صادرات استان اصفهان در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است

رسول زرگرپور در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اظهار کرد: مشوق های صادراتی باید به گونه ای تعریف و مصوب شود که قابلیت اجرا داشته و اعتماد صادرکنندگان را جلب کرده و در جهت افزایش صادرات کشور موثر شود.وی یادآور شد: ظرفیت های استان به گونه ای است که می تواند در جایگاه دوم صادرات کشور قرار گیرد. از اینرو ضروری است سیاستگذاری ها بر اساس ظرفیت و قابلیت های استان همراستا شده و نواقص و اشکالات احتمالی قوانین و موانع پیش رو شناسایی و جهت رفع آن به هیات دولت اعلام شود.رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: ۸۲ درصد ارزش و ۸۷درصد وزن صادرات گروه گمرکات استان از شش فصل آهن و فولاد، محصولات پتروشیمی، فرش، محصولات آهنی و فولادی، محصولات سرامیکی و مصنوعات از آهن و فولاد می باشد.اسرافیل احمدیه افزود: ۸۸درصد ارزش و ۹۲درصد وزن صادرات گروه گمرکات استان به ۵کشور عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و امارات است.

وی صادرات گمرکات استان در دو ماهه نخست سال را به تفکیک گمرک اصفهان ۵۹ درصد ، ذوب آهن ۱۷ درصد ، کاشان ۱۳ درصد ، مجتمع فولاد مبارکه ۸ درصد و فرودگاه شهید بهشتی را ۲ درصد اعلام کرد.وی ارزش کالاهای صادراتی گمرکات استان را در دو ماهه نخست سال اعلام کرد و گفت: آهن و فولاد ۲۷ درصد ، مواد پتروشیمی ۲۸ درصد ، فرش ۱۱ درصد و محصولات لبنی ، مصنوعات چدنی ، آهن ، گلاب و عرقیات و سایر کالاها ۳۴ درصد کل ارزش صادراتی گمرکات استان می باشد.احمدیه افزود: فصول عمده صادراتی کاشان در سال ۹۴ در سرفصل های فرش و سایر کف پوش ها ۷۵ درصد ، ماشین های کنترل سنجش ۹ درصد ، اشیاء نساجی دوخته ۴ درصد ، گلاب و عرقیات و اسانس ۲ درصد بعنوان مهم ترین سرفصل های صادراتی کاشان در سال ۹۴ می باشد.

وی از مهمترین دلایل کاهش صادارت مس و مصنوعات آن را کاهش رشد اقتصادی چین، کاهش قیمت جهانی و افزایش قیمت تمام شده عنوان کرد وافزود : در ۲ماهه نخست سال ۹۵ مهمترین فصل کالاهای صادراتی عبارتند از فرش ماشینی و محصولات فولادی، گلاب و عرقیجات و محصولات معدنی و لوازم خانگی که عمدتا به کشور های افغانستان ، عراق قطر،پاکستان وامارات صادر شده است.وی افزود: از لحاظ وزنی ۱۹ درصد رشد داشته ایم ولیکن به علت کاهش ارزش کالاهای صادراتی شاهد رشد منفی ۲۴ درصد در زمینه ارزش بوده ایم . احمدیه، سهم کشورهای هدف صادرات کاشان در سال ۹۴ را برشمرد و گفت: ۷۸ درصد صادرات این گمرک به ۳ کشور عراق با سهم ۴۱درصد، افغانستان با سهم ۳۱درصد و پاکستان با سهم ۷ درصد می‌باشد .

احمدیه افزود: در سال ۹۴ به میزان۶۹۵ کیلوگرم طلا به ارزش ۱۸میلیون دلار به کشور امارات صادرات شده است. در ۲ماهه نخست سال ۹۵به میزان۶۷ کیلوگرم طلا به ارزش ۲،۰۳۲،۲۷۴ دلار به کشور امارات از محل ۵۰کیلوگرم ورود موقت طلا به ارزش ۲،۰۰۱،۷۷۹ دلارصادر شده است.رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اصفهان یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ به میزان ۳۵۲۳۰ کیلوگرم کالا به عنوان صنایع دستی (به جز فرش )به ارزش ۷۱۰،۹۸۲ دلار از گمرکات استان به کشورهای امارات ، قطر، کویت و... صادر شده است که کشور امارات با سهم ۷۱ درصدی مهمترین مقصد صادراتی این محصولات می باشد، عمده کالاهای صادراتی عبارتند از چوب خاتم کاری و منبت کاری شده با سهم ۲۸ درصد و اشیا میناکاری با سهم ۱۸درصد.صادرات این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۷۴درصد از نظر ارزش و ۹۰ درصد از نظر وزنی شاهد کاهش بوده است،که کاهش چشمگیر صادرات کاشی معرق و نقاشی شده به میزان ۱۴۰۹۵۷۰دلار معادل سهم ۵۱ درصد صادرات سال ۹۳ به عنوان مهمترین عامل رشد منفی صادرات این محصولات معرفی می‌شود. در یک ماهه نخست سال ۹۵ به میزان۲۲تن کالا به ارزش ۵۶۴۰۹ دلار کالا به کشورهای مولداوی و عراق صادر شده است.