زمان را کنترل کنید تا استرس نداشته باشید

مترجم: هوتسا عسکری نسب

استرس طرزی عجیب و زمانی که اصلا انتظارش نیست به فرد نزدیک می‌شود اما نحوه عکس‌العمل نسبت به استرس تنها نیمی از مبارزه محسوب می‌شود. به این موضوع فکر کنید: تنها ۱۰ درصد از وقت‌های آزاد خود را صرف اموری می‌کنید که واقعا به آن علاقه دارید. اما با ۹۰ درصد باقی مانده اوقات بیکاری خود چه می‌کنید؟ باید به کمک نظم از ۹۰ درصد باقی مانده زمان به‌طور صحیح استفاده کنید. در غیر این صورت، دچار عادت بدی می‌شوید که میزان استرس شما را به جای کاهش، افزایش می‌دهد. بهتر است در اوقات بیکاری برای زمان خود برنامه‌ریزی کرده و قوانین زیر را رعایت کنید. رعایت این قوانین بسیار موثر است، اما به یاد داشته باشید که کار بیش از حد نیز اثر بخشی این قوانین را محدود می‌کند زیرا اگر بیش از حد کار کنید، نتیجه خوبی نمی‌گیرید.طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه استنفورد، بهره‌وری در هر ساعت کار هفتگی که بیش از ۵۰ ساعت در هفته باشد چندان زیاد نیست، همچنین بهره‌وری پس از ۵۵ ساعت کار، بسیار کمتر خواهد شد و دیگر هیچ گونه بازدهی ندارد. به همین ترتیب افرادی که به اندازه ۷۰ ساعت یا بیشتر در هفته کار می‌کنند در واقع به اندازه افرادی که ۵۵ ساعت کار می‌کنند، بازدهی دارند. رعایت این قوانین به افراد کمک می‌کند تا به فعالیت‌های آرام‌بخش و نشاط‌آور در زمان فراغت خود بپردازند همچنین در زندگی خود به تعادلی دست یابند.

قانون شماره 1. قطع ارتباطات

مهمترین استراتژی در این فهرست، قطع ارتباط با وسایل الکترونیکی است زیرا اگر در اوقات فراغت حتی با وسایل الکترونیکی (نظیر رایانه، تلفن همراه و...) با محیط کار ارتباط داشته باشید، همچنان در سر کار خود حاضر هستید و هیچگاه آنجا را ترک نکرده‌اید. اگر بیست و چهار ساعته درگیر کار باشید خود را در معرض عوامل استرس زای بی شماری قرار می‌دهیدکه مانع عدم تمرکز و تجدید نیروی شما می‌شوند.

قانون شماره 2. به حداقل رساندن حجم کارها

انجام کارهای عادی و روزمره بیشتر اوقات فراغت شما را می‌گیرد و در این صورت، فرصت استراحت و تامل را از دست می‌دهید. آنچه بدتر از همه به نظر می‌رسد این است که بیشتر کارهای روزمره مانند کار هستند و اگر تمام آخر هفته را به انجام آنها سپری کنید فقط زمان خود را صرف انجام کارهای روتین هفتگی می‌کنید.

قانون شماره 3. ورزش

آیا در طول هفته، زمان برای ورزش کردن ندارید؟ اما درآخر هفته ۴۸ ساعت زمان دارید تا ورزش کنید. تحرک بدنی حتی به مدت ۱۰ دقیقه، ماده‌ای به نام گابا (گاما آمینوبوتیریک اسید) را آزاد می‌کند که تسکین‌دهنده انتقال‌دهنده های عصبی است و باعث کاهش استرس می‌شود. ورزش کردن همچنین روش عالی برای ارائه ایده‌های نوین است. نوآوران و دیگر افراد موفق می‌دانند که سپری کردن زمانی خارج از محیط بسته منزل اغلب باعث بروز خلاقیت می‌شود. مهم، یافتن فعالیت فیزیکی مناسب است که این کار را انجام می‌دهد سپس انجام ورزش جزو بخش مهمی از کارهای عادی هفتگی شما می‌شود.

