پروژه‌های مشارکتی، رمز موفقیت فعالیت در عراق
اقلیم کردستان عراق با توجه به شرایط مناسبی که برای فعالیت اقتصادی دارد، در دو سه سال اخیر شاهد حضور چشمگیر شرکت های ایرانی بوده است که در زمینه های مختلف به خصوص خدمات فنی- مهندسی و ساخت و ساز در این خطه فعالیت داشته و توانسته‌اند اقدامات خوبی انجام دهند. این فعالیت ها اغلب صدور خدمات فنی- مهندسی و کالا بوده است.
هدف از فعالیت در عراق این است که تجار و مدیران ایرانی با خلوص نیت و با هدف کمک به مردم مظلوم و محروم عراق، در این کشور سرمایه گذاری و خدمت کنند که گذشته از ثواب و خیر معنوی، از سود مادی خوبی نیز بهره‌مند خواهند شد. بدیهی است که بالا بودن کیفیت، ما را در خوشنامی و موفقیت در انجام خدمات برون مرزی بسیار کمک خواهد کرد.
مزیت نسبی اقلیم کردستان عراق نسبت به دیگر مناطق این کشور، مقوله امنیت است. نکته مثبت دیگر، عدم نیاز به ویزا برای ایرانی ها و بخصوص تجار در تردد به این اقلیم است و افرادی که قصد ورود به کردستان عراق را داشته باشند کافی است مجوز تردد ۱۵ روزه دریافت کنند. نکته قابل تامل دیگر حضور متخصصان ایرانی در سطح های مختلف - نیروی ماهر و نیمه ماهر- در اقلیم کردستان است که نشان دهنده بازار مناسب اربیل برای فعالیت است.
پیشنهادی که برای فعالان اقتصادی ، تجار و هموطنانم دارم این است که با کسب اطلاعات کافی و مناسب از مراکز مرتبط مانند ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق، وزارت امور خارجه و غیره، ابتدا دانسته های خود را کامل نمایند و سپس اقدام کنند تا به مشکل و مانعی برخورد نکنند. این نکته خصوصا در بحث سرمایه گذاری که نیاز به شناخت، بررسی، محاسبات و مطالعات بیشتری دارد، حائز اهمیت است. همچنین توصیه جدی من این است که ایرانی‌ها در اقلیم کردستان با دوستان کرد عراقی مشارکت داشته باشند، زیرا کردها به ایرانی ها علاقمند هستند و بیشتر آنها زبان فارسی بلدند و همچنین به دلیل اقامت در ایران در سال های اخیر، ارتباط نزدیک و ریشه ای با ما دارند.
ما در سرکنسول‌گری به عنوان مشاور و حمایتگر، به شرکت هایی که تمایل به مشورت با ما داشته باشند، کمک می کنیم. ارتباط خوبی هم با کنسول‌گری کشورهای دیگر مانند ترکیه، هلند و .... داریم. همچنین توافق کرده ایم شرکت‌هایی که تمایل به مشارکت در پروژه های سه جانبه با کشورهای دیگر دارند، می‌توانند دراین خصوص اقدام کنند و زمینه انجام آن فراهم است.
تاکنون پروژه های مهم و متعددی توسط شرکت های ایرانی معتبر و فعال در اقلیم کردستان عراق انجام شده که مهم ترین آنها به این شرح است: احداث نیروگاه، سد سازی، ساخت شهرک های مسکونی و ساخت هتل، پل و تونل سازی و انتقال برق. ناگفته نماند که حضور شرکت های ایرانی نظیر استراتوس، صانیر، عمراب، گام اراک، بام راه و... باعث خوشنامی کشور ایران در این اقلیم شده است.
سید عظیم حسینی
سرکنسول اربیل