کارهایی که گوگل برای رضایت برنامهنویسان اندرویدی انجام داده است
در رویداد I/ O اخیر گوگل، گوگل هر چه را در توان داشت انجام داد تا توسعه دهندگان نرمافزاری را به منظور تولید برنامههای بیشتر و مفیدتر برای اندروید ترغیب کند. بهرهگیری از طرحهای درآمدزا و ابزارهای کاربردی از جمله اقدامات این غول دنیای تکنولوژی بود، اما بهبود پشتیبانی برای توسعه دهندگانی که برنامههایی برمبنای iOS تولید میکنند هم از جمله فعالیتهای این شرکت بود. شاید تا پیش از برگزاری این کنفرانس با تردید میتوانستیم گوگل را بهعنوان یکی از بهترین همراهان توسعه دهندگان در نظر بگیریم، اما تغییراتی که در جریان این کنفرانس شاهد بودیم نشان از عرضه سرویسها و ابزارهای بهتر به منظور پشتیبانی همه جانبه از برنامهنویسان دارند.
در رویداد I/ O اخیر گوگل، گوگل هر چه را در توان داشت انجام داد تا توسعه دهندگان نرمافزاری را به منظور تولید برنامههای بیشتر و مفیدتر برای اندروید ترغیب کند. بهرهگیری از طرحهای درآمدزا و ابزارهای کاربردی از جمله اقدامات این غول دنیای تکنولوژی بود، اما بهبود پشتیبانی برای توسعه دهندگانی که برنامههایی برمبنای iOS تولید میکنند هم از جمله فعالیتهای این شرکت بود. شاید تا پیش از برگزاری این کنفرانس با تردید میتوانستیم گوگل را بهعنوان یکی از بهترین همراهان توسعه دهندگان در نظر بگیریم، اما تغییراتی که در جریان این کنفرانس شاهد بودیم نشان از عرضه سرویسها و ابزارهای بهتر به منظور پشتیبانی همه جانبه از برنامهنویسان دارند. در اینجا به معرفی مهمترین و کلیدیترین قابلیتهای معرفیشده توسط گوگل میپردازیم:
پشتیبانی اندروید استودیو از C و C++: گوگل پیش نمایش جدیدی از اندروید استودیو نسخه ۳/ ۱ را عرضه کرد که قابلیتهای کاربردی فراوانی است. از جمله جالبترین قابلیتها میتوان به امکان ویرایش کدها و البته عیبیابی برای زبانهای C و C++ اشاره کرد. این قابلیت به آن معنا است که پشتیبانی از کدهای جاوا، C و C++ در قالب یک محیط منسجم، ادغام شده است و توسعه دهندگان برنامههای اندرویدی بهطور رایگان میتوانند از آن بهرهمند شوند و از میان دو زبان یاد شده یکی را انتخاب کنند. این کاربرد برمبنای پلتفرم JetBrains Clion توسعه داده شده و افزونه Google NDK هم قابلیتهایی مانند تصحیح خطا و تکمیل کدنویسی را فراهم میکند. در نسخه ۳/ ۱ شاهد امکان بهرهگیری از سرعت بالا و یک پروفایل حافظه جدید هم هستیم.
عرضه Polymer 1.0 به منظور کمک به ایجاد برنامههای وب: یکی از مهمترین قسمتهای استراتژی توسعهدهندگان از دیدگاه گوگل، تلاش برای آسانتر کردن روند تولید برنامههای وب با کیفیتتر است و عرضه نسخه ۱.۰ کتابخانه پلیمر بههمین منظور صورت گرفت. Polymer از المانهای مختلفی که توسط توسعهدهندگان بهمنظور افزودن قابلیتهایی مانند نوار ابزار، کش آفلاین و منوها و نهایتا تولید سرویسهایی مانند گوگل مپس مورد استفاده قرار میگیرند بهره میبرد. کروم ۳۶ اولین مرورگری است که از تمامی قابلیتهایی که پلیمر برمبنای آنها بنا نهاده شده بهره میبرد، اما این کتابخانه با جدیدترین نسخه مرورگرهایی مانند سافاری، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس هم سازگاری خواهد داشت. توسعه دهندگانی که قصد دارند از این کتابخانه استفاده کنند میتوانند به کاتالوگ پلیمر با بیش از ۸۰ المان مختلف مراجعه کنند.
