گشایش بزرگ‌ترین نمایشگاه  صنعت مالی و سرمایه‌گذاری خاورمیانه در تهران
هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (FINEX 2014) به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی و سرمایه‌گذاری خاورمیانه و یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های این صنعت در جهان، امروز با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رییس‌کل بانک مرکزی و رییس‌ سازمان بورس در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. سعید مستشار مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح جزییات این نمایشگاه، اظهار کرد: هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (FINEX2014) از امروز تا 21 خرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپرپا خواهد بود. در این دوره از نمایشگاه، بیش از 350 شرکت داخلی و خارجی فعال در صنعت مالی مشارکت کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با دوره هفتم، حدود 20 درصد رشد دارد. همچنین فضای مفید نمایشگاه، حدود 20 هزار مترمربع و مجموع فضای اختصاص یافته به نمایشگاه، حدود 39 هزار متر مربع است.
وی ادامه داد: از ویژگی‌های مهم نمایشگاه امسال، علاوه‌بر رشد کمی تعداد مشارکت‌کنندگان و وسعت برگزاری نمایشگاه، حضور پررنگ شرکت‌های خارجی فعال و مطرح در صنعت مالی از کشورهایی همچون انگلیس، آلمان، ایتالیا، سوییس، کره جنوبی، یونان، قبرس و ترکیه است که برای نخستین بار، شاهد حضور چنین کشورهایی در این نمایشگاه هستیم. وی ادامه داد: همچنین امسال در سومین روز نمایشگاه، یعنی ۲۰ خرداد، برای نخستین بار اجلاس بین‌المللی IFN در تهران با موضوع بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اسلامی در چشم‌انداز اقتصادی روبه رشد، با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف، با مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، توسط شرکت توسن برگزار خواهد شد که شرکت‌کنندگان در اجلاس، از نمایشگاه نیز بازدید خواهند داشت.
مستشار در ادامه با اشاره به نمایشگاه بین المللی کاریکاتور بورس گفت: برگزاری سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور بورس با ارایه بیش از 100 اثر از کاریکاتوریست‌هایی از 20 کشور جهان، از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، در راستای توسعه فرهنگ سهامداری در کشور برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین برنامه‌های متنوع و متعدد دیگری، از جمله بهره‌برداری از طرح‌های جدید در حوزه بازار سرمایه، در این دوره از نمایشگاه در نظر گرفته شده است که، نمایشگاه جاری را از دوره‌های گذشته آن متمایز خواهد ساخت.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس در ادامه گفت: امسال برای نخستین بار، شاهد حضور شرکت‌هایی از کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای اروپایی، ازجمله آلمان، سوییس، انگلیس، ایتالیا در FINEX هستیم که این موضوع، حکایت از چشم‌انداز مثبت تعاملات برون مرزی صنعت مالی در کشور دارد. همچنین از مقامات و سفرای کشورهای مختلف نیز برای بازدید از نمایشگاه دعوت به عمل آمده است، ضمن این که هیأت‌ها و اشخاص خارجی مختلفی نیز در تماس با ستاد برگزاری نمایشگاه، از برنامه خود برای بازدید از نمایشگاه خبر داده‌اند. در مجموع، نمایشگاه امسال در بعد بین‌المللی، به طور قطع متمایز و برجسته‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.
وی در ادامه به مقایسه این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌های مشابه در سطح جهانی پرداخت و گفت: در حال حاضر، نمایشگاه‌های مختلفی در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، در کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، اتریش، امارات و... برگزار می‌شود. اگر نگاهی مقایسه‌‌ای میان هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (FINEX۲۰۱۴) با نمایشگاه‌های مشابه در سطح جهان داشته باشیم، به جرات می‌توان ادعا کرد که FINEX، بزرگ‌ترین و متنوع ترین رخداد نمایشگاهی در حوزه صنعت مالی و سرمایه‌گذاری در دنیاست که خوشبختانه، از سه سال گذشته تاکنون، در عرصه بین‌المللی نیز گسترش یافته است. براساس بازخوردهای دریافتی از شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در سال‌های گذشته، اغلب این شرکت‌ها اعلام کرده بودند که انتظار مواجهه با چنین نمایشگاه بزرگ و متنوعی را در ایران نداشتند.
مستشار ادامه داد: اگر به آمار منتشر شده در پایگاه‌های رسمی نمایشگاه‌های مشابه در کشورهای مختلف که اغلب، کشورهای اروپایی هستند، نگاهی بیندازیم، به خوبی مشخص می‌شود که تعداد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه‌ها، از 300 شرکت تجاوز نمی‌کند و تمرکز شرکت‌ها نیز بر یک حوزه خاص از صنعت مالی، مثلا بازار سرمایه، بازار پول و یا صنعت بیمه است، حال آن که در FINEX2014 بیش از 350 شرکت از سه حوزه بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه و نیز حوزه‌های مرتبط، مثل نرم‌افزار و... حضور دارند که همین گستردگی و تنوع، FINEX را از نمایشگاه‌های مشابه، متمایز می‌کند.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس در ادامه گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال نیز مانند سال‌های گذشته، مسئولان ارکان بازار سرمایه و نیز سایر مسئولان و دست‌اندرکاران بازار سرمایه، در نمایشگاه حضوری فعال خواهند داشت و برخی از مسئولان نیز در محل نمایشگاه، نشست خبری برگزار خواهند کرد. بنابراین تلاش شده است تا بتوانیم در طول ایام برگزاری نمایشگاه، در حوزه‌های مختلف پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان از نمایشگاه باشیم. به‌طور مشخص، از سازمان بورس و اوراق بهادار نیز همکاران حوزه‌های مختلف، برای پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان، در محل غرفه سازمان بورس حضور خواهند یافت.
مستشار در خصوص تقویم زمانی نمایشگاه نیز اظهار کرد: با توجه به این که تقویم نمایشگاهی هر سال را شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مشخص می‌کند، طبیعت تعیین تاریخ نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز توسط شرکت یادشده صورت گرفته و به طور قطع این شرکت نیز ملاحظات و محدودیت‌هایی درخصوص تعیین تقویم نمایشگاه‌ها داشته است که باعث شده امسال، برای نخستین بار، تاریخ نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را در روزهای بین هفته قرار دهد.
وی ادامه داد: البته امسال خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف سازمان بورس و همکاری شرکت نمایشگاه‌ها، ساعت بازدید از نمایشگاه، برای نخستین بار دو ساعت تمدید شد و ساعت خاتمه بازدید، از ۴ بعدازظهر، به ۶ بعد ازظهر افزایش یافت که این افزایش، می‌تواند خلأ نبود روزهای تعطیل در ایام برگزاری نمایشگاه را تا حد زیادی پر کند، اگرچه بدون شک وجود روزهای تعطیل در یک نمایشگاه، شرایط مناسب تری را برای بازدیدکنندگان، به ویژه بازدیدکنندگان عمومی فراهم می‌کند.