تایرهایی برای تمام جاده ها

دکتر اسکندر ستوده/ مدیرعامل یزد تایر

مجتمع صنایع لاستیک یزد خرداد ماه ۱۳۶۴ تحت پوشش معاونت اجرای طرح‌های سازمان صنایع ملی ایران، در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در جوار شهرک صنعتی یزد تأسیس شد و در سال ۱۳۷۲ با تولید تایرهای بایاس به بهره برداری رسید. با اجرای طرح توسعه و انتقال فناوری از اروپا، سایت تولید تایرهای استیل بلت با شاخص سرعت T و H تحت لیسانس شرکت فردشتاین هلند در نیمه دوم سال ۱۳۸۵ پس از واگــذاری واحــد به بخش خصوصی، با ظرفیت ۳۴۰۰ تن به بهــره برداری رسید و ظرفیت کل مجتمع به مرور به ۲۱۴۰۰ تن در سال افزایش یافته است. در ادامه طرح‌های توسعه، ظرفیت تولید تایرهای رادیال با سرمایه گذاری بیشتر و خرید ماشین‌های جدید به ۱۷هزار تن در سال ۱۳۹۲ ارتقا پیدا کرد. در ادامه توسعه مجتمع و سرمایه گذاری بخش خصوصی، ظرفیت تولید با توسعه محصولات به ۲۸هزار تن در سال ۱۳۹۵رسیده است. یزدتایر در حال حاضر ۱۲ درصد نیاز کشور به تایرهای سواری را تامین می‌کند.

برنامه‌های آینده

چشم‌انداز شرکت یزدتایر،دستیابی به ظرفیت سالانه ۳۱هزار تن تولید تایر رادیال (سواری و وانتی استیل بلت) تا سال ۱۳۹۶ است. با نهایی شدن طرح‌های توسعه در دست اقدام، امید داریم تا پایان سال جاری ظرفیت تولید تایرهای رادیال به ۹هزار حلقه در روز برسد. طبق پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده، انتظار داریم در آینده نزدیک، افزایش کمی تولید تایرهای رادیال در سه مرحله به ۱۱هزار، ۱۳هزار و ۱۵هزار حلقه در روز برسد. محصولات جدیدی با کیفیت تایرهای «با کارایی بالا» و در ســری سرعتی V (با قابلیت رانش ۲۴۰ کیلومتر در ساعت) طی اجرای این مراحل به تولید انبوه می‌رسد که بر اساس نیازهای روز صنعت خودروسازی کشور، نیاز بازار و خودروهای سواری روز و مدرن انتخاب شده است. درحال حاضر تولید تایرهای سری سرعتی V در‌اندازه‌های ۲۱۵/ ۵۵R۱۷ , ۲۱۵/ ۶۰R۱۶ ,۲۰۵/ ۵۵R۱۶, ۱۹۵/ ۶۰R۱۵ به تولید انبوه رسیده و به مشتریان ارائه شده است. برای نیمه اول سال جاری برنامه ریزی شده که‌اندازه‌های جدید ۱۸۵/ ۶۰R۱۴, ۱۶۵/ ۷۰/ R۱۳ و نیز دو‌اندازه ۱۸۵/ ۶۵/ R۱۴, ۱۸۵/ ۶۸R۱۵ با طرح گل جدید به بازار عرضه شود. در سال جاری برای نخستین بار در کشور، در این مجتمع تایرهای رادیال سیمی وانتی با فناوری روز اروپا به تولید انبوه می‏رسد.

ویژگیها و قابلیتهای یزد تایر

استقرار سیستم‌های تعالی و مدیریت کیفیت

در حوزه مدیریت و کنترل کیفیت تلاشهای زیادی صورت گرفته و به این منظور پست معاونت سیستم‌ها و کیفیت جامع در تاپ چارت سازمانی یزدتایر ایجاد شده است.در حال حاضرمدیریت کنترل کیفیت در حوزه این معاونت در چارچوب الزام‌های استانداردهای ISO-۹۰۰۱، استاندارد ISO-TS و استانداردهای کیفی خاص خودروسازان مانند استاندارد SSR۲ شرکت ساپکو، استاندارد AR۹۴۰۱ شرکت سازه گستر سایپا، و مدل پنتان گروه خودروسازان بهمن اجرا می‌شود و تلاش شده کنترل کیفیت به صورت فراگیر در کل سازمان به صورت یک فرهنگ و روش کاری پیاده و جاری شود.برای پشتیبانی از مدیریت کیفیت سازمان و استقرار همه جانبه آن و تأمین منافع ذینفعان با تمرکز بر مشتریان، سیستم‌های تعالی سازمانی بر اساس مدلهای منطق RADAR، مدل جایزه ملی کیفیت صنعت خودرو (AINQA) و مدل تعالی صنعت پتروشیمی (EFQM-۲۰۱۳) در سازمان استقرار یافته و گواهینامه‌های آنها در سطوح مختلف دریافت شده است.

