ایده بلندپروازانه برای اتوبوس

معضل ترافیک در کلان‌شهرهای دنیا از جمله مواردی است که کارشناسان ترافیک در سراسر دنیا به‌دنبال پیدا کردن راه حل‌های ساده و کم هزینه برای رفع کردن مشکلات ناشی از تراکم جمعیت و گره‌های ترافیکی هستند. در این میان چینی‌ها از اتوبوس مفهومی جدید خود به‌صورت گرافیکی و سپس به‌صورت ماکت متحرک رونمایی کردند که می‌تواند در سطح بالای خیابان‌ها حرکت کرده و بدون ایجاد مزاحمت برای خودروهای عبوری از روی آنها عبور کند. به فاصله کوتاهی از رونمایی ماکتی، چینی‌ها نسخه واقعی این اتوبوس را در اندازه‌ای کوتاه از نظر طولی برای آزمایش عملی تولید کردند. در حقیقت اتوبوس جدید چینی‌ها نسل جدید و شاید آینده ترامواهای شهری است. از مزیت‌های مهم این طرح استفاده از بستر خیابان برای عبور و مرور است که این مساله باعث می‌شود تا نیاز به حفر تونل‌های پر‌هزینه در زیر‌زمین حذف شود و این اتوبوس‌های بزرگ به کمک چرخ‌هایی که در مسیرهای از پیش تعیین شده حرکت می‌کنند می‌تواند بالاتر از سطح خیابان از روی خودروهای موجود حرکت کند و مسافران خود را به مقصد برساند.

در واقع این وسیله نقلیه عمومی همانند تونلی متحرک و برقی از روی خودروهای در حال حرکت عبور می‌کند به عقیده کارشناسان و مهندسان فراهم کردن شرایط برای عبور این اتوبوس‌های خاص به مراتب ارزان‌تر از احداث تونل‌های زیر‌زمینی یا پل‌های مخصوص بتنی و گرانقیمت روی خیابان‌ها و دو طبقه کردن آنها است. تعداد افرادی که با استفاده از این وسیله می‌توانند جابه‌جا‌ شوند چند برابر یک اتوبوس معمولی است. در حال حاضر تراکم جمعیت در کلان‌شهرها با استفاده از اعمال محدودیت‌های زیاد در عبور و مرور کنترل می‌شود و سیستم‌های مختلف حمل و نقل عمومی مانند قطارهای شهری، مترو، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های درون شهری به حمل و نقل افراد در داخل شهرها کمک می‌کنند که در صورت استفاده از سوخت فسیلی آلودگی هوا و سر و صدا را نیز به‌دنبال دارد. در زمان آزمایش این اتوبوس مفهومی و بزرگ، مشکل ارتفاع کاملا محسوس بود و این وسیله تنها می‌توانست از روی خودروهای سدان با ارتفاع معمولی عبور کند و در رابطه با تراک‌ها و خودروهای شاسی بلند به نظر می‌رسد مشکلاتی وجود دارد و این وسیله نمی‌تواند از روی آنها عبور کند و در رابطه با کامیونت‌ها و خودروهای اورژانس و آتش‌نشانی این مساله به نظر نیاز به پاسخ‌های روشن و شفافی دارد. چینی‌ها باید تلاش کنند موانع موجود را برای عملی شدن این طرح به ظاهر مفید بر طرف کنند و البته چالش‌های بر سر این کار بسیار جدی هستند. آزمایش صورت گرفته در شرایط کنترل شده انجام شده است و در شرایط رانندگی و مسیرهای واقعی مشکلات و چالش‌های زیادی ممکن است خودنمایی کند که به برخی از آنان اشاره شد و چینی‌ها باید برای آنها راهکارهای مناسبی پیشنهاد دهند.

در چین هر سال ۲۰ میلیون خودروی جدید وارد خیابان‌ها می‌شود و در آینده‌ای نه‌چندان دور آلودگی هوا و گره‌های ترافیکی از مهم‌ترین‌ چالش‌های زندگی در چین خواهد بود و البته در حال حاضر هم این مشکل به خوبی در شهرهای بزرگ این کشور احساس می‌شود. در مدل ارائه شده اتوبوس می‌تواند بیش از ۱۴۰۰ نفر را از نقطه‌ای به نقطه دیگر با سرعتی نزدیک به ۶۵ کیلومتر در ساعت جابه‌جا‌ کند که در صورت نبود چهارراه این سرعت برای مسافت‌های داخلی شهری بسیار کارآمد است. ارتفاع این اتوبوس غول‌پیکر از سطح جاده ۲۱۰ سانتیمتر در نظر گرفته شده است که به نظر کم است و باید افزایش یابد. در چین ارتفاع استاندارد برای موانع، پل‌ها و تابلو‌های شهری ۵ متر است که بیش از ۲ برابر ارتفاع این اتوبوس از زمین است. در حال حاضر ارتفاع مجاز عبور در خیابان‌ها به‌گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود که انواع خودروها بتوانند عبور کنند. با فعال شدن این اتوبوس نیاز به داشتن ۴۰ اتوبوس کم می‌شود و این در حالی است که این غول شهری مانع حرکت روان خودروهای عبوری نمی‌شود و از روی آنها عبور می‌کند که وجود ترافیک در مسیر برایش مانعی به شمار نمی‌آید.

در صورت حل مشکلات پیش رو این وسیله می‌تواند از انتشار میلیون‌ها تن گاز گلخانه‌ای و مصرف میلیون‌ها لیتر سوخت جلوگیری کند که اثرات مثبت محیط زیستی را به‌دنبال خواهد داشت. اتوبوس غول‌پیکر چینی‌ها راه زیادی برای طی کردن دارد اما دنیای آینده با این رشد جمعیت و زندگی ماشینی بیش از گذشته نیاز به ابداعات و اختراعات جدید در صنعت حمل‌ونقل‌ دارد و قوانین و مقررات سختگیرانه در رابطه با ترافیک و مقدار مصرف بهینه سوخت از رگ گردن به خودرو‌سازان نزدیک‌تر است. اتوبوس‌ها وکامیون‌ها عامل تولید ۲۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای در شهرهای بزرگ هستند و به‌عنوان منابع مهم آلودگی هوا شناخته می‌شوند.

ایده بلندپروازانه برای اتوبوس

ایده بلندپروازانه برای اتوبوس