ارائه 240 فقره تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در مشهد
دنیای اقتصاد- رئیس صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی گفت: 800 میلیون تومان اعتبار برای حمایت از چند شرکت دانش بنیان استان از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش‌بینی شده است. به گزارش ایسنا، جواد بهارآرا در نشست خبری با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان مشمول این حمایت، طرح‌های خود را ارائه داده‌اند و اعتبارات آن‌ها نیز به تصویب رسیده‌ است، اظهار کرد: این صندوق به طور مستقیم برای بیش از 850 شرکت دانش بنیان تسهیلات در نظر گرفته است. وی ادامه داد: تاکنون نیز 240 فقره تسهیلات عملیاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده و برای 185 شرکت نیز ضمانت‌نامه صادر شده است.
بهارآرا با بیان اینکه اصل سرمایه صندوق، وجوهی است که سرمایه‌داران به عنوان خرید سهام آن را در اختیار صندوق قرار داده‌اند، تصریح کرد: دیگر سرمایه‌های این صندوق از طریق سرمایه‌های پارک‌های علم و فناوری، سازمان‌های پژوهشی و دانشگاه‌ها تامین می‌شود که به صورت سپرده‌های عاملیت در حساب صندوق قرار گرفته و ما از این سپرده‌ها به عنوان تسهیلات عاملیتی استفاده می‌کنیم؛ از دیگر سپرده‌ها می‌توان به اعتباراتی که از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری به این صندوق تعلق می‌گیرد، اشاره کرد.
رئیس صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی تاکید کرد: موضوع دیگری که برای تقویت بنیان‌های مالی این صندوق بیان می‌شود، بحث جذب سرمایه‌های خیرین است که این افراد می‌توانند با قرار دادن سرمایه‌های خود، سود خوب و حفظ سرمایه خود را با جهت‌دهی خوب پژوهشی به دست آورند.
بهار‌آرا حمایت‌های دولتی از این صندوق‌ را ضعیف توصیف کرد و گفت: با وجود اینکه در برنامه‌ها و قوانین دولت بندهایی در این خصوص مطرح شده، اما عمل به این بخش را کمرنگ می‌بینیم و توقع داریم که دولت حامی اولیه این شرکت‌ها باشد. وی افزود: صندوق پژوهش و فناوری به عنوان یک حمایت کننده از شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند بعضی از خلاهایی که توسط بانک‌ها و موسسات مالی ایجاد شده است را پر کند؛ این صندوق‌ها آمده‌اند تا شرکت‌ها بتوانند از بروکراسی مالی پرهیز کنند و از شرکت‌ها حمایت‌های قانونی مالی، تخصصی و فنی به عمل آورند.
بهارآرا با بیان اینکه تعداد سهام از سال 86 که سه هزار بود، تاکنون به 12 هزار سهام رسیده است و عمده سهام در اختیار بخش غیردولتی قرار دارد، تصریح کرد: تاکنون صندوق پژوهش و فناوری در 9 طرح فناورانه سرمایه‌گذاری کرده؛ همچنین در اعطای وام‌های قرض‌الحسنه و... فعالیت‌های زیادی داشته است.
رئیس صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه اصل این صندوق‌ها بر غیر دولتی و خصوصی بودن استوار است، گفت: حداکثر سهام بخش دولتی در این صندوق ۴۹ درصد و بخش خصوصی ۵۱ درصد است و تا این مقدار می‌توانند مشارکت داشته باشند.