نکته‌های پس‌انداز برای خانواده‌های متوسط
پس‌انداز پول امری است که در نظر خانواده‌های متوسط، با توجه به مسوولیت‌ها و تعهداتی که هر خانواده‌ای در آینده با آن مواجه خواهد بود، دشوار به نظر می‌رسد. پس‌انداز هیچگاه به این معنی نیست که از تفریح‌ها و نیازهای اساسی روزمره بکاهید، بلکه کسب مقداری آگاهی از اسراف‌های غیر‌ضروری می‌تواند به شما کمک کند برای بودجه خود برنامه‌ریزی و مبلغ قابل توجهی در هر سال پس‌انداز کنید. در این مطلب، 5 راهنمایی مالی برای خانواده‌های متوسط هست که به پس‌انداز مالی شما کمک خواهد کرد. صرفه‌جویی در مصرف آب و برق
اولین نکته این است که پول کمتری برای آب و برق بدهید. یک خانواده متوسط در واقع آب بیشتری از آنچه نیاز دارد، استفاده می‌کند. نیازهای روزانه با مصرف آب کمتری هم برآورده می‌شود. برخی شیرها هستند که باعث مصرف بیشتر آب می‌شوند. هنگام انتخاب شیرآلات باید به این موضوع دقت کنید. هنگام شستن لباس‌ها، همیشه ماشین لباسشویی را پر کنید تا از آب مصرف شده برای شستن لباس‌های بیشتری استفاده کنید. همچنین در حمام هم از تجهیزات و وسایلی استفاده کنید که مصرف آب را به شدت کاهش دهد. زمان صرف شده برای استحمام هم مهم است.نکته دیگری که به مصرف آب مربوط می‌شود، استفاده از بطری‌های آب به‌عنوان آب آشامیدنی است. خرید آب به این طریق می‌تواند هزینه زیادی برای یک خانواده متوسط داشته باشد. خرید یک فیلتر آب برای راحت شدن از مضرات آب‌های لوله‌کشی در برخی مناطق باعث می‌شود شما در استفاده از آب آشامیدنی به طرز قابل‌توجهی صرفه‌جویی کنید. به علاوه، با این کار شما به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کنید؛ چراکه بطری‌های پلاستیکی غیرقابل تجزیه در طبیعت می‌توانند برای طبیعت دردسرساز باشند.

کاهش مصرف برق هم به همین اندازه مهم است. بیشتر خانواده‌های متوسط می‌توانند با کاهش مصرف برق، پول خوبی را پس‌انداز کنند. همیشه وسایل برقی را در طول شب از پریز بکشید. وسایل برقی اگر به پریز متصل باشند، حتی در زمان خاموشی نیز برق مصرف می‌کنند. تا جایی که می‌شود در طول روز از نور طبیعی برای روشن کردن خانه استفاده کنید. استفاده از نورگیرها و پنجره‌های کوچک در برخی جاهای خانه روش خوبی برای این کار است. مطمئن شوید که اتاق‌های خانه کاملا عایق هستند تا استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی انرژی بسیار کمتری مصرف کند. به جای لامپ‌های حبابی قدیمی حتما از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید. لامپ‌های کم مصرف ضمن تولید روشنایی بهتر، مصرف وات کمتری دارند.

استفاده از حراج
همیشه برای خریدهای خود برنامه‌ریزی کنید. این کار به شما کمک می‌کند حراج‌هایی را که اغلب فروشگاه‌ها ارائه می‌دهند، دنبال کنید. شما با استفاده از حراج‌ها می‌توانید محصولات مختلف را با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف بیشتر بخرید. این البته نیازمند صبر است، اما اگر بیشتر صبر کنید دست یافتن به تخفیف بیشتر هم ممکن است. در ضمن برای یافتن یک قلم جنس، مغازه‌های مختلف را بگردید تا بدانید که چه کسی بهترین قیمت را ارائه می‌دهد. اگر زمان زیادی ندارید، می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین استفاده کنید. فروشگاه‌های آنلاین نه‌تنها راحت و مناسب برای صرفه‌جویی وقت هستند؛ بلکه ممکن است تخفیف‌های زیادی هم در طول سال ارائه دهند.

پس‌انداز در خرید خواربار
تهیه فهرست خواربار مورد نیاز و پایبند ماندن به آن برای کاهش هزینه بسیار مهم است. در خرید چنین اقلامی مهم است که از خرید اقلام غیرضروری پرهیز شود. از بردن بچه‌ها به خرید امتناع کنید زیرا آنها هزینه‌ها را افزایش می‌دهند. آنها ممکن است با محصولات مختلفی که در ویترین‌ها به نمایش گذاشته شده تحریک شوند و از شما به طرز مصرانه‌ای چیزهای غیرضروری را طلب کنند. مغازه‌های کوچک و بزرگ اصولا از همین تکنیک برای فروش بیشتر اجناس خود استفاده می‌کنند. همچنین در خرید خواربار هم باید به‌دنبال اجناس تخفیف دار یا اجناسی که به‌دلیل بسته‌بندی معمولی یا کم،‌ قیمت کمتری دارند، باشید.

نکته آخر
علاوه‌بر تمام این نکات، توجه به اسراف مواد غذایی با دور ریختن آنها هم بکنید. در بیشتر خانواده‌ها غذای پس مانده زیادی دور ریخته می‌شود. بشقاب غذا را باید با آن مقدار غذایی که می‌توانید بخورید پر کنید تا غذایی نماند که دور ریخته شود. غذای مانده باید پس از استفاده در یخچال یا فریز گذاشته شود تا بعدا دوباره به‌عنوان غذای آماده استفاده شود. میوه‌ها و سبزیجات را نیز باید با دقت نگهداری کرد تا برای مصرف سالم بمانند. این دو کار نیز پول قابل‌توجهی برای شما پس‌انداز خواهد کرد. مبلغ سالانه چنین کارهایی واقعا برای یک خانواده متوسط قابل‌توجه خواهد بود.