ده دقیقه فرصت طلایی برای معرفی هر محصول نوآورانه

دنیای اقتصاد: در چهارمین رویداد امید اتاق بازرگانی اصفهان، پنج محصول نوآورانه، هرکدام در مدت ۱۰ دقیقه برای فعالان اقتصادی استان معرفی و سپس رونمایی شدند.

چهارمین رویداد امید که به همت اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، محصولاتی همچون گاز پمپ شرکت پاک انرژی کیهان، داروی متریسین شرکت زیست دام سپاهان، اپلیکیشن ماشین گردی شرکت توانمند، محصولات جدید شرکت پگاه و همچنین خدمت نوین بهبود سبک زندگی شرکت همگامان سلامت ایرانیان، با ارائه توضیحاتی هر کدام در مدت ده دقیقه به فعالان اقتصادی اصفهان معرفی شدند.

محمد گوهریان پیش از معرفی این پنج محصول، گفت: با معرفی محصولات نوآورانه به دنبال ایجاد روزنه امیدی برای شرکت های دانش بنیان هستیم تا این محصولات برای اقتصاد کشور شرایط خوبی را رقم بزنند.

نخستین طرح معرفی شده؛ گاز پمپ، شرکت پاک انرژی کیهان بود. این شرکت در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و پاک در سال ۸۹ تاسیس شده است. این طرح که با عنوان تقویت کننده فشار گاز طبیعی معرفی شد مربوط به کپسول های گاز مایع بود. به طور معمول گاز مایع در بسته بندی های ۱۱ کیلوگرمی در بخش های مختلف صنعت، عمومی، تجارت و خدمات عرضه می شود. کپسول های مایع معضلاتی همچون حمل و نقل مشکل، نیاز به نگهداری بسیار و خطراتی همچون انفجار دارد و مصرف کنندگان مجبور به ذخیره سازی ۳۰ تا ۴۰ کپسول بیش از نیاز خود دارند همچنین این کپسول ها قیمت بالایی دارند.

در حال حاضر دولت ۱۷۰ میلیون دلار به صورت سوبسید برای دادن کپسول های مایع به مردم هزینه می کند. اما گاز پمپ تولید شده از سوی این شرکت دارای ویژگی هایی همچون ایمنی بالا، کاهش هزینه مصرف انرژی و روند آسان کار با آن است. همچنین این گاز پمپ در لحیم کاری، فلزکاری، ذوب فلزات و برش کاری کاربرد دارد. این دستگاه ۳ سطح ایمنی خودکار الکترونیکی و مکانیکی دارد که اگر هر کدام از آنها عمل نکرد دیگری وارد عمل خواهد کرد. این دستگاه بهره وری کارگاه را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.

داروی متریسین، شرکت زیست دام سپاهان محصول دوم معرفی شده در این رویداد بود. این شرکت که در زمینه تحقیق، توسعه و تولید داروهای گیاهی در زمینه دامپزشکی تاسیس شده و تیم تحقیقاتی آن بر روی بیماری حیوانات و عفونت های دامی فعالیت می کند.

مهمترین بیماری های تولیدمثلی دام ها، بیماری های عفونی است که موجب عدم باروری و از بین رفتن این توان در دام می شود به گونه ای که عفونت وارد رحم حیوان می شود و برای درمان آن از آنتی بیوتیک استفاده می شود. اما این داروها به بافت رحم صدمه می زند و منجر به کاهش تولید مثل می شود و حتی در بلندمدت منجر به مقاومت های آنتی بیوتیکی می شود. از سوی دیگر گیاهان پتانسیل زیادی برای دارو شدن دارند و در تحقیقات خود به خواص ضد باکتریایی برخی گونه های گیاهی دست یافتیم که محصول نهایی متریسین بود. از جمله خصوصیات این دارو، با یک بار تزریق به رحم، علائم بهبود در دام مشاهده می شود در حالیکه در درمان آنتی بیوتیک باید ۵ بار از دارو برای بهبود دام استفاده کرد. همچنین مقاومت دارویی در برابر متریسین ایجاد نمی شود.

محصول سوم معرفی شده در این رویداد، اپلیکیشن ماشین گردی شرکت توانمند بود. در حال حاضر ۱۶ میلیون خودرو وجود دارد که تا ۱۰ سال آینده به ۶۴ میلیون دستگاه افزایش می یابد. هر فردی که تمایل به خرید خودرو داشته باشد می تواند از دو شیوه سنتی آگهی دادن در روزنامه و همچنین سپردن فروش به نمایشگاه های خودرو وارد عمل شود که این راه ها زمان بر و بعضا هزینه بر است.

در شیوه نوین که استفاده از بستر اینترنت و موبایل بوده کاربران بعضا در مسیر جستجو با مشکلاتی مواجه می شوند. اما اپلیکشین ماشین گردی خریداران و فروشندگان را در این مسیر کمک می کند. زمانی که فروشنده خودرو خود و مشخصات آن را در این اپلیکیشن ثبت کرد آگهی آن به سرعت منتشر می شود و موجب تسریع عمل فروشنده و خریدار می شود. همچنین بنگاه داران نیز در این اپلیکیشن خودروهای خود را ثبت نام می کنند.

معرفی محصولات جدید شرکت پگاه، چهارمین نوآورانه طرح امید بود. پوره طبیعی انبه و شیر که تلفیقی از دو ماده غذایی انبه و شیر است و همچنین پنیرخامه ای زیتون و ماست کرفس کوهی از جدیدترین محصولات شرکت پگاه بوده که برای نخستین بار در کشور تولید شده است. این شرکت در معرفی گروه دوم محصولات خود به سراغ محصولات سلامت بخش رفت که اکنون به عنوان غذا دارو استفاده می شود. ماست و پنیر پروبیوتیک که حاوی باکتری های مفید برای سیستم ایمنی بدن است و منجر به هضم غذا، کاهش کلسترول و بیماری های گوارشی می شود همچنین نوشیدنی کفیر، یک نوشیدنی تخمیری و پروبیوتیک بوده و محصولی سلامت بخش است.

محصول پنجم ارایه شده در این رویداد طرح پیشگیری و درمان بیماری ها از طریق اصلاح و بهبود شیوه زندگی و درمان با رویکرد قطع و یا کاهش دارو بود . با توجه به رشد روز افزون بیماری های چاقی، دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا و سرطان ها در کشور و ارتباط میزان ابتلا به این بیماری ها با سبک زندگی اصلاح و بهبود سبک زندگی، جهت پیشگیری، پیشرفت و ابتلا به عوارض، ضروری است. در این طرح ایجاد سبک زندگی سالم در مراجعین، تشخیص و درمان بیماری ها از طریق طب سبک زندگی، تنظیم وزن، درمان تیمی در کلینیک ها به نحوی که در هر مراجعه بیماران برنامه غذایی و ورزشی دریافت و از مشاوره روانشناسی استفاده می کنند. شایان ذکر است، پیش از این نیز در سه رویداد امید که طی ماه های گذشته در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، حدود ۱۵ طرح نوآورانه رونمایی و معرفی شدند که برخی از این طرح ها منجر به جذب سرمایه گذار و یا توسعه تجاری شدند.