قانون شماره 4. در جست‌وجوی علایق بودن

ممکن است تعجب کنید زمانی که کار مورد علاقه خود را در زمان استراحت انجام می‌دهید چه اتفاقی می‌افتد. پرداختن به علایق، روش مناسبی برای فرار از استرس است، همچنین ذهن شما را نسبت به روش‌های جدید فکری باز می‌کند. انجام کارهایی مانند نواختن موسیقی، خواندن، نوشتن، نقاشی و حتی بازی با کودکان به برانگیختن طرز فکرهای متفاوت کمک می‌کند و موجب می‌شود هفته آینده پر باری پیش روی داشته باشید.

قانون شماره 5. سپری کردن اوقات خوش با خانواده

سپری کردن زمانی با خانواده به‌منظور تجدید قوا و استراحت ضروری است. روزهای هفته بسیار پر تنش هستند که می‌توان با در کنار خانواده بودن، اوقات شاد و جذابی را داشت.

قانون شماره 6. برنامه‌ریزی ماجراهای کوچک

به کنسرت و نمایش بروید یا در هتل جدید و جالبی که به تازگی افتتاح شده اقامت کنید. مطالعات نشان می‌دهد پیش‌بینی اتفاقات خوب، بخش قابل توجه از آن چیزی است که موجب لذت‌بخش شدن فعالیت‌ها می‌شود. برنامه‌ریزی کارهای جالب نه تنها سرگرم‌کننده است بلکه موجب بهبود خلق و خوی شما در طول هفته خواهد شد.

قانون شماره 7. بیدار شدن از خواب در ساعت مشخصی از صبح

دیر بیدار شدن در تعطیلات آخر هفته برای جبران خواب بسیار وسوسه‌انگیز است هر چند به‌طور موقت احساس خوبی به فرد می‌دهد اما داشتن زمان بیداری ناسازگار، ریتم شبانه‌روزی را دچار اختلال کرده و باعث افسردگی می‌شود. خواب و استراحت بدن شما برای اینکه هنگام بیداری از نشاط و انرژی مناسبی برخوردار باشد، شامل چند مرحله است.یکی از این مراحل، شامل آماده‌سازی ذهن شما است تا بیدار و هوشیار باشید به همین دلیل که افراد اغلب درست پیش از به صدا درآمدن زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوند (مغز تربیت دیده و آماده است).

قانون شماره 8. تامل

تامل هفتگی ابزار قدرتمندی برای پیشرفت محسوب می‌شود. در تعطیلات آخر هفته درباره نیروهای تاثیرگذار تر که موجب ارتقای صنعت، سازمان و شغل شما می‌شوند، فکر کنید. عوامل حواس پرتی که مانع انجام کارهای هفتگی شما می‌شوند را کنار بگذارید، باید قادر باشید تا درک متفاوتی از کارها داشته باشید. از این بینش استفاده کنید تا رویکرد خود را نسبت به هفته آینده تغییر داده و بهره‌وری و اثربخشی کار را ارتقا دهید.

قانون شماره 9. اختصاص دادن صبح به انجام کارهای شخصی

اگر متاهل هم باشید صرف کردن زمانی در تعطیلات آخر هفته برای خود بسیار مشکل است. یافتن راهی برای انجام فعالیت مورد علاقه تان در ابتدای صبح، سهم عظیمی در شادی و پاکی ذهن شما ایفا می‌کند. همچنین روش عالی برای کامل کردن ریتم شبانه روزی شما است که خود را مجبور کنید تا در یک زمان مشخص در طول هفته بیدار شوید.

قانون شماره 10. آمادگی برای هفته آینده

آخر هفته، زمان مناسبی برای برنامه‌ریزی هفته آینده است. فقط نیم ساعت برنامه‌ریزی، دستاوردهای قابل توجهی در بهره‌وری و کاهش استرس به همراه خواهد داشت. زمانی که هفته جدید را با برنامه‌ریزی آغاز می‌کنید زمان بیشتر قابل مدیریت است زیرا تمامی آنچه باید روی آن تمرکز کنید فقط انجام کارها است.