هفته گذشته شهر لاس وگاس در آمریکا طی چهار روز میزبان دوستداران دنیای تکنولوژی در نمایشگاه CES2014بود.
در این دور از نمایشگاه بیش از ۳ هزار و ۲۰ شرکت بزرگ و کوچک به معرفی آخرین دستاوردها و ابداعاتشان در دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات پرداختند.
جدیدترین محصولات الکترونیکی مصرفی هرساله در نمایشگاه CES در لاس‌وگاس به عنوان بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی دنیا رونمایی می‌شود تا انسان یک گام دیگر به رویای زندگی تماما هوشمند و الکترونیکی نزدیک‌تر شود. در این دور از نمایشگاه، محصولات منحصربه‌فرد و خارق‌العاده گوناگونی چه از سوی شرکت‌های مطرح حوزه آی‌تی و چه از سوی شرکت‌های تازه تاسیس این حوزه معرفی شد.براساس گزارش‌ها ۲۴ هزار محصول تکنولوژی جدید و متنوع در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت. در این گزارش سعی می‌کنیم به برخی از محصولات جالب و جدیدی که در CES۲۰۱۴ معرفی شد اشاره کنیم.



شارژرهای کوچک و سبک
شارژهای بزرگ لپ‌تاپ و حتی دیگر لوازم همراه، همیشه مزاحم ما هستند؛ چرا که علاوه‌بر حجم زیاد، سنگین هم هستند. شرکت Finsix's tech برای حل این مشکل یک محصول متفاوت در این بخش را در CES۲۰۱۴معرفی کرد. این شرکت یک شارژر ۶۵ واتی برای لپ‌تاپ‌ها معرفی کرده و جالب است که اندازه آن یک سوم شارژرهای مشابه است. این شارژر کوچک حتی دو پورت USB هم دارد که با آن می‌توان تبلت‌ها را هم شارژ کرد.Jim Kardach مدیر بخش کاربردهای تکنولوژی در این کمپانی مدعی است که روش جدیدی که برای تبدیل انرژی در این محصول به‌کار رفته، انرژی را ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از آداپتورهای موجود رد و بدل می‌کند. قرار است در ماه مارس جمع‌آوری سرمایه برای تولید این محصول شروع شود و در نهایت شارژری با قیمت ۹۰ دلار روانه بازار شود. این شرکت روی نسخه Magsafe این شارژر برای محصولات اپل نیز کار می‌کند.pic۱



خودروهای هوشمند
به جرات می‌توان گفت که CES۲۰۱۴ بهترین مکان برای خودنمایی خودروهای پیشرفته بود. شرکت‌های بزرگ خودروسازی با مجهز کردن خودروهایشان به تکنولوژی‌های جدید حضور پررنگی در این دور از نمایشگاه داشتند. برای مثال غرفه آئودی به خاطر مدل مفهومی لیزرلایت کواترو اسپرت بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان و خبرنگاران قرار گرفته بود. ویژگی بارز این خودرو چراغ‌های جلوی LED ماتریکسی آن است، که نور لیزر مانند آن می‌تواند در تاریکی به اندازه پنج زمین فوتبال را روشن کند. در کنار این لامپ‌های نسل آینده برای خودروها، ویژگی برتر دیگر آن ترکیب موتورهای بنزینی و الکتریکی است که برای تولید نیروی ۷۰۰ اسب بخار، ۶۱/۲ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.همچنین غرفه شرکت ژاپنی تویوتا، محصولات و فناوری‌های متنوعی را به نمایش گذاشته بود که جذاب‌ترین آنها طرح مفهومی «خودروی پیل سوختی» این شرکت بود. در حالی که رقبای این شرکت از نیروی باتری خالص برای به حرکت درآوردن خودروهای خود استفاده می‌کنند، چیزی که تویوتا ارائه می‌دهد که البته اولین خودرو از این نمونه است به این شکل است که از هیدروژن برای تولید الکتریسیته مورد نیاز خودرو استفاده خواهد کرد. هیدروژن خالص به داخل مخزن پمپاژ شده و پس از ترکیب با هوا، آب تولید می‌شود که این واکنش تولید الکتریسیته نیز می‌کند. پیل‌های سوختی این الکتریسیته را برای به حرکت درآوردن خودرو به سمت موتور هدایت می‌کنند. به گفته تویوتا این خودروها در سال ۲۰۱۵ به بازار خواهند آمد. همچنین شرکت خودروسازی Ford در نمایشگاه CES ۲۰۱۴ از مدل مفهومی اتومبیل خورشیدی خود رونمایی کرد که گفته می‌شود این محصول با قابلیت استفاده از انرژی الکتریسیته نیز ساخته شده و برای شارژ نیازمند اتصال به کابل‌های مخصوص نیست؛ این خودرو خورشیدی با نام C-MAX Solar Energi شناخته می‌شود و یک موتور دوگانه‌سوز بنزینی و الکتریکی را در خود جا داده است.در این دور از نمایشگاه شرکت‌های مختلف، روی اتصال گجت‌ها با خودرو و طراحی سیستم‌های رابط اتصال موبایل به خودرو کار‌های زیادی کرده بودند که از میان این کارها می‌توان به تلاش‌ مرسدس بنز برای اتصال عینک گوگل به خودروهایش اشاره کرد.pic۲