همچنین توسعه آموزشهای سیستمی و مهارتی کارکنان در تمام سطوح شغلی، در راستای توسعه دانش و قابلیت‌های کارکنان و شایستگی آنها در سالهای اخیر مورد توجه خاص قرار گرفته تا از مدیریت کیفیت سازمان در تمامی سطوح کاری پشتیبانی شود. علاوه بر مراتب فوق، برای تولید محصولات با کیفیت، مجتمع صنایع لاستیک یزد بر اساس قرارداد ۱۰ ساله با شرکت فردشتاین هلند، از پشتیبانی‌های فنی/ کارشناسی/ و تکنولوژیک این شرکت برخوردار است.بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، کیفیت تایرهای رادیال سیمی یزدتایر در کشور در بالاترین سطح قرار دارد و محصولات این شرکت با تایرهای شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیای جنوب شرقی رقابت می‌کند. رویکرد یزد تایر، تولید انواع تایرهای سواری و وانتی رادیال سیمی با بهترین کیفیت ممکن و قابل رقابت با بهترین تایرهای وارداتی است.

تحقیق و توسعه

واحد پژوهش و توسعه در حوزه معاونت فناوری و توسعه که در تاپ چارت سازمانی یزدتایر ایجاد شده، به منظور توسعه فناوری تولید و توسعه محصولات در سازمان فعال است. مسوولیت مطالعات ذیربط در مورد فناوری‌های جدید در حوزه صنعت جهانی تایر، تولید محصولات جدید، بررسی و انتخاب ماشین آلات موردنیاز، اجرای طرح‌های توسعه، اجرای طرح‌های بهینه سازی و اتوماسیون، انتقال فناوری و ارتباط با لایسنسور در حوزه این معاونت و واحد پژوهش و توسعه است. پروژه‌های توسعه ای و تولید محصولات جدید بر اساس استراتژی‌های کوتاه و بلند مدت سازمان تاکنون با موفقیت توسط این معاونت اجرایی شده است.

فناوری تولید

تایرهای تولیدی در مجتمع صنایع لاستیک یزد، که تحت لیسانس شرکت هلندی فردشتاین و با ماشین آلات مدرن و منطبق با فناوری دریافت شده و با برند یزدتایر ساخته می‌شود، در بهترین کیفیت طراحی و بالاترین رتبه کیفی قرار دارد و قابل رقابت با بهترین تایرهای وارداتی است.استفاده از ماشین آلات تمام اتوماتیک و مدرن، استفاده از ماشین‌های ساخت تک مرحله ای (Unistage) شرکت VMI که از دقت ساخت فوق العاده برخوردارند و مشابه آنها در سایر کارخانه‌های داخلی وجود ندارد، وجود نیروهای کارشناس و اپراتورهای ماهر در فرایندهای تولیدی، جاری بودن مدیریت سیستم‌های کیفیت در تمامی فعالیت‌های تولیدی، رعایت الزامهای کیفی و سیستمی موجود در استاندارد ISO-TS و الزامهای خاص صنعت خودرو، و وجود فلسفه و بینش مشتری مداری و تأمین نیازهای ذینفعان در رویکرد مدیریتی سازمان (مدیریت ارشد و میانی)، سبب شده محصولات یزدتایر پیوسته با بالاترین کیفیت تولید شود و به دست مشتریان برسد.مجتمع لاستیک یزد با داشتن قرارداد ۱۰ ساله انتقال فناوری با شرکت فردشتاین، از دانش روز صنعت تایر اروپا مطلع است و پیوسته دانش و فناوری تولید خود را به روز می‌کند. تنوع تولید و تولید تایرهای جدید و با سری سرعتی نیز در همین راستا صورت می‌گیرد. بنابراین، سطح کیفی تایرهای یزدتایر در سطح تایرهای تولیدی اروپاست.

