ایرنا- سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی با بیان اینکه مشهد و حومه آن حدود 328 کیلومترمربع وسعت دارد، گفت: حدود 700 هکتار از اراضی مشهد و حومه آن را باغات موقوفه آستان قدس رضوی تشکیل می‌دهد. محمود صادقی خاطرنشان کرد: احیا و نگهداری هر هکتار از باغات در شرایط ایده‌آل 20 میلیون تومان هزینه نیاز دارد که برای حفظ و احیاء سطح کل باغات آستان قدس 14 میلیارد تومان در سال مورد نیاز است.
سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی اظهار کرد: باغ ملک‌آباد، ریه شهر مشهد است که با توجه به نقش مهم این باغ در ایجاد هوای پاک اکنون برای تامین آب مورد نیاز آن با مشکل مواجه هستیم؛ برای آبیاری زمین این باغ حداقل به ۲۵۰ لیتر آب در ثانیه نیاز است اما به رغم استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار و بهره‌برداری مطلوب از آب موجود، قادر به تامین آب مورد نیاز همه درختان نیستیم.
صادقی بیان کرد: 130 لیتر آب در ثانیه آب مورد نیاز 150 اصله درخت در باغ ملک‌آباد را تامین می‌کند اما 220 درخت در این باغ آب نیاز دارند. وی اظهار کرد: بحران آب باغ ملک‌آباد از سوی این مؤسسه در سال گذشته به جد مورد پیگیری قرار گرفت و کارگروهی متشکل از نهادهایی از جمله استانداری، شهرداری، شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی تشکیل شد که با برگزاری جلسات مختلف برای تامین آب چاره‌جویی کردند.
سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی گفت: تاکنون کم‌آبی باعث خشک شدن هیچ‌یک از درختان باغ ملک‌آباد نشده اما برای حفظ درختان این باغ و کشت نهال در ۱۰۰ درصد اراضی آن باید شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی آب بیشتری به آن تخصیص دهد؛ این شرکت باید مجوز حفر چاه در باغ ملک‌آباد را برای این مؤسسه صادر کند یا از چاه‌های خارج از باغ آب مورد نیاز را تامین کند.