آزمایش سریعتر برنامهها با استفاده از آزمایشگاه ابری: در طول رویداد برگزارشده، گوگل هرچه در توان داشت به کار بست تا تنوع دستگاههای اندرویدی را بهعنوان یک نقطه مثبت نشان دهد، اما برای توسعهدهندگان نرمافزاری، موضوعی پردردسر به نام آزمایش برنامههای مختلف وجود دارد. به منظور کمک به این تولیدکنندگان نرمافزار، گوگل قابلیت آزمایشگاه تست ابری را معرفی کرد تا روند آزمایش برنامهها بهطور خودکار انجام شود. با بهرهگیری از این قابلیت، برنامهها روی سرویس گوگل آپلود شده و بهطور خودکار روی ۲۰ دستگاه متفاوت اندرویدی موجود در سراسر جهان مورد آزمایش قرار میگیرند. در پایان نیز توسعه دهندگان نسخهای رایگان از گزارش شامل ویدئوها و گزارشهای مربوط به مشکلات را دریافت خواهند کرد. این سرویس به کنسول ویژه توسعهدهندگان اضافه خواهد شد تا برپایه تکنولوژی Appurify گوگل، عیوب برنامه مشخص شود.
بازاریابی بهتر با استفاده از کمپین برنامههای فراگیر: معرفیهای انجام شده در رویداد I/ O با هدف افزایش درآمد برای توسعهدهندگان نرمافزاری از طریق ساخت یک برنامه انجام شد. با استفاده از کمپین برنامههای فراگیر، گوگل قصد دارد روند بازاریابی برای برنامهها از طریق جستوجو، تبلیغات، یوتیوب یا استفاده از نوع جدیدی از تبلیغات جستوجویی با هدف قرار گرفتن گوگلپلی را راحتتر کند. به منظور استفاده از این قابلیت تنها کافی است تا توسعه دهنده، بودجه مورد نظر خود را مشخص کند تا کمپین یادشده بهطور خودکار راهاندازی شود. این قابلیت نیز طی چند ماه آینده به کنسول ویژه توسعه دهندگان افزوده خواهد شد.
استفاده از لیستهای مشخص برای جلب نظر بیشتر کاربران: گوگل در حال انجام آزمایش به منظور عرضه لیستهای خاص برای کمک به توسعه دهندگان نرمافزاری به منظور مقایسه بهتر ارائههای گرافیکی و متنی برنامهها و یافتن بهترین نحوه ارائه در جهت افزایش تعداد دانلود است. براساس این تغییرات، توانایی بررسی دیدگاه کاربران در نحوه مشاهده لیستها و خریدها از طریق کنسول توسعه دهندگان ممکن خواهد شد و تعداد نصب برنامهها نیز در اختیار سازنده برنامه قرار میگیرد. توسعهدهندگانی که چندین برنامه مستقل دارند اکنون میتوانند یک صفحه اصلی به منظور توضیح فعالیتهای شرکت خود و معرفی قابلیتهای ویژه برنامه تولیدی در اختیار داشته باشند.
توسعه پشتیبانی برای iOS: یکی از مواردی که تاکید ویژه مسوولان گوگل در این نمایشگاه را به همراه داشت، بهبود پشتیبانی از سیستم عامل iOS بود. توسعهدهندگان نرمافزاری اکنون میتوانند به ابزارهای عرضه شده برای تعامل بهتر از طریق CocoaPods دسترسی داشته باشند. این ابزار در واقع کانال توزیع رسمی توسعهدهندگان گوگل برای iOS است. استفاده از CocoaPods روند وارد کردن کتابخانهها و فریمورکها به سیستم کدنویسی اپل را سادهتر خواهد کرد. دیگر قابلیت معرفی شده شامل امکان مشاهده فهرستی از برنامههای iOS برای نمایش در نتایج جستوجو، پشتیبانی از قابلیت پیامرسانی ابری و سازگاری با کیت توسعه نرمافزاری کاردبورد است. اگرچه گوگل در ارائه برنامههای منسجم و فراگیر با قابلیتهای مشترک برای پلتفرمهای مختلف عملکردی مانند مایکروسافت نداشته، اما با توجه به فروش بالای گوشیهایی مانند آیفون ۶، سیستمعامل اپل بیش از پیش برای گوگل اهمیت یافته است.
