این روزها گوشی‏های همراه همان‌طور که از نامشان هم پیداست آنقدر هوشمند شده‏اند که تنها یکی از کاربردهایشان برقراری مکالمه یا ارسال پیامک است. به کمک اپلیکیشن‏هایی که روی این گوشی‏ها نصب می‏شود حالا گوشی شما می‏تواند در حکم یک آموزشگاه، مربی سلامتی، بانک، محافظ اطلاعات و... وارد عمل شود.

به جز این اپ‏ها که جنبه کاربردی و گاهی سرگرم‏کننده هم دارند، اپ‏هایی هم هستند که گزارشی از جزئیات بخش‏های مختلف گوشی را به شما ارائه می‏کنند؛ اینکه کدام بخش از گوشی شما بیشتر باتری مصرف می‏کند یا اینکه در روز چه تعداد تماس یا پیامک ارسال می‏کنید و یا حتی می‏توانید گزارش‏های دقیق‏تری نیز داشته باشید و از کلمه‏های پرکاربردی که در حین ارسال پیام از آنها بیشتر استفاده می‏کنید باخبر شوید. همچنین از سوی دیگر اپ‏هایی وجود دارند که بر اساس آن مشخص می‏شود در روز چند بار گوشی هوشمند را برداشته و موردی خاص را با آن بررسی می‏کنید. تمامی این گزارش‏های جالب و کارآمد به راحتی با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی در دسترس خواهند بود. اگر با این اپ‏ها اشنا نیستید و می‏خواهید گزارش‏های جزئی‏تری از نحوه رفتار خود با گوشی‏ هوشمندتان به دست بیاورید می‏توانید در ادامه با ما همراه باشید. سایت phonearena در گزارشی ۵ اپلیکیشن اندرویدی پرکاربرد در این زمینه را معرفی کرده است.تمامی این اپلیکیشن‏ها رایگان و مخصوص گوشی‌هایی با سیستم‏عامل اندروید است. همچنین شما می‏توانید این اپ‏ها را از اپ استور مخصوص کاربران ایرانی اندروید یعنی کافه بازار دریافت کنید.

Checky

اگر تمایل دارید از تعداد دفعاتی که به گوشی خود سر می‏زنید باخبر شوید، اپلیکیشن Checky را امتحان کنید. این اپلیکیشن به شما کمک می‏کند تا نمای کلی از عملکرد خود با گوشی همراه هوشمند به‌دست آورید. از طرف دیگر به کمک این اپ می‏توانید این عملکرد را با سایر دوستان خود نیز مقایسه کنید.

Callistics

اگر در مصرف ترافیک اینترنت گوشی خود وسواس زیادی به خرج می‏دهید باید بگوییم این اپلیکیشن دقیقا برای شما ساخته شده است. با Callistics می‌توانید مصرف دیتای گوشی خود را کاملا زیر نظر بگیرید. از طرف دیگر Callistics به شما امکان بررسی کامل و جامع و رصد کردن تماس‏های تلفنی و پیامک‏ها را می‏دهد.در کنار گزارش‏های عمومی از میزان تماس و پیامک‏های کاربر، این اپلیکیشن گزارش‏های جامع‏تری نیز مانند گزارش تماس‏ها و پیامک‏های کاربر به ازای هر روز و مصرف دقیق اینترنت را برای کاربر آماده می‏کند.

TextStats

اگر از آن دست کاربرانی هستید که پیامک‏های زیادی را در روز رد و بدل می‏کنند باید بگوییم اپلیکیشن TextStats کمک دست شما خواهد شد. همان‌گونه که از نام این اپلیکیشن پیداست رصد کردن پیامک‏ها به‌وسیله اپلیکیشن TextStats به نحوی کاملا هوشمندانه انجام خواهد شد. به‌وسیله این اپلیکیشن کاربر قادر است گزارشی از تمامی پیامک‏های ارسالی در بازه زمانی مشخص داشته باشد، از واژه‏های پرکاربردی که در حین ارسال پیامک استفاده کرده باخبر شود و نسبت به تعداد میانگین واژه‏هایی که به ازای هر پیامک استفاده شده آگاهی داشته باشد. TextStats حتی آماری از بیشترین زمان استفاده از پیامک در طول روز و حتی هفته در اختیار کاربر قرار می‏دهد.

Data Usage Monitor

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که نسبت به میزان مصرف ترافیک اینترنت خود وسواس زیادی به خرج می‏دهند، اپلیکیشن Data Usage Monitor بهترین گزینه برای شماست. این اپلیکیشن تمامی ترافیک روزانه کاربر را بررسی کرده و گزارش‏‏های جامع و قابل درکی ارائه می‏دهد. از طرف دیگر کاربر می‏تواند مقدار ترافیک مشخصی را از طریق این اپلیکیشن انتخاب کند تا در صورت استفاده بیشتر از میزان تعیین شده از جانب اپلیکیشن به کاربر پیغام هشدار صادر شود.حالا با این اپ به راحتی می‏توان از مصرف کنترل نشده ترافیک اینترنت جلوگیری کرد. فرآیند زیر نظر گرفتن ترافیک اینترنت به صورت خودکار پس از نصب اپلیکیشن انجام می‏شود. برای گزارش سریع و در لحظه از مصرف اینترنت کافی‏ است تا اپلیکیشن را باز و گزارش‏ مورد نظر را ملاحظه کنید.

Internet Speed Meter Lite

این اپلیکیشن گزینه بسیار مناسبی است برای کاربرانی که تمایل دارند همیشه میزان سرعت اینترنت گوشی خود را زیر نظر داشته باشند، به این ترتیب پس از نصب اپلیکیشن، سرعت اینترنت به همراه میزان ترافیک مصرف شده در نوار بالای گوشی همراه هوشمند (Status bar) نمایش داده می‏شود. این امر باعث می‏شود کاربر به راحتی و تنها با یک نگاه در جریان سرعت و میزان مصرف ترافیک اینترنت قرار بگیرد. از طرف دیگر گزارش مصرف ترافیک اینترنت در یک ماه گذشته نیز در اپلیکیشن Internet Speed Meter Lite تعبیه شده است. این اپلیکیشن نسخه حرفه‏ای نیز دارد که گزارش‏های متنوع‏تری را در خصوص زمان و مصرف ترافیک اینترنت به ازای هر بار اتصال در اختیار کاربر قرار می‏دهد.