یک تلفن مفهومی
در نمایشگاه CES 2014 کمپانی ZTE چین یک نمونه مفهومی از تلفن‌های همراه را رونمایی کرد که در صورت نیاز می‌توان قطعات سخت‌افزاری این گوشی را یک به یک تعویض کرد.
Eco-Mobius نام این مدل از گوشی است. این گوشی امکانات خاصی را به کاربرانش می‌دهد؛ برای مثال فرض کنید می‌خواهید در جشن تولد یکی از دوستان خود شرکت کنید و قصد عکاسی از لحظات خاطره‌انگیز آن را دارید. با یک چنین تلفنی می‌توانید ماژول دوربین را از قدرت 8 مگاپیکسل به 13 مگاپیکسل تغییر دهید. به این نوع گوشی‌ها اصطلاحا گوشی‌های ماژولار گفته می‌شود. بخش تحقیق و توسعه شرکت ZTE چین امکان تعویض قطعات مختلف دیگر را هم فراهم کرده، مثلا اگر انویدیا یا کوآلکام یک تراشه سریع‌تر عرضه کنند، می‌توان آن را برای افزایش سرعت گوشی مورد استفاده قرار داد. ارتقای سخت‌افزار در یک گوشی ماژولار بسیار ساده است؛ طوری که کاربران عادی هم قادر به انجام آن هستند. البته ZTE دو بخش را در این گوشی ثابت در نظر گرفته که اولین مورد بدنه و قاب کلی گوشی است و دومین مورد صفحه نمایش آن است.


کامپیوتری به اندازه یک بند انگشت
شرکت اینتل با عرضه رایانه پوشیدنی کوچکی که ابعادش به اندازه یک کارت حافظه اس دی است و دارای چهار هسته سخت‌افزاری است، در نمایشگاه لاس وگاس حضور یافت. برای استفاده از این رایانه باید مشابه با عینک دیجیتال گوگل عمل کرد؛ یعنی این رایانه روی عینکی خاص سوار شده و در برابر چشم قرار می‌گیرد.این رایانه کوچک ادیسون نام‌گذاری شده است. این رایانه کوچک براساس فناوری ترانزیستورهای ۲۲ نانومتری اینتل توسعه داده شده و قادر است تا سیستم‌عامل لینوکس را اجرا کند. همچنین این رایانه از تکنولوژی WiFiو بلوتوث بهره می‌برد.اینتل برای نشان دادن خصوصیات محصول خود، نمونه‌ای از کاربرد آن را در قالب محصولی با نام Nursery ۲.۰ نمایش داد. این محصول قادر است تا علائم حیاتی کودک را از طریق یک لیوان مجهز به LED یا ظرف شیری که با گریه نوزاد شروع به گرم شدن می‌کند، به والدین نشان دهد.اینتل برای ایجاد انگیزه لازم در بین توسعه‌دهندگان برای استفاده از این محصول در تولیدات خود، مسابقه Make it Wearable را نیز معرفی کرد که براساس آن کمپانی اینتل جایزه‌ای ۳/۱ میلیون دلاری را برای توسعه‌دهندگانی که از این محصول در ابزار‌های پوشیدنی خود استفاده کنند در نظر گرفته است.



مسواکی با قابلیت اتصال به اینترنت
نخستین مسواک متصل به اینترنت محصول جدید شرکت فرانسوی «کولیبری» با شعار تبلیغاتی «هوشمندانه مسواک بزنید» در نمایشگاه مصرف‌کنندگان کالاهای الکترونیک (CES) رونمایی شد.در این مسواک جدید حسگری کار گذاشته شده که میزان زدوده شدن جرم در هر نوبت مسواک‌زنی را ثبت می‌کند. این اطلاعات سپس برای مقایسه و اقدام به صورت بی‌سیم به یک تلفن هوشمند منتقل می‌شود تا به‌طور مثال والدین از نحوه مسواک زدن کودکان خود و میزان جرم بر روی دندان‌های آنها مطلع شوند.pic3



