برای موفقیت  در سال جدید  تنها یک هدف داشته باشید
مترجم: مریم رضایی همه ما در نخستین روزهای کاری سال جدید به نوعی درون‌نگر می‌شویم. چون به‌طور طبیعی کارهایی را که در سال گذشته انجام داده‌ایم مرور کرده و به این فکر می‌کنیم که چگونه می‌توانیم برای ارتقای کار و زندگی در سالی که پیش رو داریم، برنامه‌ریزی کنیم.
به‌طور کلی، پایان یک دوره زمانی و ورود به یک دوره دیگر، حس خوب یک شروع جدید را به همراه دارد. سال جدید فرصتی برای بازآفرینی و پیگیری واقعی‌ترین تمایلات، رویاها و اهداف شما است. بیشتر ما از گذشته عادت داریم لیستی از برنامه‌ها را که پر از بایدها و نبایدهای کاری است تهیه کنیم. اما به هر حال، بسیاری از این اهداف، نافرجام باقی مانده‌اند. اگر از به سرانجام نرسیدن اهدافتان خسته شده‌اید، روش تک‌هدفی زیر را برای موفقیت در سال جدید امتحان کنید:
قدم اول
در مورد چیزی که می‌خواهید شفاف باشید. هدفی را در نظر بگیرید که بیشترین اثر را بر زندگی، خانواده و شغل شما دارد. این هدف کلی، اقدامات و اهداف کوچک بسیاری را دربرمی‌گیرد، اما همان چیزی است که می‌خواهید در سال جدید به سرانجام برسانید.
تمرکز صرف بر یک وظیفه و هدف خاص، کمک می‌کند در مورد آنچه واقعا برای شما اهمیت دارد به وضوح و نظم برسید. همچنین این هدف بی‌نظمی‌ها و مسائل اضافی را حین تلاش برای انجام چندین کار که به‌طور همزمان پیش می‌آید، حذف می‌کند. تجربه ثابت کرده وقتی بر یک وظیفه خاص متمرکز می‌شوید، می‌توانید در کنار آن چند هدف کوچک‌تر را هم در طول سال دنبال کنید.
قدم دوم
هدفتان را در جملاتی ساده بنویسید و آن را جلوی چشم بگذارید. تهیه برگه تعیین هدف و ارائه آن به کارمندان نیز اثرگذار است. در این برگه‌ها می‌توانید آرمان آن سال را در نظر بگیرید، عکس مرتبطی را اضافه کنید و عبارات مثبتی در رابطه با آن بنویسید تا به دیدگاه بهتری برای تمرکز کردن برسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که اهدافشان را مرور و تصویرسازی می‌کنند، به درک بهتری از آن می‌رسند.
مرحله سوم
تا جایی که ممکن است در مورد هدفتان اطلاعات کسب کنید. در سال جدید، چه قصد داشته باشید کتاب جدیدی بنویسید و چه برنامه سفر به دور دنیا را داشته باید، باید در مورد همه جوانب تحقیق کنید. در مورد قیمت‌ها، تجهیزات ضروری، خدماتی که نیاز دارید و غیره اطلاعات به دست آورید. مقالات مجله‌ها، اخبار کوتاه و اطلاعات اینچنینی را جمع کنید. هر چقدر بیشتر تحقیق کنید، دستیابی به هدفتان واقعی‌تر می‌شود.
مرحله چهارم
شرایطی را برای پاسخگو بودن ایجاد کنید. ممکن است به دلایل متعددی نتوانسته باشید هدفتان را در سال‌های گذشته اجرایی کنید. اما مهم‌ترین دلیل این ناکامی نبود مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی است. پاسخگویی همان چیزی است که افراد فوق‌العاده موفق را از افراد معمولی متمایز می‌کند. مطمئنا در این راه نمی‌توانید به تنهایی عمل کنید. برنامه‌ریزی‌ برای زندگی و تغذیه سالم مثال خوبی در این زمینه است. تحقیق سال ۲۰۱۰ نشریه بین‌المللی «اطلاع‌رسانی پزشکی» نشان داده افرادی که در برنامه‌ای شرکت‌ می‌کنند که به دیگران پاسخگو هستند، بهتر می‌توانند در کاهش وزن یا داشتن سبک زندگی سالم‌تر به موفقیت برسند. این برنامه‌ها می‌تواند کار با یک مربی ورزشی، پیوستن به یک باشگاه سلامتی یا مشاوره با یک متخصص تغذیه را دربربگیرد.
بنابراین، هدفتان را با کسی شریک شوید که در برابر هم پاسخگو باشید. مثلا می‌توانید کارهایی را که در طول یک هفته برای نزدیک شدن به هدف انجام داده‌اید، از طریق ایمیل به هم اطلاع دهید.
مرحله پنجم
عمل کنید. بسیار مهم است که هر چه زودتر وارد عمل شوید. تا زمانی که کاری نکنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. خود هدف هیچ گاه باعث شکست شما نمی‌شود، اما عمل نکردن عامل شکست است. برای موفقیت باید به اجرای هدف متعهد باشید. کار را با چیزی که می‌دانید باید انجام دهید، شروع کنید. مطمئنا از همان ابتدا به همه پاسخ‌ها نمی‌رسید، اما به محض اینکه قدم اول را برداشتید، منابع و افرادی که در این راه به آنها نیاز دارید، کم کم در زندگی شما ظهور می‌کنند.
مرحله ششم
راهنمایی بگیرید. اجرای کار بدون جهت‌گیری درست، به ناامیدی و شکست منجر می‌شود. کمک کارشناسانی را بخواهید که می‌توانند در تحقق هدف به شما کمک کنند. همه ما برای رسیدن به درجات بالاتر به کمک نیاز داریم. یک مربی یا راهنمای خوب نه تنها نقشه راه موفقیت را به شما نشان می‌دهد، بلکه حس مسوولیت‌پذیری را در شما قوی نگه می‌دارد و شما را به سوی دستاوردهای بیشتر سوق می‌دهد.
مرحله هفتم
از موفقیت‌های کوچک تجلیل کنید. این را بدانید که هر پیشرفتی خوب است. برای نکوداشت پیروزی‌های کوچکی که در راه موفقیت به دست می‌آورید، وقت بگذارید. این تجلیل‌ها به شما انگیزه داده و نشان می‌دهد مسیر را تاکنون چگونه طی کرده‌اید. در پایان باید گفت، سال جدید را با طرحی برای موفقیت آغاز کنید و مطمئن باشید که به این موفقیت می‌رسید. این بار شرایط برای شما متفاوت خواهد بود، چون رویکردی جدید را اتخاذ می‌کنید. خود را برای تحقق تنها «یک» هدف در سال جدید به چالش بکشید و تسلیم نشوید. مسیر منتهی به موفقیت پر از پیچ و خم، موانع، گزینه‌ها و فرصت‌ها است. مسائل همیشه دقیقا مطابق میل شما پیش نمی‌روند، اما شما می‌توانید بر موانع غلبه کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.
امسال می‌تواند بهترین سال شما باشد!