پیگیری احیای زاینده رود پایانی ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیگیری برای آب زاینده رود از مطالبات مردم اصفهان است و دولتمردان مطمئن باشند اصفهان برای پیگیری مطالبات برحق مردم در این زمینه خسته نمی شود. رضا امینی با اشاره به وضعیت کشاورزان شرق اصفهان و حق آبه داران اظهارکرد: در حال حاضر گوش شنوایی برای احقاق حقوق مردم و کشاورزان وجود ندارد و امیدواریم حقوق مردم، کشاورزان و حق آبه داران اصفهانی در منظر مسئولان دیده شود. وی با تاکید بر اینکه پیگیری برای آب زاینده رود از مطالبات مردم اصفهان است، افزود: دولتمردان مطمئن باشند اصفهان برای پیگیری مطالبات برحق مردم در این زمینه خسته نمی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امیدواریم که مسئولان از نجابت و حیا مردم اصفهان سوء استفاده نکنند و به احیا زاینده رود بپردازند در غیر این صورت عواقب فشارهای روحی بی آبی، گریبان گیر مسئولان خواهد شد. امینی تصریح کرد: تضعیف وضعیت کشاورزی مردم شرق اصفهان باعث شده که شغل این مردم با مشکلات جدی مواجه شود و این مردم به کارهای دور از شان خود بپردازند. وی با اشاره به اینکه وضعیت خدادادی منطقه، باعث شده تا مردم شرق اصفهان به کشاورزی روی آورند، خاطرنشان کرد: با وجود این شرایط مساعد، اما برداشت های بی رویه و غیر قانونی از سد زاینده رود، باعث تضییع حقوق این مردم شده و کشاورزی اصفهان را با مشکلات جدی روبرو کرده است. امینی ابراز کرد: امیدواریم حقوق مردم اصفهان مد نظر مسئولان قرار گیرد و مانند احیا دریاچه ارومیه، برای زاینده رود نیز عزم ملی به کار گرفته شود. وی افزود: جاری بودن زاینده رود یکی از دغدغه های اصلی مردم اصفهان است به شکلی که با حضور در هر هیاتی اولین خواسته ای که مردم مطرح می کردند این موضوع بود.

دولت موظف است که نابینایان را به مشارکت در امور دولتی تشویق کند

امینی در بخش دیگر سخنان خود به ۲۴ مهر ماه به عنوان روز جهانی نابینایان، روز عصای سفید اشاره و اظهار کرد: ۲۴ مهرماه برابر با ۱۵ اکتبر به عنوان روز بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید، نامگذاری شده است. وی ادامه داد: استفاده از عصا به عنوان وسیله کمکی در رفت و آمد نابینایان از قرن‌ها پیش متداول بوده است، اما استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نمادی برای شناخت نابینایان به بعد از جنگ جهانی اول باز می گردد. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در قانون عصای سفید تمام حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است، تصریح کرد: براساس این قانون نابینایان حق استفاده از تمام امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند و آنها حق دارند از پیاده روها، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و وسایل حمل و نقل همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، اتومبیل، کشتی، هتل، اماکن عمومی، مراکز تفریحی و مذهبی استفاده کنند.

امینی اضافه کرد: همچنین اگر در بعضی اوقات، محدودیتی برای استفاده از این تسهیلات و اماکن وجود داشته باشد باید فراگیر همه افراد جامعه باشد و اگر شخص یا سازمانی تنها برای نابینایان در استفاده از تسهیلات همگانی، محدودیت ایجاد کند یا حقوق نابینایان عاقل و بالغ را نادیده بگیرد، مجرم شناخته می‌شود. وی تاکید کرد: براساس این قانون رانندگان وسایل نقلیه موظف به مراعات کامل حال نابینایانی که هنگام عبور و مرور از عصای سفید استفاده می‌کنند، هستند و دولت موظف است که نابینایان را به مشارکت در امور دولتی تشویق کند تا آنها به کار مشغول شوند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسئولان دولتی همه ساله باید روز ۲۴ مهرماه (۱۵ اکتبر) را به عنوان بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید، به نحوی شایسته ارج نهند و از مردم بخواهند که رفتار معقولانه‌ای با نابینایان داشته باشند و گام‌های صمیمانه و موثری برای آنها بردارند.

روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته است

وی به ۲۵ مهرماه به عنوان روز جهانی غذا اشاره کرد و ادامه داد: روز جهانی غذا توسط کشورهای عضو فائو در بیستمین کنفرانس این سازمان در نوامبر سال ۱۹۷۹که در واقع روز تاسیس فائو است نام‌گذاری شد و همه ساله مراسمی در بیش از ۱۵۰ کشور جهان برای بزرگداشت آن برگزار می‌شود. امینی تصریح کرد: روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و روز همدردی با گرسنگانی است که از ابتدایی‌ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند و در این محرومیت، دستان بی‌توانشان از دامان زندگی کوتاه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه قدر غذا، این نعمت آغازین خلقت را بدانیم و با مصرف درست و عدم اسراف، با گرسنگان جهان همدردی کنیم، اضافه کرد: هنگام دور ریختن غذا به این بیندیشیم که این غذا می تواند گرسنه‌ای را برای یک روز هم که شده از گرسنگی و مرگ نجات بدهد و باید از مصرف بی رویه غذا بپرهیزیم.

امینی با بیان اینکه فائو یا سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد از سازمان های بین المللی است که در زمینه توسعه کشاورزی فعالیت دارد، گفت: سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد و هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی بوده و مبارزه با سوء تغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده است.

تصفیه پساب برای استفاده کشاورزان

وی اظهار کرد: متاسفانه همانطور که در رسانه ها مطرح شده بود، پساب شهر اصفهان به صورت مستقیم و بدون تصفیه توسط برخی از کشاورزان به زمین های کشاورزی هدایت شده بود که این عمل خطر بسیار جدی برای سلامت و بهداشت جامعه است. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پساب دارای مسائل و مشکلات زیست محیطی بسیار است و مستقیماً با بهداشت و سلامت جامعه مرتبط است و استفاده از آن نیازمند تصفیه‌ها و بازیابی‌های خاصی است که صورت نمی‌پذیرد و تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می رود.

وی تصریح کرد: همانطور که بسیاری از کشورها به صورت کامل پساب را تصفیه می کنند و از آن در مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده می کنند در کشور ما هم با توجه به شرایط اقلیمی و مشکلات کم آبی باید به این سمت پیش برویم که از پساب، استفاده بهتری داشته باشیم‌ تا هم از سوء استفاده عده ای سودجو که سلامتی افراد جامعه هیچ اهمیتی برای آنها ندارد جلوگیری شود هم پساب تصفیه شده در اختیار تمام کشاورزان قرار بگیرد. امینی اضافه کرد: نهادهایی که با بهداشت و سلامت مردم در ارتباط هستند باید احساس مسئولیت بیشتری در این زمینه داشته باشند، چرا که حقوق اجتماعی آن به گردن این افراد است.

ایجاد 79 زمین ورزشی روباز از سوی شهرداری اصفهان

وی با اشاره به ۲۶ مهر ماه به عنوان روز تربیت بدنی و ورزش اظهار کرد: هفته تربیت بدنی همه ساله از ۲۶ مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش های همگانی برگزار می شود. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ورزش و فعالیت فیزیکی در سلامت روان نیز مؤثر است، افزود: مطالعات نشان می دهد که موارد افسردگی، اضطراب و چنین مواردی در اثر فعالیت فیزیکی بهبود یافته و ورزش به عنوان یک عامل حمایتی در درمان بیماری روانی پذیرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه ورزش های سبک مانند پیاده روی سبب مصرف انرژی شده و سهم بسیار مهمی در کنترل وزن و کاهش چربی در بدن دارد، گفت: همچنین فعالیت فیزیکی سبک و منظم از طریق تقویت کارکردهای ایمنی سبب افزایش سطح فعالیت سیستم ایمنی در بدن شده و در پیشگیری از سرطان مؤثر است. امینی با بیان اینکه زمین های ورزشی روباز در اختیار شهرداری ۷۹ مورد بوده و زمین های ورزشی روباز سایر ارگان ها ۲۱ مورد است، اظهار کرد: همچنین در حال حاضر تعداد ۳۳ مرکز ورزشی سرپوشیده در اختیار شهرداری و ۶۸ مورد نیز به سایر ارگان ها اختصاص دارد. وی اضافه کرد: همچنین تعداد ایستگاه ورزش همگانی آقایان ۳۲ مورد بوده و ۶۱ ایستگاه ورزش همگانی در شهر به بانوان اختصاص دارد.

ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ۲۹ مهر ماه به عنوان روز صادرات اظهار کرد: ۲۱ مهر ماه به عنوان روز ملی صادرات شناخته و معرفی شده است و تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم، تقدیر از سربازان و ایثارگران جبهه اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت گیرها و تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والای جهش صادرات است. وی ضمن ارج نهادن به تلاش‌های بازرگانانی که در کار صادرات اهتمام می‌ورزند و نتایج تلاش خود و کارکنانشان را به بازارهای جهانی عرضه داشته و سهم جمهوری اسلامی ایران را در عرصه رقابت اقتصادی افزایش می‌دهند، ادامه داد: روز ملی صادرات را باید فرصت ارزشمندی تلقی کرد که مباحث مربوط به صادرات بار دیگر مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران امر قرار بگیرد