شود اما با افزایش گرایش مردم به موضوعات فرهنگی ترافیکی که در نهایت به کاهش ترافیک، آلودگی و مشکلات ناشی از آن ختم می‌شود، اتلاف انرژی، درآمد و همچنین مشکلات ناشی از آلودگی‌های منتج شده از ترافیک، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، اقبال مردمی به استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر اصفهان نیز زمینه بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها را به میزان قابل توجهی فراهم خواهد کرد.

وی می گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم شهر اصفهان به میزان قابل توجهی به مسائل فرهنگ ترافیک توجه دارند. این مسئله را می‌توان از توجه آنها در احترام به خطوط عابرپیاده سر چهارراه‌های سطح شهر و همچنین استقبال قابل توجه این مردم از طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در خیابان چهارباغ عباسی به خوبی مشاهده کرد. در نظرسنجی صورت گرفته از سوی پویش مردمی ترافیک اصفهان حدود ۷۱ درصد مردم به طرح " سه‌شنبه‌های بدون خودرو" نمره ۱۸ تا ۲۰ داده بودند همچنین بیش از ۸۶.۲ درصد از مردم بر موفقیت اجرای طرح پیاده‌مدارکردن چهارباغ عباسی اعتقاد دارند و ۹۱.۹ درصد از مردم بر ضرورت و لزوم برگزاری برنامه تأکید کرده‌اند که این موضوع، نشان‌دهنده علاقه قابل توجه مردم شهر اصفهان به موضوع فرهنگ ترافیک و برنامه‌های فرهنگی در این راستا قلمداد می‌شود. آرامش به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای انسان، از دوران کودکی تا آخرین روزهای زندگی، همواره خواسته اصلی مردم است؛ یک خواسته ذاتی که از اوان تولد همراه بشر است و هیچ گاه آن را ترک نمی‌کند.

به همان میزان که افزایش خودروها در زندگی امروز بشری، باعث سریع‌تر شدن کارها و پیش رفتن آنها شده، ترافیک و موارد ناشی از آن، آسیب‌های روحی و روانی بسیاری را به دنبال داشته و آنها را از آرامش دور کرده است. افزایش ترافیک در شهرهای مختلف و به خصوص کلانشهرها، امروزه چالش اساسی مردمی به شمار می‌رود که دغدغه اصلی آنها، رسیدن به یک زندگی آرام و فارغ از ناآرامی‌های کنونی است. اجرای طرحی همچون سه‌شنبه‌های بدون خودرو، می‌تواند تمرینی باشد برای مردم امروز ما که هر جا به دنبال آرامشند و انصافاً شایسته رسیدن به آن. مردمی که در ترافیک سنگین خودروهای شهر، بارها آرامش خود را از دست داده‌اند و به دنبال مأمنی می‌گردند برای چند ساعتِ آرام. پیاده‌راه شدن چهارباغ عباسی، به عنوان پروژه‌ای که حالا به روزهای طلایی خود نزدیک می‌شود، می‌تواند شروعی باشد برای رسیدن اصفهان به جایگاه فرهنگی خود. جایگاهی که همواره در کنش با ماشینی شدن بی‌رویه و بدون توجه به توسعه فرهنگی شهر، تهدید می‌شده و حالا فرصتی برای احیای آن فراهم شده است.

بدون شک تحقق پیاده‌راه شدن چهارباغ عباسی و پس از آن، کاهش ترافیک در جای جای شهر اصفهان، زمینه افزایش آرامش و کاهش آسیب‌های اجتماعی را در ماه‌ها و سال‌ها فراهم خواهد کرد. انتظاری که مردم اصفهان به خوبی شایسته آنند.سئوال بسیاری از توریست‌هایی که به شهر اصفهان سفر می‌کنند، این است که آیا خیابان‌های تاریخی شهر اصفهان نظیر چهارباغ عباسی، در گذشته نیز به شکلی بوده‌اند که اکنون هستند و یا تفاوت‌های بسیاری بین آنها وجود دارد. این مسئله به عنوان یک دغدغه جدی، از ابتدا مد نظر طراحان سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان قرار داشت و در واقع، انتخاب خیابانی نظیر چهارباغ عباسی به عنوان پایلوت اجرای طرح نیز به همین منظور صورت گرفت. مسئولان بر آن بودند که با اجرای سه‌شنبه‌های بدون خودرو، فرصتی برای آن فراهم کنند تا چهارباغ عباسی اصفهان به آنچه در گذشته شهره بوده، تبدیل شود و همین موضوع، رفته رفته زمینه آن را فراهم کرد تا طرح پیاده‌راه شدن آن مطرح شده و به تصویب برسد.

حال، با گذشت ۴ ماه از روزی که طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در این خیابان اجرایی شد، پیاده‌راه شدن چهارباغ عباسی نیز عملیاتی شده و قرار است در مدت یک سال به پایان برسد. مقدمات این کار در روزهای گذشته فراهم شده و قرار است که چهارباغ عباسی اصفهان به عنوان یک پیاده‌راه مطرح در کلانشهر تاریخی اصفهان، دوباره به هویت خود بازگردد؛ حال فرصتی تاریخی برای توریست‌هایی فراهم شده که اصفهان را به عنوان مبدأ سفر خود انتخاب کرده‌اند و در تلاش هستند که با تاریخ این مرز و بوم در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی آشنا شوند.