آندروید و ویندوز در کنار هم
شرکت ایسوس در کنفرانس امسال خود در CES، علاوه‌بر معرفی تلویزیون و چند محصول از خانواده تلفن‌های هوشمند، یک تبلت ۸ اینچی را نیز معرفی کرد. تبلتی که قرار است رقیب اصلی DELL و تبلت ۸ اینچی‌اش با ویندوز ۸ پرو باشد. تبلت ویندوزی تازه ایسوس مجهز به صفحه نمایش ۸ اینچی با رزولوشن ۱,۲۸۰ در ۸۰۰ و پردازنده اتم اینتل است و از این رو ویندوز مایکروسافت را به صورت تمام و کمال در اختیار کاربران قرار دهد. در بخش دوربین، یک سنسور ۵ مگاپیکسلی در عقب وظیفه عکسبرداری را بر عهده خواهد داشت. همچنین این تبلت به همراه یک قلم استایلوس Wacom با درجه فشار ۱۰۰۰ به فروش می‌رسد. محصول جدید ایسون در سه ماهه اول سال میلادی جاری یا نهایتا ابتدای سه ماهه دوم و با قیمت‌های ۲۹۹ دلاری برای مدل ۳۲ گیگابایت و ۳۴۹ دلاری برای مدل ۶۴ گیگابایت به بازار عرضه خواهد شد.pic۴



گوشی ضدضربه، ضد‌سرما و گرما
آخرین مدل گوشی‌های هوشمند ضدآب و ضدگرد و غبار با نام Cat B۱۰۰ نیز در نمایشگاه CES ۲۰۱۴ به نمایش درآمد. این محصول می‌تواند بین عمق ۸/۱ تا یک متری آب به مدت ۳۰ دقیقه باقی بماند و در دمای منفی ۲۵ درجه تا مثبت ۵۵ درجه سانتی‌گراد بدون مشکل به فعالیت خود
ادامه دهد.
محصول جدید شرکت Cat شامل نمایشگر ۲/۲ اینچی از نوع QVGA می‌شود و برای آن پردازنده MediaTek ۶۲۷۶W و قابلیت پشتیبانی از شبکه مخابراتی ۳G در نظر گرفته شده است.



رونق تجهیزات بازی
امسال نیز به رسم هر ساله نمایشگاه ces۲۰۱۴ شاهد رونمایی از تجهیزات بازی و سرگرمی است. یکی از محصولات رونمایی‌شده توسط Steelseries، یک کنترلر بازی برای گوشی آی‌فون است.
این محصول که Stratus نام دارد که یک کنترلر بی‌سیم برای سیستم‌عامل iOS ۷ است. در واقع این کنترلر با بخش کنترلر واسط نرم‌افزارنویسی سیستم‌عامل محبوب اپل سازگاری کامل دارد. نکته دیگر این است که این کنترلر، اولین مدل از محصولات Made for iPhone است که تبلت اپل؛ یعنی آی‌پد را نیز پشتیبانی می‌کند. استراتس دسته بازی ساده‌ای است که بر خلاف Ace Power محصولی از Moga و Powershell محصولی از لاجیتک، هنگام استفاده از آیفون، به شارژ کردن آن نمی‌پردازد و تکیه‌گاه آن نیست، بلکه درست شبیه دسته بازی استانداردی است که اپل کمی پیش‌تر به سازندگان معرفی کرده بود.باتری این کنترلر برای ۱۰ ساعت بازی، شارژ نگه می‌دارد و راه ارتباط آن با آی‌پد، آی‌فون و آی‌پاد تاچ، استفاده از بلوتوث است. استیل‌سریز می‌گوید: می‌توان ۴ کنترلر را همزمان به یک دستگاه متصل کرد. در این صورت یکی از ۴ چراغ ال‌ای‌دی که جلوی گیم‌پد نصب شده، روشن می‌شود تا کاربر بداند که مشغول کنترل کردن کدام بازیکن است.



خانه‌های هوشمند
شرکت SmartThings که در زمینه فناوری‌های الکترونیکی خانگی فعالیت می‌کند در نمایشگاه CES ۲۰۱۴ یک خانه هوشمند را به نمایش گذاشته که تمام ابزارهای موجود در آن هوشمند هستند و مبتنی بر یک پلت‌فرم واحد فعالیت می‌کنند. همچنین تمام ابزارهای موجود در این خانه به‌صورت هوشمند در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.
در این خانه از انواع حسگرهای هوشمند SmartThings استفاده شده است که انواع لوازم خانگی ساخت شرکت‌های مختلف مبتنی بر این حسگرها به‌کار گرفته‌ شده‌اند.
در این خانه هوشمند زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود و قفسه موردنظر خود را باز می‌کند، تمام اخبار مورد علاقه‌اش به صورت خودکار در مقابل وی به نمایش درمی‌آیند. این شرکت همچنین سیستم‌های امنیتی خود برای خانه هوشمند متصل به اینترنت را معرفی کرد.