عادات و وجوه مشترک افراد موفق

مترجم: هوتسا عسکری نسب

افراد موفق دارای جذبه خاصی هستند، داستان‌های باور نکردنی تعریف می‌کنند و زندگی‌های متفاوتی دارند اما دقیقا چه چیزی باعث فریبندگی شخصیت آن ها می‌شود؟ آن ها بیش از هر خصلت دیگری، کنجکاو بوده و همیشه برای کشف جهان پیرامون در تکاپو هستند که این انرژی از ظاهر این اشخاص کاملا قابل‌تشخیص است. برخی از افراد ذاتا شخصیت جالبی دارند اما راه‌هایی برای یادگیری جذابیت بیشتر نیز وجود دارد. در واقع، هر فردی قابلیت فراگیری این موارد فوق‌العاده را دارد زیرا جذابیت به فرد کمک می‌کند تا به عنوان کارفرما علاوه‌بر تقویت روابط خود، مشتریان بیشتری داشته باشد و در نتیجه مدیریت موثرتری را تجربه کند. افراد موفق عادات و وجوه‌مشترک بسیاری دارند. گاهی اوقات این عادات به‌طور طبیعی شکل می‌گیرند و گاهی نیز در نتیجه تلاش آگاهانه ایجاد می‌شوند. این مقاله به بررسی آنچه افراد موفق برای اینکه خود را جذاب و متفاوت کنند،

1. شخصیت‌های پر شوری هستند: «جین گودال»، دانشمند انگلیسی که در زمینه‌های رفتارشناسی جانوران و مردم‌شناسی مطالعه می‌کند، کشور خود را در سن ۲۶ سالگی به مقصد تانزانیا برای مطالعه شامپانزه‌ها ترک کرد. در واقع مطالعه در مورد زندگی این حیوانات به شغل «جین» تبدیل شد. حیوانات و به‌ویژه شامپانزه‌ها بسیار مدیون این زن هستند. او ۴۵ سال از عمرش را وقف فعالیت در زمینه حقوق حیوانات کرده و برای افراد بسیاری در این زمینه الهام‌بخش بوده است. چنین شخصیت‌های جالبی، با عشق و علاقه فراوان، کارهای موردعلاقه‌شان را دنبال می‌کنند، زندگی‌‌شان مملو از انگیزه و امید است و همچنین خود را کاملا وقف خواسته‌هایشان می‌کنند.

2. کارهای جدید را امتحان می‌کنند: اشخاص موفق کارهایی که آنها را جذب کند، انجام می‌دهند. دقیقا می‌دانند چه می‌خواهند، به اندازه کافی شجاع هستند و برای رسیدن به خواسته‌های خود تلاش می‌کنند، حتی دست به انجام کارهای جدیدی می‌زنند که در ابتدا اغلب وحشت‌آور به‌نظر می‌رسند. تجارب جدید همچنین برای تغییر حالات افراد مفید است.

3.خصلت‌های خود را پنهان نمی‌کنند: این افراد اولویت‌های غیرعادی در زندگی دارند که با اصول معمول در تضاد است. در مورد شخصیت خود صریح و گستاخ هستند که باعث می‌شود اشخاص دیگر، نظر مثبتی نسبت به این گرایش‌های جذاب داشته باشند. برای مثال «وارن بافت» میلیاردر و سرمایه‌گذار به فردی اقتصادی و فروتن در جهان شناخته شده است. او با اینکه از نظر مالی مشکلی نداشت اما هرگز سبک زندگی مرفه را انتخاب نکرد، در عوض هنوز در همان خانه ساده‌ای که در سال ۱۹۵۸ به قیمت ۳۱ هزار دلار خریداری کرده بود، زندگی می‌کند. برای چنین فرد فوق‌العاده ثروتمندی شاید زندگی تا این حد صرفه‌جویانه به نظر کمی عجیب باشد اما «وارن بافت» اولویت‌های خود در زندگی را فدای انتظاراتی نکرد که مردم از او دارند.