نیروی انسانی و آموزش

در حال حاضر حدود ۱۳۵۰ نفر همکار آقا و خانم در مجتمع مشغول فعالیت هستندکه از طریق انجام مصاحبه انتخاب و گزینش می‌شوند و به صورت رسمی، قراردادی و پیمانی با یزدتایر همکاری دارند. همکاران جــدید پس از طی دوره‌های آموزشی عمــومی و تخصصی در شغل سازمـانی خود، مشــغول به کار می‌شوند. کارکنان همکاری تیمی خوبی دارند و در جهت تحقق اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمانی با مدیران مجموعه و مدیریت ارشد همکاری دارند. کیفیت خوب محصولات تولیدی یزدتایر مدیون تلاش و همکاری تمامی کارکنان است که در راستای مشتری مداری، تأمین رضایت مشتریان و تولید محصول با بهترین کیفیت ممکن فعالیت می‌کنند. واحد آموزش مجتمع که در حوزه معاونت سیستم‌ها و کیفیت جامع قرار دارد، طی سالهای اخیر با تغییر مدیریتی و بهبود مستمر همراه بوده که همچنان پروژه‌های بهبود آن ادامه دارد. دوره‌های خاص باز آموزی با تمرکز در فرایندهای تولیدی، کیفی و سیستمی در برنامه ریزی آموزشی سالانه شرکت به طور مستمر پیش بینی و اجرا می‌شود. این دوره ها، بازآموزی در فاکتورهای عملکردی، فنی، کیفی و مهارتی را به ویژه در حوزه اپراتوری، سرپرستی و کارشناسی مورد توجه قرار داده و در اجرای دقیق آنها نظارت می‌شود.در راستای بهبودهای صورت گرفته، این واحد که مجهز به آرشیو و کتابخانه تخصصی است، مجهز به نرم افزار کامپیوتری برای کتابخانه و نرم افزار منابع انسانی و مدول آموزشی شده است تا تمامی فعالیت‌های آموزشی به صورت مکانیزه در شبکه کامپیوتری داخلی و در پرونده‌های آموزشی کارکنان ثبت و آرشیو شود. این واحد در سال جاری اقدام به آماده سازی خود برای اخذ گواهینامه استاندارد مدیریت آموزش ۱۰۰۱۵ کرده و تدوین استانداردهای آموزشی مشاغل را نیز در دست دارد.

صادرات به کشورهای منطقه

شرکت یزدتایر در چهار سال گذشته به طور مستمر به عنوان واحد صادر کننده نمونه کشوری و استانی انتخاب و لوح تقدیر دریافت کرده است. مشکلاتی که در راه توسعه صادرات شرکتهای ایرانی وجود دارد، عبارتند از: باقی ماندن محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم ها، وجود جنگ در کشورهای منطقه که تاثیر زیادی روی کاهش حجم صادرات ایران داشته، رقابتی نبودن قیمت تمام شده محصولات ما، عدم حمایت‌های صادراتی دولت (عدم تخصیص جوایز صــادراتی به کالای صادر شده) و تغییر مســتمر سیاست‌های صـــادراتی در کشور که اجــازه داد و ستد طولانی مدت را با مشتریان خــــارجی از صادر کنندگان سلب می‌کند. البته وجود رقبای قدرتمند در منطقه نیز مهم است. بی شک شرایط اشاره شده روی فرایند صادرات یزدتایر نیز تأثیر گذار بوده است.

اقدامهای انجام شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

در راستای بهره برداری از توان مهندسی و تولیدی کشور، و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی در حوزه خرید ماشین آلات، لوازم یدکی و خدمات مهندسی، یزد تایر در جایگاه یک شرکت پیشرو عمل کرده است. بخشی از اقدامهای صورت گرفته عبارتند از: طراحی و تولید تایر جدید برای وانت U -۹۰ و آریسان، سفارش ساخت ده‌ها لوازم و قطعات یدکی موردنیاز به سازندگان داخلی در استان یزد و تهران و حذف خرید خارجی آنها، سفارش ساخت داخل برخی ماشینهای تولیدی موردنیاز کارخانه به شرکتهای تخصصی داخلی در راستای افزایش توان تخصصی و مهندسی سازندگان داخلی که منجر به افزایش سطح اشتغال و ایجاد ارزش افزوده توسط این شرکتها شده است و افزایش سطح اتوماسیون و عملکرد برخی ماشینهای تولیدی با کمک شرکتهای مهندسی کشور.