رشد 58 درصدی ثبت سفارش برای مشتریان داخلی

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان در هشت ماهه سال جاری همانند سنوات قبل با رویکرد توسعه متوازن، روند رو به رشد تولید و فروش خود را حفظ نمود و توانست با فروش و ثبت سفارش۴ میلیون و ۴۵۰ هزارتن محصول نسبت به عملکرد مدت مشابه سال قبل (۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تن) رشد ۳۲ درصدی را در مسیر تأمین نیاز مشتریان خود به ثبت برساند.

محمود اکبری در این خصوص اظهار کرد: این گام بلند که در راستای رضایتمندی هرچه بیشتر مشتریان داخلی برداشته شده است، در حالی صورت گرفته که میزان سفارش های ثبت شده تا پایان آبان ماه امسال برای تحویل در بازار داخل معادل ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که نسبت به میزان مدت مشابه سال قبل(۲ میلیون و ۲۸۳ هزارتن) معادل ۵۸ درصد رشد داشته است. وی با تأکید بر اینکه در سال جاری رویکرد شرکت فولاد مبارکه بر مبنای تأمین هرچه بیشتر نیاز بازار داخلی برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: در سال جاری برای بازار خارج معادل ۸۵۰ هزار تن محصول ثبت سفارش شده که نسبت به میزان سفارش ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۹۵هزارتن) کاهش ۲۳ درصدی را نشان می دهد که این امر گویای حمایت فولاد مبارکه از صنایع پایین دستی داخلی می باشد.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: با توجه به تنوع محصولات در سبد فروش شرکت فولاد مبارکه مشتمل بر انواع محصولات از قبیل اسلب، ورقهای گرم، سرد و پوشش دار از کل فروش محقق شده در هشت ماهه سال جاری، حدود ۹ درصد آن مربوط به اسلب، ۶۵ درصد مربوط به محصولات گرم، ۱۸ درصد مربوط به محصولات سرد و ۵ درصد هم مربوط به محصولات پوشش دار است. اکبری تصریح کرد: با توجه به تغییر تقاضا در بازار داخلی و به منظور پاسخگویی به نیاز این بخش سعی شده ترکیب محصولات صادراتی به سمت کالاهایی متمایل شود که نیاز داخلی کمتری دارد. به عنوان مثال در سال جاری تاکنون افزون بر ۲۵۰هزارتن اسلب برای صادرات ثبت سفارش شده است. بازارهای هدف فولاد مبارکه بخش دیگری از سخنان معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه بود که وی در این خصوص نیز گفت: فروش محصولات در بازار داخلی به منظور تأمین نیاز مشتریان با زمینه فعالیت های مختلف است. مشتریان لوله و پروفیل به عنوان عمده مصرف کننده محصولات گرم با ۳۰ درصد و خودروسازان به عنوان عمده مصرف کننده محصولات سرد با ۱۵ درصد بیشترین سهم را از فروش محصول در بازار داخلی به خود اختصاص داده اند. معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه افزود: در مجموع حدود ۷۸ درصد از فروش محصولات شرکت به پنج زمینه فعالیت لوله و پروفیل، صنعت خودرو، تجهیزات فلزی سنگین، صنایع فولادی و فلزی و شرکتهای نوردکار و مصارف جزء اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین ترکیب فروش محصولات در بازارهای هدف صادرات به ترتیب، ۵۰ درصد صادرات به کشورهای اروپایی، ۳۳ درصد به خاورمیانه و ۱۷ درصد هم به کشورهای خاور دور است. وی همچنین از افزایش ثبت سفارش محصولات کیفی و ویژه فولاد مبارکه خبر داد و در این خصوص گفت: در محصولات کیفی نیز با تحویل ۷۸۷ هزارو ۴۹۷ تن، رشد ۱۶درصدی را نسبت به سال قبل شاهد بوده ایم. این در حالیست که با توجه به تنوع و گستردگی زیاد محصولات تولیدی در فولادمبارکه اصفهان، که به عنوان کالای صنعتی مورد مصرف صنایع پایین دستی متعددی می باشد، ساختار تولید آن براساس نیاز بازار و مشتریان طراحی و جهت گیری ها،متناسب با شرایط بازار تنظیم می شود.

اکبری تصریح کرد: در واقع به طور سیستماتیک مطالعات لازم روی بازار صورت گرفته و پس از اخذ نیاز مشتریان و بررسی و تحلیل متغیرهای متعدد، پیش بینی تقاضای بازار داخلی و صادراتی در افق میان و بلندمدت صورت گرفته و مناسب ترین برنامه تولید و فروش مطابق با نیازهای بازار و توانمندی خطوط تولید تهیه و به عنوان چارچوب اصلی در دستور کار قرارمی گیرد که متناسب با شرایط بازار در طول سال به روز رسانی می شود. وی با بیان اینکه در مدل کسب و کار یاد شده، جایگاه بازاریابی و فروش به عنوان سیاستگذار اصلی تولید از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود:این مهم به خصوص در شرایط سخت سال های اخیر و در تداوم روند تولید در فولاد مبارکه بسیار مؤثر بوده است.