براساس بررسی‌های صورت گرفته Magic Jack و viber اقتصادی‌ترین اپ برای برقراری ارتباط رایگان هستند شاید دنیای ارتباطات اولین تغییر بزرگ خود را بعد از اختراع تلفن ثابت زمانی دید که مردم می‌توانستند گوشی‌های نسبتا بزرگ بدون سیم را با خود جابه‌جا کنند. تقریبا 35 سال از ورود تلفن‌های همراه امروزی می‌گذرد. تلفن‌هایی که طی این چند سال با تغییرات بزرگ و در برخی موارد شگفت‌آور همراه بوده‌اند. اگر در سال‌های اولیه ورود تلفن همراه از این دستگاه تنها برای برقراری تماس و بعدها هم ارسال پیامک استفاده می‌شد اما این روزها این دستگاه که نام هوشمند را نیز با خود به یدک می‌کشد می‌تواند کاربردهای زیادی برای کاربرانشان داشته باشد. این دستگاه‌ها حالا با امکان برقراری ارتباط به اینترنت خدمات گوناگونی را در کمترین زمان در اختیار کاربرانشان می‌گذارند. بخش‌ قابل توجه این خدمات تلفن‌های همراه امروزی را اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهند. از جمله اپلیکیشن‌های تلفن همراه که با استقبال بالایی از طرف کاربران روبه هستند ،‌اپ‌های برقراری تماس به صورت رایگان است. اما این اپ‌ها در حالی که برقراری تماس، ارسال پیامک، عکس، فیلم و... را برای کاربران رایگان کرده‌اند. اپلیکیشن‌های تماس‌های صوتی رایگان روشی به مراتب ارزان‌تر برای برقراری ارتباط با دوستان و خویشاوندانی هستند که در خارج از مرزها زندگی می‌کنند. اما حتی این اپلیکیشن‌ها هم نمی‌توانند از هزینه تماس‌های طولانی‌مدت برخی کاربران پرچانه کم کنند و مصرف چندین گیگابایت داده برای برقراری چنین تماس‌هایی گاهی برای چنین افرادی بیش از اندازه گران تمام می‌شود. برای روشن‌تر شدن این قضیه سایت androidauthority، ۱۰ اپلیکیشن تماس صوتی رایگان را مورد بررسی قرار داده تا مشخص شود که هر یک چه میزان داده را مصرف می‌کنند. در این لیست می‌توانید اپلیکیشن‌های محبوبی چون Hangout، اسکایپ، WhatsApp و Viber و حتی مواردی از قبیل Line و Nimbuzz را مشاهده کنید.
نتایج
پس از انجام تست، به خوبی می‌توان به اختلاف پرمصرف‌ترین و کم‌مصرف‌ترین اپلیکیشن‌ها پی برد و جالب است بدانید که بسیاری از اپ‌هاس شناخته شده مانند Hangouts، Skypeو WhatsApp بیشترین میزان مصرف داده را داشته و مواردی از قبیل Line، KakaoTalk و Nimbuzz مصرف داده کمتری داشته اند. نکته قابل توجه دیگر اینکه سرویس پیام‌رسان فیس‌بوک با عملکردی باورنکردنی در رده به صرفه‌ترین روش‌ها قرار گرفته و می‌توان برای برقراری تماس‌های صوتی از آن کمک گرفت خبر کمی نگران‌کننده برای کاربران اسکایپ این است که این اپ 7/ 2 برابر بیشتر از اقتصادی‌ترین اپلیکیشن‌های این بررسی مصرف داشته است. WhatsApp۲٫۳ برابر KakaoTalk و Hangounts و Tango هم دو برابر بیشتر از عناوین کم مصرف، داده استفاده می‌کنند. در یک مکالمه یک ساعته اختلاف مصرف داده Skype و KakaoTalk به حدود ۳۳٫۴ مگابایت رسید که اگر حجم داده‌های مصرفی تان پایین است، این موضوع می‌تواند اهمیت پیدا کند. Magic Jack و viber هر دو اندکی بیشتر از موارد دیگر داده مصرف می‌کنند اما همچنان می‌توان آنها را در زمره موارد اقتصادی‌تر نسبت به باقی اپلیکیشن‌ها تلقی کرد. در کل می‌توان گفت که اگر می‌خواهید موازنه خوبی میان مصرف داده و کیفیت تماس‌های صوتی خود برقرار کنید، این دو در رده بهترین‌ها قرار می‌گیرند. در ادامه این آزمایش، شبکه G به 3G با پهنای باند محدودتر تغییر داده شد تا مشخص شود که آیا این مساله تاثیری بر میزان مصرف داده دارد که نتیجه این آزمایش نیز منفی بود. می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که ارتباط 3G برای برقراری تماس‌های صوتی با بالاترین کیفیت مناسب بوده و حتی از آن هم بالاتر است؛ مصرف داده این اپلیکیشن‌ها همواره در همین حدود خواهد بود و فرقی ندارد که شبکه مورد استفاده شما 3G یا G یا وای‌فای باشد البته شرکت‌های بزرگ می‌توانند پول بیشتری را صرف ایجاد پهنای باند بیشتر و تهیه سرورهای زیادتر کنند. با این همه روشن است که سرویس‌هایی چون Kakao ،Nimbuzz و Line احتمالا برای پایین آوردن هزینه بالای پهنای باند سروری، ترجیح می‌دهند که ارتباطاتی با کیفیت پایین‌تر را در اختیار کاربرانشان قرار دهند که این مساله از طرفی هم می‌تواند میزان مصرف داده ما را پایین بیاورد.


روش تست
در این تست گوشی‌های اندرویدی مورد توجه بوده و از طریق هر یک از ۱۰ اپلیکیشن مورد بررسی، سه تماس تلفنی یک دقیقه‌ای برقرار شد تا یک ارتباط دو سویه شبیه‌سازی شود. همه تست‌ها نیز از طریق شبکه G صورت گرفته و تلفن‌های هوشمند مورد استفاده در آن نیز از جدیدترین نسخه اپلیکیشن مورد بررسی بهره می بردند و نسخه مربوط به سیستم عامل اندروید آنها هم یکی بود.