سیدامیر تقی‌آبادی
این فصل در ادامه‌ فصل قبل توضیح می‌دهد چگونه از رسانه‌های بزرگ‌تری‌ چون رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها استفاده کنید. چگونه سوار بر موج‌های اجتماعی برای خود شهرت، اعتبار و مخاطب به دست آورید و چطور از همه‌ اینها رایگان استفاده کنید.

pic۱



pic۲


دستیابی به پوشش خبری رایگان بسیار چالش‌بر‌انگیز است، اما اگر بتوانید از فرصت‌هایی که در مسیر توسعه‌ برند شخصی خود آنها را می‌سازید یا به دست می‌آورید نهایت استفاده را ببرید، شدنی است. در این فصل در تلاشیم مسیری را به شما نشان دهیم که دیگران آن را آزموده‌اند و به شما نیز توصیه می‌کنند. دفعه‌ بعد که فردی را در تلویزیون دیدید، صدای او را از رادیو شنیدید، مقاله او را در روزنامه‌های معتبر داخلی و خارجی مطالعه کردید یا در مورد او در گروه‌های اینترنتی شنیدید مطمئن باشید که این پوشش خبری رایگان برای این حجم از مخاطبان برای شما نیز دست‌یافتنی است. در این فصل و به فراخور موضوع داستان‌هایی از پوشش خبری رایگان افراد خواهیم گفت و تاثیری که بر زندگی کاری آنها گذاشته است.

تجربه‌ اولین حضور من در یکی از پرمخاطب‌ترین نشریات کشور، مقاله‌‌ای به صورت اینفوگرافی بود که خیل بسیار زیادی از مخاطبان را جذب کرد. بلافاصله پس از این مقاله حجم بسیار زیادی پیشنهاد کاری و پروژه به من ارائه شد. حجم تقاضا به حدی بالا بود که توانستم دو دوره کارگاه آموزشی طراحی اینفوگرافیک در دانشگاه برگزار کنم؛ داور بخش اینفوگرافیک جشنواره ملی گردشگری شدم و چندین پروژه طراحی اینفوگرافیک به من واگذار شد. تیم فریس نویسنده‌ کتاب «هفته کاری 4‌ساعته» به


pic۳



واسطه همین پوشش خبری رایگان توانست به فروش کتاب غیر قابل پیش‌بینی دست یابد. در ابتدای مسیر هیچ‌کس تیم را نمی‌شناخت و در نتیجه هیچ رسانه‌ای حاضر به مصاحبه با وی در مورد کتاب جدیدش نمی‌شد. مشخصا خیلی سخت است که بتوانید به یک چهره‌ معروف تبدیل شوید، اما تیم با کمی خلاقیت و استفاده از پوشش خبری رایگان توانست به هدف خود دست یابد و مابقی کارها مثل دومینو اتفاق افتاد. در ابتدا تیم به بررسی اخبار و روندهای جامعه پرداخت. تیم می‌خواست ببیند در چه دنیا چه خبر است. در نهایت او توانست موضوعی بیابد که مورد علاقه روز رسانه‌ها است و با تجربیات و دانش تیم نیز مرتبط است.

در گام بعد تیم با شبکه‌های تلویزیونی محلی مختلفی مثل ABC، CBS، و NBC تماس برقرار کرد و خود را به عنوان فردی خبره در این زمینه معرفی می‌کرد و به آنها می‌فهماند که نظری متفاوت از سایرین دارد و علاقه‌مند است نظر خود را از طریق این شبکه‌ها به اطلاع عموم برساند. هر‌چند بسیاری از آنها تیم را نادیده گرفتند، اما تیم دست از تلاش بر نداشت تا توانست یکی از مدیران آنها را به این امر جذب کند.


pic4



در نهایت تیم توانست با نظر متفاوت خود از دیگران متمایز شناخته شود و سایر رسانه‌ها نیز کم کم به زاویه دید تیم علاقه‌مند شدند و از وی برای شرکت در برنامه‌های خود دعوت کردند و اینگونه بود که تیم توانست خیلی زود با پوشش خبری رایگان به چهره‌ای شاخص تبدیل شود که منجر به فروش فوق‌العاده کتاب او شد.اما برای رسیدن به این جایگاه باید ابتدا چند قدم به عقب برگردیم و ببینیم چطور می‌شود در یک زمینه خاص و در صنعت خود به یک متخصص تبدیل شوید و خود را برای زمان مناسب استفاده از پوشش خبری رایگان آماده کنید. متخصص شدن در یک موضوع به این معنی نیست که شما بهترین شغل را داشته باشید یا صاحب بزرگ‌ترین‌ کسب‌وکار این صنعت باشید یا حتی تحصیلات و تجربه زیادی در این زمینه داشته باشید.

متخصص شناخته شدن در یک موضوع به این معنی است که بتوانید در این موضوع کاری را بهتر از دیگران انجام دهید. اولین قدم برای رسیدن به این تخصص این است که تا می‌توانید مطالعه کنید. پرفروش‌ترین کتاب‌های این حوزه را بخوانید و مطمئن شوید که مطالب آن را کاملا درک کرده‌اید که بتوانید در گفت‌وگوهای آینده خود به آنها ارجاع دهید. در همایش‌ها، سمینارها و رویدادهای مرتبط این حوزه شرکت کنید و با افراد فعال این صنعت از نزدیک دیدار کنید. مطالبی که پیش‌تر بیان شد را دوباره و دوباره مرور کنید و برند شخصی خود را بر این موضوع پایه‌گذاری کنید.

pic5



در نهایت شما باید آمادگی این را داشته باشید که یک سمینار یا دوره‌ آموزشی یک ساعته در این مورد برگزار کنید. برای شروع و تمرین می‌توانید این پیشنهاد را در دانشگاه یا مدرسه خود عملی کنید. دانشگاه فضای خوبی است که بتوانید مهارت سخنرانی و ارائه خود را در آن ارتقا دهید، بدون آن که هزینه‌ زیادی بابت اشتباهات سخنرانی خود پرداخت کنید و دانشجویان نیز از حضور شما برای آشنایی با صنعت مورد نظر و راه‌های ورود به آن استفاده خواهند کرد. همچنین از صوت و فیلم این سخنرانی نیز می‌توانید در قسمت سوابق کاری وب‌سایت شخصی خود نیز استفاده کنید. این موضوع نه تنها شما را متخصص معرفی می‌کند، بلکه حتی شما را به عنوان سخنرانی ماهر در این زمینه نشان می‌دهد.در نهایت، همان طور که قبلا هم گفته شد وبلاگ‌نویسی را فراموش نکنید. سلسله مقالات منظم و مفید وبلاگی باعث یادآوری مداوم شما به مخاطبان هدف می‌شود.