یک‌ هالیوودی در تیم ترامپ

یکی از وزارتخانه‌های کلیدی در ایالات‌متحده، وزارت خزانه‌داری است. استیون منوخین فرد معرفی شده برای این پست حساس است. او که یکی از سرمایه‌گذاران فعال‌هالیوودی بود حالا راه به دنیای سیاست پیدا کرده است. هر چند که دوری وی از‌هالیوود به ضرر کمپانی‌های فیلم‌سازی خواهد بود، اما وی چون از دوستان نزدیک ترامپ بوده توانسته است جایی برای خود در کابینه پیدا کند. به نوشته نشریه هیل، استیون منوخین، فردی که برای اداره وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ معرفی شده است، در معکوس کردن سیاست دولت اوباما در قبال ایران، کوبا، کره شمالی و روسیه نقشی محوری خواهد داشت.

عمده تمرکز بر دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا خواهد بود که تنظیم‌کننده و مجری تحریم‌های اقتصادی علیه دولت‌های خارجی است. بسیاری از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال این کشورها فرامین اجرایی بوده، نه قوانین مصوب کنگره ایالات‌متحده و از این رو لغو و جایگزینی آنها برای دولت بعد کار سختی نخواهد بود. یک شروع دوباره در روابط واشنگتن و مسکو می‌تواند بر تحریم‌هایی که در دو سال گذشته علیه روسیه در پی اشغال کریمه و حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین وضع شده است تاثیر بگذارد. تحریم‌های اصلی آمریکا علیه ایران عمدتا برقرار هستند، مگر موارد قید شده در برجام که شامل صادرات هواپیماهای غیرنظامی آمریکایی به ایران می‌شود.

اگر ترامپ بخواهد به فشارها برای اصلاحات حقوق بشری و تقویت دموکراسی در کوبا بیفزاید، وزارت خزانه‌داری گزینه بازبینی در تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را که دولت اوباما لغو کرد در دست خواهد داشت. این تحریم‌ها می‌تواند شامل کاهش حجم پول قابل انتقال از آمریکا به کوبا و توقف همکاری‌های تجاری از جمله مشارکت گوگل در افزایش سرعت اینترنت در کوبا باشد. اگر روابط دولت ترامپ با چین پر تنش شود، احتمال تشدید تحریم‌های کره شمالی در‌هاله‌ای از ابهام فرو خواهد رفت. پکن که در این سال‌ها از وضع تحریم‌های گزنده علیه پیونگ یانگ طفره می‌رفت امسال بر مبنای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بیش از شصت درصد فروش زغال‌سنگ کیم جونگ اون به چین را تحریم کرد. در صورت تشدید تنش میان واشنگتن و پکن و تغییر روند کنونی، کره شمالی پول بیشتری برای پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش در دست خواهد داشت.

اگر چه الزام قانونی برای مشورت با کنگره، نهادهای اطلاعاتی، افکار عمومی و سازمان‌های غیر دولتی وجود ندارد، اما تیم اقتصادی رئیس‌جمهوری منتخب با افزودن تحلیلگران زبده سیاست خارجی در چنین مسائل حساسی از امکان بهتری برای تصمیم‌گیری و پرهیز از لطمات سیاسی برخوردار خواهد بود. این ترس وجود دارد که سیاست‌های ترامپ در عرصه سیاست خارجی منجر به افزایش تنش‌ها در دنیا شود. احتمال دارد ترامپ با نادیده گرفتن مفاد برجام، در این عرصه منزوی شود. منوخین که رویترز او را مدیر و سرمایه‌گذاری موفق در بخش خصوصی و «صندوق‌های پوشش ریسک» توصیف کرده، برای مدت ۱۷ سال در شرکت خدمات مالی و بانکداری «گلدمن ساکس» کار می‌کرد. او در سال ۲۰۰۲ «گلدمن ساکس» را ترک کرد.

سابقه منوخین

گزینه ترامپ برای وزارت خزانه‌داری، با خرید سهام یک بانک در آستانه ورشکستگی، در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸، میلیون‌ها دلار به جیب زد. به نوشته وال استریت ژورنال، در یک صبح گرم و شرجی در جولای ۲۰۰۸، صدها مشتری در بیرون بانک «ایندی مک» IndyMac در جنوب کالیفرنیا تجمع کردند و تلاش داشتند تا پس اندازهای خود را از این موسسه وام‌دهنده معروف بیرون بکشند. این بانک در آن تاریخ به‌دلیل دادن وام‌های سنگین با وثیقه‌های نامناسب، زمین خورده بود. «استیون منوخین» وقتی اخبار شبکه CNBC را در این مورد تماشا می‌کرد، شناخت زیادی از این بانک نداشت، اما بلافاصله یک فرصت مناسب را در این ماجرا تشخیص داد و به فکر خریدن بانک افتاد.

مدیریت بانک به دست مقامات دولتی وابسته به وزارت خزانه‌داری افتاد که نشان از خراب بودن اوضاع این بانک داشت. ۶ ماه بعد، منوخین و شرکای سرمایه‌گذارش با کمکی که از جانب دولت فدرال آمریکا به آنها شد، کنترل بانک را به دست آوردند. این معامله در نهایت صدها میلیون دلار منفعت شخصی برای منوخین به دنبال داشت.شریک سابق گروه اقتصادی عظیم «گلدمن ساکس»، سرمایه‌گذار ‌هالیوود و مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، اکنون گزینه ترامپ برای تصدی وزارت خزانه‌داری است. گفته می‌شود ترامپ در حال تشکیل کابینه‌ای است از عناصر حزب جمهوری‌خواه سنتی با تمایلات غیرسنتی، از جمله افرادی که ثروت‌های خود را با انجام ریسک‌های بزرگ در سرمایه گذاری به دست آورده‌اند. «ایندی مک» یک نقطه عطف در سابقه تجاری منوخین بود. او می‌دانست دولت مجبور است که یک بانک در آستانه ورشکستگی را بفروشد و او تن به ریسک داد تا از این فرصت استفاده کند.

در مصاحبه‌ای پیش از آن که ترامپ نام او را به عنوان گزینه وزارت خزانه‌داری اعلام کند، استیون منوخین گفت که به ایجاد تحولات در ایندی مک(که دفتر مرکزی آن در شهر پاسادینای کالیفرنیاست) مفتخر است: «ما یک فاجعه عظیم اقتصادی را به فرصت تبدیل کردیم.»وزیر خزانه‌داری آمریکا، در واقع چهره اقتصاد این کشور در سطح جهان به شمار می‌آید و انتخاب وی تنها با موافقت سنای این کشور امکان‌پذیر خواهد بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا مسوولیت سنگین کنترل سازمان‌های تجاری، بانکی و قوانین مالی و مالیاتی را برعهده دارد. این سازمان ۱۰۰ هزار نفر کارمند دارد که ۹۱ هزار نفر آنها در اداره مالیات مشغول به کار هستند.