فاصله زیاد بین حقوق واقعی و دستمزد کارگران
دنیای اقتصاد- رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی از نامناسب بودن حقوق کارگران و فاصله زیاد بین حقوق واقعی و دستمزدها خبرداد.
به گزارش ایسنا، رحمت‌الله پورموسی بیان کرد: متاسفانه فاصله زیادی بین حقوق واقعی و دستمزد کارگران وجود دارد و درحال حاضر وضعیت معیشتی و حقوق کارگران مناسب نیست. وی با اشاره به دستمزد کنونی کارگران که مبلغ ۷۱۲ هزار تومان است، عنوان کرد: در مجموع حقوق کارگران با احتساب بن کاربری به مبلغ ۱۱۰ هزار تومان، حق مسکن و ... حدود ۹۰۰ هزار تومان می‌شود که آن را نیز فقط کارفرمایان قانون‌مدار به کارگران پرداخت می‌کنند.رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی وضعیت معیشتی کارگران را نامناسب اعلام کرد و گفت: طی هشت سال دوران دفاع مقدس افزایش حقوق نداشتیم و در سال‌های بعد از آن نیز برابر با تبصره یک و دو ماده ۴۱ قانون کار به درستی افزایش حقوق انجام نشده و کمتر از مصوبات قانونی بوده است. وی با بیان تبصره یک ماده ۴۱ قانون کار مبنی بر افزایش دستمزد متناسب با افزایش تورم، تصریح کرد: زمانی که قرار است حقوق کارگران به صورت واقعی تعیین شود همه به دنبال این تبصره هستند در صورتی که باید به تبصره دو این قانون مبنی بر تعیین دستمزد بر اساس سبد معیشت خانواده شامل پوشاک، تحصیل، مواد غذایی، مسکن و ... نیز توجه شود.

پورموسی ادامه داد: کارگران با حقوق ۹۰۰ هزار تومانی نمی‌توانند مخارج زندگی خود را تامین کنند و مجبور به کار در دو یا سه شیفت می‌شوند که نتیجه آن سلب فضای کار از دیگران است. وی با بیان اینکه در حال حاضر کارگران ۳۰ روز کامل را کار و معادل ۱۰ روز حقوق دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: پایین بودن حقوق کارگران تبعات اجتماعی نظیر افزایش نرخ بیکاری، کاهش بهره‌وری، کاهش عواطف اجتماعی و .. را به همراه دارد.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی افزایش حوادث ناشی از کار را به دلیل خستگی‌ کارگران دانست و عنوان کرد: این حوادث گاه منجر به فوت می‌شود و خسارت‌های زیادی برای دولت و کارفرمایان به وجود می‌آورد. وی در خصوص کاهش عواطف اجتماعی در زندگی کارگران، اظهار کرد: کارگر وقت کمتری را با خانواده خود سپری می‌کند زیرا استاندارد کار در ایران هشت ساعت است اما متاسفانه کارگران برای تامین معیشت خود مجبور هستند 15 تا 18 ساعت کار کنند.

پورموسی با اشاره به اینکه اگر کارگر با یک شیفت کار حقوق مناسبی دریافت کند تمامی انرژی خود را برای همین کار صرف می‌کنند، تاکید کرد: در حال حاضر کارگر مجبور است انرژی خود را بین چند کار تقسیم کرده که کاهش بهره‌وری نتیجه آن می‌شود. وی تاکیدکرد: کارفرمایان برای افزایش دو یا سه برابری حقوق کارگران باید قدرت داشته باشند و فاصله میان حقوق واقعی و دستمزد کنونی کارگران را کاهش دهند در خصوص بیمه کارگران، سازمان تامین اجتماعی فعالیت‌های خوبی انجام داده و تعامل خوبی با تشکل‌های کارگری دارد.پورموسی از تشکیل جلساتی برای افزایش حقوق کارگران برای سال آینده سخن گفت و اظهار کرد: اگر این جلسات مانند سال‌های قبل باشد مطمئنا مشکلی حل نمی‌شود، این جلسات صرفا جنبه فرمایشی دارند زیرا افزایش حقوق کارگران برای سال 95 متناسب با تورم 10.5 تا 11 درصدی در دستور کار قرار گرفته است.