تولید، تنها دفاع اقتصادی است

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر اقتصاد مقاومتی را به درستی نفهمیم و در جهتی غیر از آن حرکت کنیم روزی خواهد رسید که حتی آجر را هم چینی‌ها به ما خواهند فروخت. دفاع اقتصادی در دنیای امروز فقط تولید است و دیگر هیچ. محمدرضا فرزین در همایش "اقتصاد مقاومتی و مردمی شدن آن" اظهار کرد: جهان آبستن یک نظم نوین بر پایه اقتصاد مبتنی بر تولید داخل است و تولید داخل دفاع در برابر جنگ اقتصادی است. در دنیای امروز تولید ملی راهکار ایده آل به حساب نمی‌آید و پاسخ مشکلات اقتصادی فقط تولید داخلی است. وی ادامه داد: کشورهایی می‌توانند به حیات اقتصادی ادامه دهند که تولید داخل را از نقطه آغاز به سرمایه گذاری تا لحظه ورود به بازار و فروش حمایت می‌کنند. این حمایت قرار نیست فقط از جانب دولت و دستگاه‌های اقتصادی باشد، بلکه حمایت از تولید داخلی باید تبدیل به یک تفکر مردمی شود.

این استاد دانشگاه علامه با اشاره به گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا افزود: در این گزارش آمده است که این کشور در سال ۲۰۳۰ میلادی ابرقدرت اقتصادی نخواهد بود و چین جای او را خواهد گرفت. همچنین آمریکا نیازی به نگرانی درباره کشورهایی همچون ژاپن، کره و تایوان ندارد چرا که به زودی آنها نیز در اقتصاد عقب می‌مانند. فرزین گفت: گزارش ۲۰۳۰ آمریکا معتقد است بعضی از کشورهای خاورمیانه تجزیه خواهند شد، اما موضوع قابل تامل در این گزارش ابراز نگرانی درباره ایران است. در این گزارش جمله‌ای به چشم می‌خورد با این مضمون "تهدید اصلی آمریکا، اقتصاد مبتنی بر گفتمان اسلامی در ایران است". وی ادامه داد: جنگ نرم اقتصادی مجموعه اقداماتی است که باعث تغییر در اعتقادات، باورها، اندیشه‌ها، افکار، الگوها و مدل‌های رفتاری و ساختاری یک نظام اقتصادی شود. همچنین جنگ نرم اقتصادی بر چهار لایه مجزا موثر است؛ "اندیشه‌ها و نظریه‌ها"، "ارزش‌ها و الگوهای تولید"، "ارزش‌ها و الگوهای توزیع"، "ارزش‌ها و الگوهای مصرف".

جنگ نرم، جنگ باورها و اراده‌ها است

وی گفت: جنگ نرم، جنگ باورها و اراده‌ها است. نظام سلطه در تلاش برای شکست ابهت ایران اسلامی به عنوان الگویی برای کشورهای دیگر در مقابله با نظام سلطه جو است. جنگ اقتصادی یک جنگ بدون خونریزی است و هدف آن قرار گرفتن کشور سلطه جو در زیرشاخه‌های اقتصاد یک کشور است. فرزین ادامه داد: برای مقابله با جنگ نرم اقتصادی اولین قدم، دفاع غیر عامل است. حفظ و احیای اعتماد عمومی، مشارکت و همیاری مردمی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی است. ایران الگو و اسطوره ایستادگی، مقاومت و آغازگر بیداری اسلامی در این مسیر است. وی افزود: آمریکا تا سال ۱۳۶۲ در تفکر براندازی ایران با استفاده از جنگ تحمیلی بود. پس از آن با حمله به نهاد روحانیت (۱۳۷۰)، تشدید تحریم‌ کالاهای دوگانه (۱۳۷۱)، تلاش برای استحاله قدرت ایران از درون (۱۳۷۲)، تحریم فعالیت‌های اقتصادی بیش از ۲۰ میلیون دلار (۱۳۷۵)، تئوری انفجار از درون (۱۳۷۸) و تحریم‌های هوشمند (۱۳۸۷) سعی در براندازی اقتصادی ایران داشت.

این کارشناس اقتصادی گفت: سرعت تحریم‌ها در سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ دو چندان شد، اما هیچ یک راه به جایی نبرد. هنوز هم آمریکا تلاش دارد با سوء استفاده از برجام و پسابرجام، باعث ایجاد تفرقه و دو دستگی در جامعه ایران شود. دشمن تلاش دارد به جامعه القا کند بعد از برجام پول‌های هنگفت و بسیاری وارد دولت خواهد شد که این پول‌ها خرج کشورهای دیگر می‌شود. اما این یک موضوع کذب است. فرزین ادامه داد: راهبردهای بی ثبات سازی دشمن شامل کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های کشور، تشدید نارضایتی‌های نقطه‌ای و معیشتی، به انفعال کشاندن دستگاه‌های اجرایی، فراگیر نشان دادن فساد در دولت، دامن زدن به اختلاف‌ها در دولت و بی نتیجه نشان دادن برجام است. وی افزود: از تاکتیک‌های نظام سلطه برای تحقق اهداف‌اش، ایجاد اختلاف در نظام است. همچنین کاهش مقبولیت مردمی نظام، هدایت مسئولان برای تصمیم گیری شتاب زده، مشغول سازی نظام به مسائل ساختگی داخلی و تهی ساختن کشور از ذخایر طلا و ارز از دیگر تاکتیک‌ها اقتصادی دشمن است. این فعال و محقق مسائل اقتصادی گفت: در تمام این چهار دهه مواجهه ایران با تهدیدات غرب به خصوص آمریکا، وفاق ملی عاملی بازدارنده و تاثیرگذار بوده است. حتی در هشت سال جنگ تحمیلی توان بازدارنده، بهبود صنایع موشکی کشور با اعتماد به تولید داخلی بوده است.