4. از دنباله‌رو افراد دیگر بودن دوری می‌کنند: برای افراد موفق هیچ‌کاری خسته‌کننده‌تر از تقلید و پیروی از افراد دیگر نیست، بنابراین تصمیم گرفته‌اند تا راه و روش مخصوص به خود را داشته باشند. این افراد با آنچه که دیگران انجام می‌دهند مشکلی ندارند اما نوآورانی هستند که برای دستیابی به ایده‌های جدید وهیجان‌انگیز چارچوب‌های معمول را می‌شکنند.

5. از دست خودخواهی رها می‌شوند: همان‌طور که همه می‌دانند خودخواهی هرگز خصلت مثبتی نبوده است. افراد خودخواه همیشه در حال نمایش خود و نگران برخورد با دیگران هستند که کار طاقت‌فرسا و نادرستی است. بگذارید نگاهی بیندازیم به زندگی «اپرا وینفری» که شخصیت منحصربه‌فرد و با نفوذی دارد. او طی یک سخنرانی خطاب به فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۸ گفت: «باید از دست غرور خود خلاص شوید و در عوض نفس وجودی خود را بیابید. در زندگی شخصی‌ام هر تصمیم صحیحی که گرفته‌ام، براساس جوهر وجودی‌ام بوده است و هرگونه تصمیم اشتباه در زندگی در نتیجه گوش ندادن به ندای درونی‌ام بوده است.» توصیه «اپرا» بسیار مهم است: به جای نگرانی درباره آنچه وجهه شما را قابل‌قبول خواهد کرد، به ارزش‌ها، اهداف و آمال خود گوش فرا دهید.

6. همواره در حال یادگیری هستند: از نظر افراد موفق، دنیا امکانات نامحدودی دارد. کنجکاوی درباره ناشناخته‌ها منجر به یادگیری ثابتی می‌شود که با میل سیری‌ناپذیر به کشف ناشناخته‌ها منجر می‌شود. «آلبرت اینشتین» با وجود هوش و دستاوردهای فراوان، همواره یک حس تعجب و شگفتی در زندگی داشت و درباره جهان هستی سوالات نامحدودی به ذهنش خطور می‌کرد. افراد با شخصیت‌های موفق هم مانند «آلبرت اینشتین» همیشه در مورد جهان هستی در تعجب هستند.

7. دانسته‌ها و کشفیات خود را به اشتراک می‌گذارند: تنها چیزی که افراد موفق به اندازه یادگیری از آن لذت می‌برند، در میان گذاشتن دانسته‌های خود با دیگران است. موضوع فقط در مورد داستان‌سرایی در مورد اتفاقات جذاب سفرهای شما نیست بلکه ورای این مسائل است. افراد موفق شخصیت جالبی دارند زیرا می‌دانند چه چیزهایی باعث برانگیختن طرف مقابل می‌شود. به‌دلیل خودنمایی کارهای جالبی را که انجام داده‌اند با دیگران به اشتراک نمی‌گذارند بلکه این کار را برای لذت‌بردن دیگران انجام می‌دهند.

8. نگران نظر دیگران درباره خود نیستند: هیچ‌چیزی ملال‌آورتر از این نیست که فردی شخصیت واقعی خود را مخفی کند زیرا از اینکه مورد تایید دیگران قرار نگیرد، واهمه دارد. در عوض، افراد با شخصیت‌های جالب، در هر مکانی، با هر فردی که روبه‌رو می‌شوند و هر کاری که انجام می‌دهند با خود روراست هستند و در برابر اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند، صادق هستند. «چارلز دیکنز» نویسنده مشهور انگلیسی نیز به همین‌گونه عمل می‌کرد. مهم نبود که در چه محلی برای مثال منزل یک دوست یا هتل؛ در هر حال همیشه لوازم شخصی خود را مانند قلم و اشیای خاص را به همراه داشت و آنها را با دقت و مرتب می‌چید، درحالی‌که این رفتار به‌نظر عجیب و غریب می‌آمد اما همیشه با خود روراست بود. شاید گنجاندن این عادات به زندگی روزمره، همیشه کار آسانی نباشد اما آنچه باعث می‌شود مردم کارهای موفق انجام دهند، این است که کارهایی برخلاف معمول انجام می‌دهند که بدون هیچ تردیدی موفق است. هرگز فراموش نکنید به اکتشاف دنیا ادامه دهید و با خود روراست باشید.

منبع: Forbes