سبزوار نیوز- دکتر ولی‌اله جغتایی رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 9 میلیون و 413 هزار قطعه جوجه در مرغداری های شهرستان پرورش داده شده است، اظهار کرد:


این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. وی تعداد مرغداری های موجود در منطقه را ۳۲۰ واحد بیان کرد و گفت: ۵۰ درصد از مرغداری ها از تجهیزات وامکانات به روز بهره مند هستند که همین علت سبب افزایش پرورش جوجه شهرستان نسبت به گذشته شده است.

جغتایی با اشاره به ۱۲مجتمع مرغداری در سبزوار، افزود: در گذشته قبل از اینکه ساختار صدور پروانه شکل گیرد، افراد خودسرانه اقدام به ساخت مرغداری کرده اند و سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی را در مقابل کار انجام شده، قرار دادند این دو نهاد نیز برای ساماندهی ظرفیت های ایجاد شده و اینکه مانع تولید مرغ در شهرستان نشوند از صاحبان این واحدهای نزدیک به هم خواستند تا با یک پروانه و یک مدیریت در قالب یک مجتمع فعالیت کنند. وی ادامه داد: طی سه سال گذشته با توجه به اقداماتی که در افزایش ارتقاء مرغداران و بهره مندی واحدها از امکانات بهداشتی صورت گرفت خوشبختانه تعداد تلفات مرغ در نیمه نخست امسال به ۷ و ۱۸ دهم درصد رسید این در حالی است که در سال های گذشته میزان تلفات ۱۲ و ۷ دهم درصد بوده است.رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار میزان کشتار مرغ در کشتارگاه های شهرستان را در شش ماهه نخست امسال ۲ میلیون و ۳۸۱ تن عنوان کرد و گفت:

همچنین گواهی بهداشتی برای 8 میلیون و 753 میلیون قطعه مرغ زنده برای حمل به کشتارگاه های تهران و دیگر شهرها صادر شده است. وی با بیان اینکه سبزوار تولید کننده 24 درصد گوشت استان خراسان رضوی است به فعالیت دو کشتارگاه طیور در شهرستان اشاره کرد و گفت:متاسفانه بسیاری از فعالان صنعت مرغ در سراسر کشور مرغ زنده سبزوار را با قیمت پایین خریداری و به کشتارگاه های خارج از شهرستان منتقل می کنند.جغتایی اضافه کرد: مرغ زنده سبزوار که در کشتارگاه های تهران کشتار می شود با قیمت بالا به فروش می رسد. حس ناسیونالیستی و دلال بازی باعث شده تا مرغ کشتار شده با بسته بندی سبزوار در بازار تهران زیر قیمت به فروش برسد، در صورتی که کیفیت کشتار تهران به کیفیت سبزوار نیست.