برنامههای آموزشی یادگیری کدنویسی برای اندروید: گوگل امیدوار است کاربران بیشتری را به سمت تولید برنامههای مختلف برای سیستم عامل خود سوق دهد. این شرکت برنامه آموزش مدونی را آماده کرده تا هر چیز از نکات پایه تا مهارتهای تخصصی و حتی سرویسهای گوگلپلی و طراحی متریال را به کاربران آموزش دهد. شرکت کنندگان باید حداقل یک سال تجربه کار با جاوا یا دیگر زبانهای برنامهنویسی شیگرا را در کارنامه خود داشته باشند. هزینه این دوره ۲۰۰ دلار برای هر ماه بوده و به چیزی از ۹ تا ۱۲ ماه زمان برای تکمیل دوره آموزشی نیاز است.
پشتیبانی اندروید استودیو از C و C++: گوگل پیش نمایش جدیدی از اندروید استودیو نسخه ۳/ ۱ را عرضه کرد که قابلیتهای کاربردی فراوانی است. از جمله جالبترین قابلیتها میتوان به امکان ویرایش کدها و البته عیبیابی برای زبانهای C و C++ اشاره کرد. این قابلیت به آن معنا است که پشتیبانی از کدهای جاوا، C و C++ در قالب یک محیط منسجم، ادغام شده است و توسعه دهندگان برنامههای اندرویدی بهطور رایگان میتوانند از آن بهرهمند شوند و از میان دو زبان یاد شده یکی را انتخاب کنند. این کاربرد برمبنای پلتفرم JetBrains Clion توسعه داده شده و افزونه Google NDK هم قابلیتهایی مانند تصحیح خطا و تکمیل کدنویسی را فراهم میکند. در نسخه ۳/ ۱ شاهد امکان بهرهگیری از سرعت بالا و یک پروفایل حافظه جدید هم هستیم.
عرضه Polymer 1.0 به منظور کمک به ایجاد برنامههای وب: یکی از مهمترین قسمتهای استراتژی توسعهدهندگان از دیدگاه گوگل، تلاش برای آسانتر کردن روند تولید برنامههای وب با کیفیتتر است و عرضه نسخه ۱.۰ کتابخانه پلیمر بههمین منظور صورت گرفت. Polymer از المانهای مختلفی که توسط توسعهدهندگان بهمنظور افزودن قابلیتهایی مانند نوار ابزار، کش آفلاین و منوها و نهایتا تولید سرویسهایی مانند گوگل مپس مورد استفاده قرار میگیرند بهره میبرد. کروم ۳۶ اولین مرورگری است که از تمامی قابلیتهایی که پلیمر برمبنای آنها بنا نهاده شده بهره میبرد، اما این کتابخانه با جدیدترین نسخه مرورگرهایی مانند سافاری، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس هم سازگاری خواهد داشت. توسعه دهندگانی که قصد دارند از این کتابخانه استفاده کنند میتوانند به کاتالوگ پلیمر با بیش از ۸۰ المان مختلف مراجعه کنند.
آزمایش سریعتر برنامهها با استفاده از آزمایشگاه ابری: در طول رویداد برگزارشده، گوگل هرچه در توان داشت به کار بست تا تنوع دستگاههای اندرویدی را بهعنوان یک نقطه مثبت نشان دهد، اما برای توسعهدهندگان نرمافزاری، موضوعی پردردسر به نام آزمایش برنامههای مختلف وجود دارد. به منظور کمک به این تولیدکنندگان نرمافزار، گوگل قابلیت آزمایشگاه تست ابری را معرفی کرد تا روند آزمایش برنامهها بهطور خودکار انجام شود. با بهرهگیری از این قابلیت، برنامهها روی سرویس گوگل آپلود شده و بهطور خودکار روی ۲۰ دستگاه متفاوت اندرویدی موجود در سراسر جهان مورد آزمایش قرار میگیرند. در پایان نیز توسعه دهندگان نسخهای رایگان از گزارش شامل ویدئوها و گزارشهای مربوط به مشکلات را دریافت خواهند کرد. این سرویس به کنسول ویژه توسعهدهندگان اضافه خواهد شد تا برپایه تکنولوژی Appurify گوگل، عیوب برنامه مشخص شود.
