تنها یک پارک آبی استان نشان استاندارد دارد
ایسنا- معاون ارزیابی انطباق اداره‌کل استاندارد خراسان رضوی گفت: چهار پارک آبی در سطح استان و شهر مشهد وجود دارد که تنها پارک موج‌های آبی از نشان استاندارد برخوردار است.
حامد محمدی در نشستی خبری با اشاره به اینکه علامت استاندارد جایگاهی بالاتر از بازرسی استاندارد دارد، اظهار کرد: سه پارک آبی دیگر از بازرسی استاندارد برخوردارند. وی با بیان اینکه سرسره‌های آبی و تفریحی که در پارک‌های آبی وجود دارند مشمول استانداردهای اجباری هستند، ادامه داد:

تجهیزات یک پارک آبی زمانی مجاز به استفاده هستند که گواهی‌نامه ایمنی داشته باشند. محمدی در خصوص سه مجموعه آبی دیگر که از علامت استاندارد برخوردار نیستند،‌ تصریح کرد: این مجموعه‌ها برای بیشتر تجهیزات خود گواهی‌نامه ایمنی اخذ کرده‌اند و بقیه تجهیزاتی که این مجوز را ندارند پلمپ شده و قابل استفاده نیستند. معاون ارزیابی انطباق اداره‌کل استاندارد استان ادامه داد: دو سرسره مجموعه پارک آبی ایرانیان و دو سرسره پارک ساحلی آفتاب پلمپ شده و در مجموعه آبی موج‌های خروشان در حال حاضر از ۶۱ سرسره موجود ۳۹ سرسره فاقد گواهی‌نامه ایمنی هستند یا اعتبار گواهی‌نامه آنها منقضی شده است. محمدی خاطرنشان کرد: اگر در پارک آبی تخلفی مشاهده شود تجهیزات بدون مجوز آن‌جا پلمپ می‌شود و نامه‌ای به دستگاه قضایی مبنی بر اعلام این تخلف ارسال می‌شود همچنین کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری اما فاقد آن هستند اجازه تبلیغ در رسانه‌های ملی را ندارند.

بازرسی های فصلی و 4 بار در سال
معاون ارزیابی انطباق اداره‌کل استاندارد استان در خصوص بازه‌های زمانی بررسی عملکرد واحدهای تولیدی، اضافه کرد: بازرسی‌ها به صورت فصلی و حداقل چهار بار در سال توسط کارشناسان استاندارد که تائید صلاحیت شده‌اند انجام می‌شود با توجه به اینکه سیاست‌های دولت مبنی بر این است که قسمتی از کار نظارت به بخش خصوصی سپرده شود نظارت و بررسی برخی واحدهای تولیدی به آزمایشگاه‌های همکار و شرکت‌های بازرسی سپرده شده است. محمدی اضافه کرد: کمیته‌ای به اسم کمیته علامت وجود دارد که وقتی پروانه‌ای تعلیق یا ابطال شود به این کمیته اطلاع داده می‌شود و این کمیته وظیفه بررسی واحدهای تولیدی را در زمان تعلیق پروانه بر عهده دارد تا واحد تولیدی بدون پروانه به تولید ادامه ندهد.محمدرضا بخشایی، رئیس امور حقوقی اداره‌کل استاندارد خراسان رضوی نیز در این نشست خبری اظهار کرد: به طور میانگین در هر سال بین 20 تا 25 اعلام جرم در مراکز قضایی توسط اداره کل استاندارد خراسان رضوی انجام می‌شود و در 6 ماهه نخست سال جاری در تمام حوزه‌ها بیشتر از 15 مورد اعلام جرم صورت گرفته است