6 نشانه عدم آمادگی برای کارآفرینی

مترجم: مریم لقمانی

تمام عکس‌های زیبایی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام و مقالاتی که در منابع مختلف در رابطه با کارآفرینی وجود دارد به این معنی نیست که هر کسی یک کارآفرین است. کارآفرینی از یک طرف می‌تواند منجر به زندگی آزاد شود و به نفع افرادی باشد که کسب‌وکاری را به‌کار می‌گیرند و از طرف دیگر، در صورتی که درست پیش نرود، می‌تواند تبدیل به یک کابوس شود. یک انتخاب برای همه افراد به یک اندازه مناسب و پرسود نخواهد بود. شش نشانه از زبان Kimanzi Constable، نویسنده، مربی و مشاور در حوزه کارآفرینی، به شما می‌گوید که هنوز برای کارآفرینی آماده نیستید. من فرصت کارآفرین شدن را در ۱۹ سالگی به‌دست آوردم. تا آن زمان، هیچ ایده‌ای از کارآفرینی نداشتم؛ بنابراین بدون دانش اولیه و مربیانی که مرا راهنمایی کنند، این کار را شروع کردم. این کسب‌و‌کار تا نیم میلیون دلار در سال پیشروی کرد اما من آن را کنار گذاشتم. من نمی‌دانستم چه کاری انجام می‌دهم و آمادگی هم نداشتم. در حال حاضر ۳۵ ساله هستم. امروزه کسب‌و‌کاری دارم که به من اجازه نوشتن، ارتباط با کل دنیا، مشاوره دادن و مربی‌گری را داده است. کاری که انجام می‌دهم را دوست دارم، چون برای انجام چنین کسب‌و‌کاری آمادگی لازم را کسب کرده‌ام. قبل از اینکه به‌دنبال کارآفرینی باشید، نیاز دارید به یقین برسید و اطمینان حاصل کنید؛ جایی که همه چیز به طرز سحرآمیزی در اثر زحمت، کار و تلاش ایجاد می‌شود. زندگی نمی‌تواند یک فیلم باشد. نمی‌توانید در زندگی درباره همه چیز به ۱۰۰ درصد یقین برسید، اما شش نشانه وجود دارد که نشانه‌های مهمی هستند و بیان می‌کنند آمادگی کارآفرینی را دارید یا باید آن را کنار بگذارید.

1) خودانگیزه نیستید.

کارآفرینی به تنهایی فرصت نیست؛ بلکه تنها چیزی را از آن کسب می‌کنید که در آن قرار داده باشید. در این کار توانایی به‌دست آوردن چیزهایی که باعث شود کارها را به تنهایی انجام دهید، مهم است. شما مجبورید در خود انگیزه ایجاد کنید تا کارها را کامل کنید به‌ویژه زمانی که این احساس را ندارید. اگر جزو افرادی هستید که به یک رئیس نیاز دارند تا بگوید که کار بعدی چیست، هنوز آمادگی لازم را برای کارآفرینی ندارید.

2) شالوده کار را محکم نکرده‌اید.

قبل از اینکه مدام استفاده از چک را در نظر بگیرید، باید شالوده کار را محکم کرده باشید. این شالوده شامل سرمایه ضروری زیادی است (هرگز نمی‌دانید که چه موقع کارها از برنامه‌ریزی خارج خواهند شد.) همچنین کسب‌وکار شما باید شامل یک پایه قوی مالی باشد. بدهی‌های شما نباید خارج از کنترل باشد و باید به قدر کافی موجودی داشته باشید تا صورتحساب‌ها را به راحتی پرداخت کنید. درآمد حاصل از کارآفرینی امکان دارد در سال‌های ابتدایی ناچیز بوده و شما تنها به‌دنبال جبران هزینه‌ها باشید.

3. تحت فشار و مضطرب هستید.

اضطراب حاصل از کسب‌و‌کار در زمان خود طاقت‌فرسا خواهد بود. مجبورید برای اجرای کسب‌و‌کار وقت بگذارید و با فشار حاصل از کسب‌و‌کار از زوایای زیادی مقابله کنید.اگر تحت این فشار و اضطراب دوام نمی‌آورید، در این صورت درباره کارآفرینی دوباره فکر کنید.

4) تحقیقات کافی انجام نداده‌اید.

هر کسب‌و‌کاری که قصد شروع آن را دارید نیاز به تحقیق و تفحص دارد. قبل از اینکه اولین قدم‌ها را بردارید باید روی آنچه که سودآور خواهد بود، تخصص کسب کنید. اینترنت و رسانه‌های اجتماعی فرصتی فراهم می‌آورند تا تحقیقات کارآمدی را روی تاسیس کسب‌و‌کاری سودآور انجام دهید. از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی بهره ببرید.

5. شما هیچ شور و شوقی برای شروع کسب‌وکارتان ندارید.

شور و شوق به تنهایی برای ایجاد کسب‌و‌کار کافی نیست، اما بهتر است معتقد باشید که بخش مهمی از این معادله است. زمانی می‌رسد که کسب‌و‌کار احساسی شبیه به شغل را می‌دهد. اگر شما شور و شوق چیزی را ندارید، در این صورت برای کارآفرینی آمادگی ندارید.

6) تقلید از استراتژی رشد دیگران ممکن است برای شما جواب ندهد.

توسعه یک کسب‌و‌کار می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، یا می‌تواند شما را ناامید سازد. زمانی که عدم توسعه و تحقیق وجود دارد، مردم به کپی کردن از کارآفرینان موفق روی می‌آورند. چیزی که در کسب‌و‌کار فرد دیگری جواب داده، امکان دارد در کسب‌و‌کار شما جواب ندهد. هرکدام از ما متفاوت هستیم و به این ترتیب کسب‌و‌کارهای خودمان را داریم. زمانی که ما در چنین روندی قرار گرفته‌ایم، باید چیزی را پیداکنیم که پاسخگوی کسب‌و‌کار ما باشد. اگر شما به کپی‌برداری و تقلید از فرد دیگری تکیه دارید، آمادگی کارآفرینی را ندارید. توجه داشته باشید در صورتی که آمادگی لازم برای کارآفرینی را ندارید، شغل روزانه خود را ترک نکنید. این روش زندگی می‌تواند بسیار سخت باشد. درباره آنچه از زندگی می‌خواهید با خودتان روراست باشید. درباره اینکه آیا کارآفرینی شما مناسب است یا خیر و اینکه آماده‌اید یا خیر، با خودتان صادق باشید. اینکه آمادگی کارآفرینی را کسب کنید، زمان می‌برد. این چیز خوبی است. این بهتر از آن است که رویای خودتان را روی برنامه‌ای بسازید که تبدیل به کابوس خواهد شد.

منبع: Entrepreneur