یا مرگ؛ یا صادرات!
دنیای اقتصاد- شرایط یا مرگ یا صادرات کشور، ضرورت برجام داخلی، داشتن نقشه راه در مسیر کارآفرینی، توریسم و خدمات مزیت های سرمایه گذاری در ایران، استارتاپ ها راهی برای رسیدن به کسب و کار، ضرورت کسب دانش کارآفرینی، نداشتن اتاق فکر مشکل کارآفرینان کشور و ... از جمله موارد مطرح شده در دومین سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی بود. معاون جوانان اتاق بازرگانی اصفهان در این گردهمایی با اشاره به اینکه اکنون فرصت نشستن تمام شده است، تاکید کرد: امروز فرصت تاریخی توسعه ایران برای جوانان فراهم شده و کشور به شرایط یا مرگ یا صادرات رسیده است. به گفته امیر کشانی، امروز بحران های ملی و منطقه ای به حد اعلا رسیده، سازمان ها و ارگان های روبروی بخش خصوصی تلاش خود را برای مقابله با فعالیت این بخش کرده و بانک های ایرانی رکورد بیشترین بهره بانکی را در جهان از آن خود کرده و سازمان های مالیاتی بیشترین فشار را به تولیدکنندگان و تجار ایرانی آورده و دهها دلیل دیگر برای حرکت نکردن ما وجود دارد با این وجود ایران منتظر حرکت جوانان بازرگان و کارآفرین است. وی تاکید کرد: امروز در کشور نیازمند برجام داخلی هستیم برجامی که برای توسعه ایران، فعالان اقتصادی و نهادهای حکومتی باید برای گشودن زنجیر از پای جوانان منعقد کند. وی گفت: اگر این برجام اتفاق نیفتد نسل آینده ایران را با چراغی در پستوهای افسردگی خواهیم یافت و از آنها عاجزانه درخواست تولید و ایجاد اشتغال می کنیم..رئیس هیات مدیره گروه صنعتی چیکا بین الملل در پانل اول این سمپوزیوم، گفت: برای موفقیت و پیروزی در حوزه کسب و کار باید بر روی داشته ها و قسمت پر لیوان تمرکز کرد که این مقدمه ای برای ثروت آفرینی است.به گفته علی کرباسی زاده، مدیریت استراتژیک به زبان بومی و غیرعلمی به معنای اقدام برای رسیدن به هدف و ثروت آفرینی با نقشه گنج است و ما نیز در حوزه کسب و کار باید با داشتن یک نقشه راه، حرکت کنیم.وی با اشاره به اینکه در گام نخست رسیدن به موفقیت پایدار و ثروت آفرینی از طریق مدیریت استراتژیک نیازمند مطالعه و بررسی درست هستیم، افزود: با مطالعه صحیح می توان به برنامه ریزی درستی رسید. از سوی دیگر در گام بعدی نیازمند ارزیابی دوره ای و دائمی حرکت خود هستیم.

کرباسی زاده، یکی دیگر از راه های موفقیت را ارزیابی کارآفرینان عنوان کرد و گفت: این افراد از حداقل داشته های خود رونق ایجاد می کنند.وی همچنین در خصوص موفقیت در صادرات و واردات، بیان کرد: در بازار رقابتی داخل برای فروش محصولی نیازمند تبلیغات بسیاری هستیم اما اگر بخواهیم وارد بازار صادراتی و رقابت با رقبای بین المللی شویم، فضای کار بسیار سخت تر است. وی تاکید کرد: اگر برنامه ریزی برای توسعه داشته باشیم باید قبل از رسیدن به بحران، مطالعات خود را نسبت به بازارهای هدف انجام دهیم.رئیس هیات مدیره گروه صنعتی چیکا بین الملل با انتقاد بر اینکه متاسفانه بعضا از داشته های خود غافل هستیم، اظهار کرد: به عنوان مثال در سفارتخانه های ایران رایزنان اقتصادی وجود دارند که می توان از این فرصت برای ارتباط با آنها بهره بگیریم از سوی دیگر نیز می توان از ظرفیت سفارتخانه های کشورهای دیگر استفاده کرد.وی با اشاره به اینکه باید مزیت های صادرات و سرمایه گذاری را شناسایی کنیم، تاکید کرد: یکی از مزیت های سرمایه گذاری در ایران در حوزه خدمات و توریسم است. وی افزود: از نظر سازمان جهانی گردشگری، در این بخش 70 درصد درآمد گردشگری در جامعه هدف باقی می ماند.به گفته کرباسی زاده، خدمات گردشگری در جامعه اغلب از طریق دهک های پایین جامعه ارائه می شود که این موجب ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای آنها می شود. وی با اشاره به اینکه ایران از نظر آثار گردشگری رتبه نهم دنیا را به خود اختصاص داده اما از نظر جذب گردشگر رتبه مناسبی ندارد، بیان کرد: متاسفانه سال گذشته تنها 200 هزار نفر گردشگر جذب کردیم در حالی که امارات، ترکیه و یا مالزی با داشتن جمعیتی کمتر، سهم چند میلیونی در جذب گردشگر داشته اند.

