گره کور در گود ال مرگ

خیلی‌ها می‌گفتند که با افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان، در کنار اینکه انقلابی در تعداد تماشاگران بازی‌های سپاهان به وجود می‌آید، یک انقلاب هم در نحوه بازی کردن و شرایط این تیم اصفهانی رخ خواهدداد. به هر حال، سپاهانی‌ها سال‌ها مدعی بودند که یکی از دلایل عدم نتیجه‌گیری این تیم در سالهای گذشته، کیفیت پایین ورزشگاه فولادشهر اصفهان بوده و با رفع این مشکل، مشکل کیفیت پایین بازی‌های این تیم نیز برطرف خواهد شد. با این وجود، با افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان ، آن اتفاق بزرگ صورت نگرفت و اگرچه در دیدار این تیم مقابل استقلال یا بازی‌های حساس سپاهان تعداد قابل توجهی تماشاگر در ورزشگاه حضور پیداکردند اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، تعداد تماشاگران عادی این تیم که هر مسابقه در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند، در نقش‌جهان، تقریباً نزدیک به دو برابر شد.

شرایط بازی‌های مختلف تیم اصفهانی نیز به همین منوال گذشت و اظهار نظرهای مختلف مدیران وقت، سرمربیان و بازیکنان تیم سپاهان در طول سال‌های مختلف و وعده‌هایی که درباره تغییر قابل توجه کیفیت بازی‌های این تیم، با افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان ایجاد شده بود، انتظاراتی ایجادکرد که به محض ورود تیم اصفهانی به ورزشگاه نقش‌جهان، شاهد تحول عظیمی در نحوه بازی‌های آن باشیم. با این حال، سپاهانی که در نیم‌فصل نخست آنگونه که باید بر اساس انتظارات پیش نرفت، رفته رفته در نیم‌فصل دوم شرایط خود را بهبود بخشید و توانست امتیازات بازی‌های خانگی خود را کم‌کم به دست آورد که شاید بخشی از آن نیز به افتتاح این ورزشگاه مرتبط بود.

این تیم اصفهانی بعد از افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان در چهار بازی مقابل فولاد، صبای قم، استقلال و نفت تهران بازی کرد که از این مسابقات دو تساوی و دو برد کسب کرد. از سوی دیگر سپاهان در سه دیدار جام حذفی نیز توانست به دو پیروزی و یک شکست دست پیدا کند که این موضوع منجر به حذف آن از مسابقات جام حذفی هم شد. با این حال، برخی اعتقاد دارند حالا که سپاهان بهترین ورزشگاه خانگی ممکن خود را با میانگین جمعیت تماشاگران ۱۰ هزار نفری در هر بازی دارد، شاید نتایج این تیم اصفهانی، آنگونه که باید، شایسته نیست... موضوعی که در این مبحث، از چند منظر قابل بررسی است. به نظر می‌رسد تیم اصفهانی در عین همه انتقاداتی که نسبت به عملکرد آن مطرح می‌شود، روی کاغذ شرایط بدی ندارد و با وجود فاصله ۱۲ امتیازی تا صدر جدول، هنوز هم فرصت دارد که خود را به عنوان یکی از شانس‌های اصلی کسب سهمیه مسابقات آسیایی مطرح کند. البته عبدالله ویسی که همواره در تمرینات پیش از فصل، چند هفته ابتدایی و مسابقات منتهی به افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان، وعده‌های بسیاری درباره آینده این تیم می‌داد و با این مسئله، انتظارات را بالا برده، حالا باید درباره این موضوع هم خود توضیح دهد.

1. جوان‌گرایی

نباید فراموش کرد که سپاهان امسال با تغییر قابل توجه بازیکنان، تقریباً کل تیم خود را دچار تحول کرد و اگرچه با بازگشت حاج‌صفی و بازگشت احتمالی علی کریمی، سهم بازیکنان قدیمی این تیم اصفهانی در ترکیب امسال آن افزایش پیدا کرده اما نباید فراموش کرد که این تیم با جوان‌گرایی صورت گرفته، به طور طبیعی از روند نتیجه‌گیری خود به دور بود که این مسئله هم قابل بررسی و قابل رفع است. این بازیکنان جوان که خیلی از آنها تا پیش از امسال، تجربه حضور در مسابقات لیگ برتر را نیز نداشتند، حالا به دنبال فرصتی هستند که خود را به همگان نشان دهند و این موضوع نیز در نوع خود مزایا و معایبی دارد. به هر حال به قول عبدالله ویسی، هر جراحی دردی دارد که شاید نتایج امسال این تیم، درد جراحی ابتدای فصل آن باشد!

2. بی‌تجربگی و انقلاب بازیکنان

به همان میزان که جوانی بازیکنان سپاهان در شرایط امسال این تیم اصفهانی تأثیرگذار است، بی‌تجربگی بازیکنان که در یک نگاه کلی با جوانی شباهت بسیاری دارد نیز، می‌تواند به عنوان یکی از دلایلی عنوان شود که سپاهان نتوانسته در بین سه تیم اول جدول قرار گیرد.

3. مدیریت

اگرچه تغییر مدیرعامل باشگاه سپاهان در فصل جاری، بر خلاف تغییرات سابق مدیریتی، چندان به چشم نیامد اما نباید این موضوع را فراموش کرد که پرثبات‌ترین باشگاه ایرانی طی سال‌های اخیر و به لطف مدیریت حاکم بر این باشگاه، حالا به باشگاه کم‌ثباتی تبدیل شده که هر چند وقت یک بار، مدیریت خود را دستخوش تغییر می‌بیند و این موضوع در ادامه مشکلات بسیاری را برای آن ایجاد کرده است. افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان می‌تواند به عنوان رکنی مهم در بهبود شرایط تیم فوتبال این باشگاه قلمداد شود اما نباید از این مسئله چشم‌پوشی کرد که تغییرات مکرر مدیریت باشگاه سپاهان هم در طی این ماه‌ها، بر روند کار تیمی که قرار بود روزی قهرمان آسیا شود، تأثیرات قابل توجهی گذاشته است. نگاه به این مسئله به عنوان یک موضوع مهم و تأثیرگذار، ما را در تحلیل شرایط تیم اصفهانی و آنچه بر یاران عبدالله ویسی گذشته، یاری می‌دهد.

4. تماشاگران

درست در هر زمانی که سپاهان دچار مشکلات مختلف و افت قابل توجه می‌شود، هواداران قدیمی و اصیل این تیم، خود را نشان می‌دهند و وارد کارزار می‌شوندتا مانع از افت بیشتر تیم شوند. اگرچه سپاهان حالا آنگونه که باید، در کورس قهرمانی نیست و اگرچه بازی‌های لیگ برتر نیز در روزهای وسط هفته برگزار می‌شود اما شاید نیاز باشد به این تماشاگران متذکر شد حال که ورزشگاه نقش‌جهان ساخته شده، این تیم اصفهانی برای موفقیت خود، به حمایت‌های بیشتری نیاز دارد و چه بسا نیاز است که در بازی‌های آینده، جمعیت بیشتری برای حمایت از بازیکنان و کادر فنی راهی ورزشگاه شوند. بدون شک سپاهان همواره در ورزشگاه نقش‌جهان و البته مقابل تعداد قابل توجه تماشاگران خود نتایج مناسبی کسب کرده و حمایت بیشتر این تماشاگران، در ادامه راه نیز موفقیت این تیم اصفهانی را تضمین خواهدکرد.

گره کور در گود ال مرگ