اقتصاد مقاومتی، مدلی پویا از اقتصاد ملی است

فرزین با اشاره به وسعت مفاهیم اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی مجزا و یک مدل اقتصادی کلاسیک نیست، بلکه مدلی پویا از اقتصاد ملی است که با مهندسی تولید داخلی، درآمد ملی و مصرف ملی باعث ایجاد تعادل در بازارهای اقتصاد کلان می‌شود. اقتصاد مقاومتی یعنی تدبیر امور، یعنی استفاده از تمام توانمندی‌ها. وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی به حداکثر سود توجه نمی‌کند، بلکه اقتصاد و تولید اخلاقی با سرلوحه اسلامی در درجه اول اهمیت است. اقتصاد مقاومتی یعنی بهبود و ترمیم ساختارها و نهادهای اقتصادی فرسوده و ناکارآمد. فراهم ساختن زمینه تبدیل سرمایه‌های مردمی به تولید و مصرف داخلی مفهوم عمیق اقتصاد مقاومتی است. این استاد دانشگاه اقتصاد ادامه داد: رویکردهای گوناگونی درباره اقتصاد مقاومتی وجود دارد. اولین رویکرد، رویکرد موازی است. یعنی سازمان‌ها و ارکان بسیاری به صورت موازی و هم افزا در جهت بهبود اقتصادی پیش بروند. این رویکرد در مسائل گوناگونی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. فرزین گفت: رویکرد دوم، مقاوم سازی و ترمیم است و در این رویکرد نهادهای موجود برای مقابله و مبارزه با اقتصاد سلطه جو مقاوم و ترمیم می‌شوند. رویکرد سوم با عنوان رویکرد پدافندی معروف است که در آن باید اقدامات دشمن را شناخته و از پدافند هوشمندانه آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد چهارم مقاومت اقتصادی نام دارد که در آن دشمن را قدرت مطلق فرض کرده و اعتقاد پیدا می‌کنیم راهی جز سختی کشیدن و کمتر مصرف کردن برای مقابله با آن وجود ندارد. این رویکرد نوعی فرار و خالی گذاشتن زمین مبارزه است. این تحلیل‌گر اقتصادی گفت: رویکرد صحیح که مدنظر مقام معظم رهبری نیز هست با عنوان رویکرد اقتصاد ایده آل شناخته می‌شود و در آن بر مبنای علم، آموزه‌ها، توان و منابع داخلی و با فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و تک محصولی سعی در ایجاد تعادل میان امور می‌شود. در این اقتصاد کاهش وابستگی در مسائل تهدیدزا حرف اول را می‌زند.

نباید اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی اشتباه گرفت

فرزین ادامه داد: اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی اشتباه نگیریم. اقتصاد ریاضتی مربوط به شرایط بحرانی است. موجب حذف فرصت‌های شغلی است. کاهش بودجه را در پی دارد، وابستگی به خارج دارد، شرکت‌های ورشکسته را دولتی می‌کند، مالیات را افزایش می‌دهد، نا امنی اجتماعی در پی دارد و حتی فشار معیشتی بر مردم وارد می‌کند. وی افزود: اما اقتصاد مقاومتی اقتصادی پویا است، ایجاد اشتغال دارد، افزایش منابع مالی را در پی دارد، افزایش معافیت‌های مالیاتی را موجب می‌شود، به خدمات عمومی توجه می‌کند، ثبات اقتصادی ایجاد خواهد کرد، اقتصاد را مردمی می‌کند و در نهایت موجب افزایش رفاه عمومی و اجتماعی می‌شود. این فعال اقتصادی گفت: نگاه به غرب از اصلی‌ترین موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است. نبود درک مشترک از مفاهیم این اقتصاد، خود تحریمی و تشکیل مقررات دست و پا گیر، عدم باور شرایط جنگی، نبود برنامه و الگوی صحیح، ورود کالاها و اجناس خارجی به کشور، بی توجهی به فرهنگ تعاون و تجمل‌گرایی از موانع اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی باید گفتمانی رایج شود

فرزین ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باید گفتمانی رایج شود. باید ثبات در ارز به وجود بیاید، فرهنگ مصرف کالای داخلی فراگیر و کیفیت کالاهای داخلی افزایش یابد، امنیت غذایی جامعه تامین شود، سوداگری و فساد مالی در جامعه و ارکان‌های حکومتی مهار شود و ارزش پول ملی تقویت شود. وی افزود: اصفهان از مزیت‌های خود برای اقتصاد مقاومتی استفاده کند. اصفهان رتبه اول صنایع کشور را دارد، رتبه اول فولاد خام را دارد، رتبه اول تولید سنگ را دارد، رتبه دوم تولید فرش دستباف را دارد، شش درصد از صادرات غیر نفتی کشور را در دست دارد، کریدور ترانزیت کشور است و سرشار از آثار تاریخی است. این محقق اقتصادی گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به برنامه‌های کاری شود. برای این اقتصاد، فرهنگ سازی شود. ظرفیت‌ها و استعدادها مورد توجه قرار گیرد، حلقه‌های تولید به هم وصل شود، مردم به استفاده از سرمایه‌های کوچک تشویق شوند و همچنین دانش به ثروت تبدیل شود. فرزین خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد مقاومتی را به درستی نفهمیم و در جهتی به غیر از آن حرکت کنیم روزی خواهد رسید که حتی آجر را هم چینی‌ها به ما خواهند فروخت. دفاع اقتصادی در دنیای امروز فقط تولید است و دیگر هیچ.