بنیانگذار شرکت ایران گیت نیز در این پانل با اشاره به اینکه سرعت هوشمند شدن ابزارهای کسب و کار به قدری زیاد است که به مرور برخی از مشاغل حذف می شود، تاکید کرد: باید خود را آماده قرار گرفتن در این فضا کنیم چرا که سرعت تغییر بسیار مهم است. فرهاد رهنما همچنین با تاکید بر اینکه استارتاپ ها فرصتی عالی برای نجاتِ بخش خصوصی از دولت هستند چرا که با اتکا به توانایی های بخش خصوصی می توان به موفقیت دست یافت.به گفته وی، صنعت توریسم و پزشکی که بر پایه خدمات بنا شده است برای سرمایه گذاری و ثروت آفرینی فرصت های مناسبی هستند.نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در پانل دوم این سمپوزیوم با بیان اینکه افرادی در کسب و کار موفق می شوند که کار را جزئی از زندگی خود بدانند، اضافه کرد: خلاقیت بدون نوآوری معنا و مفهومی ندارد.مصطفی رناسی درباره پیشرفت در حوزه فعالیت خود، گفت: یکی از دلایل پیشرفت من در کسب و کار و حضور موفقیت آمیز در کانال پاناما جمع آوری متخصصان و دانشگاهیان و کمک گرفتن از آنها بود با وجود اینکه اطلاعی از کالایی که قرار بود تولید کنیم نداشتم. به گفته وی، اگر جوانان قصد دارند از کسب و کارهای بین المللی کپی برداری کنند باید 85 درصد دانش این کسب و کار را داشته باشند درغیر این صورت با شکست مواجه می شوند.

مدیرعامل مجموعه سیتی سنتر اصفهان در این پانل، گفت: هیچکدام از فعالیت هایی که صنعتگران و تولیدکنندگان انجام می دهند برای نسل خودشان نبوده بلکه برای آیندگان بوده و در واقع پایه گذاری کارهای اساسی آنها برای بهره برداری آیندگان است.مسعود صرامی افزود: نیازهای جامعه است که کارآفرین را با موفقیت روبرو می کند و جامعه باید از ما بهره ببرد نه اینکه ما با ثروت اندوزی از جامعه استفاده کنیم. وی همچنین ارزش اعتبار را بیش از ثروت دانست و اظهار کرد: در برخی از کشورها پول در کارآفرینی و کسب و کار به کار نمی آید و این اعتبار است که مسیر موفقیت را هموار می کند اگر برای من اینگونه بود و از این طریق توانستم سرمایه گذارانی را از امارات برای ساخت پروژه سیتی سنتر جذب کنم، همچنین بسیاری از افراد در اصفهان به خاطر اعتبار من، زمین ساخت سیتی سنتر را دادند.وی یکی از مشکلات ثروت آفرینی در کشور را نبود اتاق فکر برای امکان سنجی دانست و به جوانان توصیه کرد که اعتبار آینده را به خاطر منافع امروز از دست ندهند.دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه گفت: برای ثروت آفرینی ما باید نیازهای جامعه را با خلاقیت و نوآوری رفع کنیم و متاسفانه جوانان ما اصلا توجه ندارند که صدها نیاز در کشور وجود دارد.محمد گوهریان با بیان اینکه نوآوری است که روزی رسان و ثروت آفرین است، اضافه کرد: کارآفرینان از نیاز، ثروت آفرینی می کنند و روش رفع نیاز در وجود آن نهفته است.وی با اشاره به اینکه یکی از چالش های اقتصاد کشورمان عدم اجراگرایی است، افزود: برای مثال برنامه توسعه ای که در زمان رضاشاه یا حتی ظل السلطان نوشته شده با برنامه توسعه دولت یازدهم جز موارد انشایی، هیچ تفاوتی ندارد.گوهریان خاطرنشان کرد: 1600 میلیارد دلار در طول 70 سال گذشته به کشور آمده و اساس اقتصاد کشور را به هم ریخته است. وی همچنین از جوانان خواست که برای موفقیت در کسب و کارشان از مزایای استارتاپ ویکندها بهره مند شوند.