بازاریابی بهتر با استفاده از کمپین برنامههای فراگیر: معرفیهای انجام شده در رویداد I/ O با هدف افزایش درآمد برای توسعهدهندگان نرمافزاری از طریق ساخت یک برنامه انجام شد. با استفاده از کمپین برنامههای فراگیر، گوگل قصد دارد روند بازاریابی برای برنامهها از طریق جستوجو، تبلیغات، یوتیوب یا استفاده از نوع جدیدی از تبلیغات جستوجویی با هدف قرار گرفتن گوگلپلی را راحتتر کند. به منظور استفاده از این قابلیت تنها کافی است تا توسعه دهنده، بودجه مورد نظر خود را مشخص کند تا کمپین یادشده بهطور خودکار راهاندازی شود. این قابلیت نیز طی چند ماه آینده به کنسول ویژه توسعه دهندگان افزوده خواهد شد.
استفاده از لیستهای مشخص برای جلب نظر بیشتر کاربران: گوگل در حال انجام آزمایش به منظور عرضه لیستهای خاص برای کمک به توسعه دهندگان نرمافزاری به منظور مقایسه بهتر ارائههای گرافیکی و متنی برنامهها و یافتن بهترین نحوه ارائه در جهت افزایش تعداد دانلود است. براساس این تغییرات، توانایی بررسی دیدگاه کاربران در نحوه مشاهده لیستها و خریدها از طریق کنسول توسعه دهندگان ممکن خواهد شد و تعداد نصب برنامهها نیز در اختیار سازنده برنامه قرار میگیرد. توسعهدهندگانی که چندین برنامه مستقل دارند اکنون میتوانند یک صفحه اصلی به منظور توضیح فعالیتهای شرکت خود و معرفی قابلیتهای ویژه برنامه تولیدی در اختیار داشته باشند.
توسعه پشتیبانی برای iOS: یکی از مواردی که تاکید ویژه مسوولان گوگل در این نمایشگاه را به همراه داشت، بهبود پشتیبانی از سیستم عامل iOS بود. توسعهدهندگان نرمافزاری اکنون میتوانند به ابزارهای عرضه شده برای تعامل بهتر از طریق CocoaPods دسترسی داشته باشند. این ابزار در واقع کانال توزیع رسمی توسعهدهندگان گوگل برای iOS است. استفاده از CocoaPods روند وارد کردن کتابخانهها و فریمورکها به سیستم کدنویسی اپل را سادهتر خواهد کرد. دیگر قابلیت معرفی شده شامل امکان مشاهده فهرستی از برنامههای iOS برای نمایش در نتایج جستوجو، پشتیبانی از قابلیت پیامرسانی ابری و سازگاری با کیت توسعه نرمافزاری کاردبورد است. اگرچه گوگل در ارائه برنامههای منسجم و فراگیر با قابلیتهای مشترک برای پلتفرمهای مختلف عملکردی مانند مایکروسافت نداشته، اما با توجه به فروش بالای گوشیهایی مانند آیفون ۶، سیستمعامل اپل بیش از پیش برای گوگل اهمیت یافته است.
برنامههای آموزشی یادگیری کدنویسی برای اندروید: گوگل امیدوار است کاربران بیشتری را به سمت تولید برنامههای مختلف برای سیستم عامل خود سوق دهد. این شرکت برنامه آموزش مدونی را آماده کرده تا هر چیز از نکات پایه تا مهارتهای تخصصی و حتی سرویسهای گوگلپلی و طراحی متریال را به کاربران آموزش دهد. شرکت کنندگان باید حداقل یک سال تجربه کار با جاوا یا دیگر زبانهای برنامهنویسی شیگرا را در کارنامه خود داشته باشند. هزینه این دوره ۲۰۰ دلار برای هر ماه بوده و به چیزی از ۹ تا ۱۲ ماه زمان برای تکمیل دوره آموزشی نیاز است.
ارسال نظر