همایش ملی «صنعت و کارآفرینی» در مشهد برگزار می‎شود

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- سال ۹۲ بود که کمیسیون پنج نفره حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در دادگستری خراسان رضوی کار خود را آغاز کرد و حالا به گفته معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی بعد از گذشت دو سال و اندی این کمیسیون توانسته از تعطیل شدن ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان جلوگیری کند و قرار است دادگستری استان با کمک خانه صنعت، معدن و تجارت این تجربه موفق خود را در قالب همایش ملی «صنعت و کارآفرینی» که روز ششم آبان ماه برگزار خواهد شد، در اختیار ۱۳ استان کشور بگذارد.

توافق با بانک‎ها در 75 پرونده

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در نشست خبری این همایش که روز گذشته در محل خانه صنعت استان برگزار شد، با اشاره به آغاز فعالیت کمیسیون پنج نفره حمایت قضایی از سرمایه‎گذاری در دادگستری خراسان رضوی از سال ۹۲، عنوان کرد: در این مدت از تعطیلی ۶۰۰ واحد تولیدی در استان جلوگیری شده است. سیدامیر مرتضوی با بیان اینکه بیشترین مشکل واحدهای تولیدی در پرونده‎های بررسی شده به ترتیب در حوزه بانک‎ها، مالیات، بیمه و شرکت‎های خدماتی از قبیل آب، برق، گاز و ... بوده است، اظهار کرد: ظرف هشت ماه گذشته در خصوص ۷۵ پرونده با بانک‎ها به توافق رسیده‌ایم و بانک‎ها در این زمینه همکاری خوبی داشته‎اند. وی این نکته را نیز یادآور شد: بر اساس بخشنامه دادستان عمومی و انقلاب مشهد، بانک‌ها در صورت تملیک واحدهای تولیدی یا باید بنگاه‎داری و کارخانه‎داری کنند تا املاک موجود مستهلک نشود یا باید واحد را واگذار کنند و در غیر این صورت مدیر بانک باید پاسخگو باشد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به بیش از ۱۶۰ بازدید میدانی از واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان‎های مشهد، طرقبه، شاندیز، نیشابور، چناران، فریمان و گناباد توسط کمیسیون حمایت از سرمایه‎گذاری دادگستری، خاطرنشان کرد: این کمیسیون در برخی موارد تصمیمات سریع و آنی برای جلوگیری از قطع برق، گاز و ... واحدهای تولیدی داشته است. مرتضوی به این نکته هم اشاره کرد که اینطور نبوده که این کمیسیون فقط از صنعت طرفداری کند زیرا در برخی موارد حق با صنعت نبوده است و افزود: هدف این کمیسیون حمایت از سرمایه‎گذاری مشروع است و سعی کرده‌ایم روند رو به رشد تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی را کند کنیم و بر اساس ظرفیت‎های قانونی مصوباتی داشته باشیم که تمام دستگاه‌ها را به قانون‎گرایی و درک شرایط فعلی اقتصاد ملزم کند.

ارائه لایحه ایجاد کمیسیون به مجلس

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی از ارائه ماده‎ واحده‎‌ای در قالب لایحه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خبر داد که بر اساس آن فعالیت کمیسیون پنج نفره حمایت قضایی از سرمایه‎گذاری به قانون تبدیل شود تا همه دستگاه‌ها به تبعیت از آن مکلف شوند و در سایر استان‎ها نیز اجرا شود. مرتضوی ادامه داد: شیوه‎نامه اجرایی این لایحه نیز از قبل آماده شده است و به محض تصویب در مجلس شورای اسلامی اجرایی می‎شود و معطل شیوه‎نامه‎ها و آیین‎نامه‎های اجرایی نخواهد بود.

حمایت قضایی از بخش خصوصی در محاکم

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این نشست گفت: فعالیت کمیسیون حمایت قضایی از سرمایه‎گذاری دادگستری استان خدمات ارزنده‎ای برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی در استان داشته است. سیدحسن حسینی اضافه کرد: اجرای هر حکم در دستگاه‎های دولتی نیازمند حمایت قضایی است و تلاش داریم بخش خصوصی در محاکم از حمایت قضایی برخوردار باشد. کمیسیون پنج نفره حمایت قضایی از سرمایه‎گذاری متشکل از معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری به عنوان رئیس، دادستان یا معاونان وی به عنوان نایب رئیس، فرد خوشنام و معتمد در حوزه صنعت به عنوان دبیر کمیسیون و طرفیت دعواست. در این همایش رئیس خانه صنعت کشور، معاونان پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ۱۳ استان، رؤسای خانه‎های صنعت تعدادی از این استان‎ها و ... حضور خواهند داشت.