لیموترش؛ از شایعه تا حقیقت

حمیدرضا رزمی*

شاید بارها در شبکه های مختلف مجازی به این مطلب برخورد کرده اید :" لیمو معجزه گر است"ﻟﯿﻤﻮ ﺗﺮﺵ وغوره ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﮔﺮ ﺩﺭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﯼ ﺳﻠﻮﻝ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﻃﺎﻧﯽ هستند ، ﻭ ۱۰ هزار ﺑﺎﺭﻗﻮﯾﺘﺮ ﺍﺯ ﺷﯿﻤﯽ ﺩ ﺭﻣﺎﻧﯽ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ کنند. ﭼﺮﺍ ﻣﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺩ ﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯿﻢ؟ ﺯﯾﺮﺍﺁﺯﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻩﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺕ ﺁﻥ ﺳﻮﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﮐﺴﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ .ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭﺍﺛﺮ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻣﯽ ﻣﯿﺮﻧﺪ ﺩﺭحالی که ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺯ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺣﻔﻆ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﺩﺍﺭﻭﺳﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﺧﻄﺮﻧﯿﺎﻓﺘﺪ.

ولی آیا این مطلب صحیح است ؟ در این مقاله ما به بررسی درست و یا غلط بودن متن بالا میپرد ازیم .به طور کلی تغذیه افراد و اینکه چه چیزی دریافت میکنند نقش مهمی در رشد و سلامتی افراد دارد . مصرف مواد غذایی مناسب در قبل از ابتلا و یا در طول ابتلا به سرطان، منجر به پیشگیری و کمک به درمان این بیماری می شود. میتوان گفت که مصرف مرکبات خواص ضدسرطانی دارند ولی هیچ مطالعه علمی و یا پزشکی معتبری گزارشی مبنی بر اینکه مصرف "لیمو" یک درمان ثابت در برابر تمام سرطان ها باشد را ارائه ند اد ه اند . برای مثال د ر رابطه با دی لیمونین موجود در لیمو ، مطالعات پاسخ نسبی این ماده (دی لیمونین) در سرطان پستان و رود ه بزرگ را نشان داده اند . همچنین باید دقت داشت که در این مطالعه ، اثرات دی لیمونین بررسی شده نه اثرات لیمو بر سرطان ، د ر واقع دوز دی لیمونین داده شده به بیماران در این مطالعه خیلی بیشتر از دوز موجود در لیمو است و برخی مطالعات نیز عدم تاثیر لیمو و آبلیمو بر سرطان را گزارش کرده اند .

شیمی د رمانی ، استفاده از دارو و روش های مختلف برای درمان یک بیماری از جمله سرطان است ، با این روش
می توان سلول های سرطانی که متاستاز کرده اند و گسترش یافته اند را از بین برد . درهنگام انجام شیمی
د رمانی ممکن است که سلول های سالم نیز آسیب ببینند و عوارضی همچون آسیب فولیکول های مو ، سلول های دهانی و گوارشی و آسیب به اندام های دیگر بدن دیده شود که برای کاهش این عوارض، داروهای دیگری ممکن است داده شود . هدف اصلی از انجام شیمی درمانی ، درمان سرطان ، جلوگیری از متاستاز سلول های سرطانی و یا کاهش رشد سلول های سرطانی میباشد و میزان تاثیر آن به نوع سرطان ، میزان گسترش آن و اینکه فرد مبتلا در کدام مرحله درمان است بستگی دارد . در آخر توجه داشته باشید که برای درمان سرطان عوامل خیلی زیادی از جمله نوع تغذیه فرد ، روش های درمانی ، نوع سرطان ، جنبه های روحی و روانی فرد و... تاثیر دارند و بدانید که همه ی این روش ها باهم اثر درمانی خود رامی گزارد و تکیه بر یک روش ، راه درمان مناسبینخواهد بود .

برخی از خواص به ثبت رسیده در مورد لیمو:

آنژین : برای شستشوی حلق و حنجره از لیمو کمک بگیرید. کمی آب لیمو و آب مقطر را مخلوط کرده و هر یک ساعت یک بار آن را قرقره کنیدهمچنین باتوجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین C موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن میشود. برای فرد مبتلا به آنفلونزا وسرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است.

معالجه زخم و خراش‌های سطحی پوست : به جای آب اکسیژنه برای شستشوی زخم و خراش‌های سطحی پوست، می‌ توانید آب ‌‌لیمو را بگیرید و دو برابر به آن آب بیفزایید و با آن زخم‌ها و خراش‌های سطحی پوست را بشویید.

میگرن و سردرد: وقتی میگرن و سردرد دارید، در یک فنجان قهوه یا چای غلیظ یک برش لیمو بیندازید و بنوشید. مصرف آن موجب تسکین درد و میگرن می ‌شود.همچنین می توانید کمپرسی را با برگه‌های بریده شده نازک لیمو انجام دهید سردردهای شدید عصبی را برطرف می‌کند.

ضدعفونی : آب لیمو به مقدار زیاد باسیلهای تبی تیفوئید (حصبه) و اسهال خونی را کشته و نابود می‌کند همچنین دستگاه هاضمه و دستگاه ادراری را نیز ضد عفونی می کند.اگر آب آشامیدنی شما مشکوک است چند قطره در آن لیموترش بچکانید به این وسیله آب آشامیدنی شما پاک می‌شود ( در آلمان نیز آب را بدین صورت قابل آشامیدن می‌نمایند).

چنانچه روی گوشتهای مانده یا کپک زده چند قطره لیموترش بریزید از عوارض سوء و حوادثی که ممکن است رخ دهد جلوگیری میکند. در نهایت کسانی که می‌خواهند خود را لاغر کنند، اگر صبح ناشتا آب لیموترش را با یک لیوان آب مخلوط کنند و مقدار کمی عسل بآن اضافه نمایند و آن را بنوشند تا ظهر گرسنه نخواهند شد و به این ترتیب به روندلاغری خود کمکی کنند.

*کارشناس تغذیه

لیموترش؛ از شایعه تا حقیقت