از این خرج‌هـا بکاهید تا پول پس‌انداز کنید
تقریبا همه‌مان می‌دانیم چطور باید پول پس‌انداز کنیم؛ اگر هم ندانیم دست‌کم از این و آن چیزهایی درباره‌اش شنیده‌ایم. مثلا اینکه تا جایی که امکان دارد از غذای بیرون خوردن و هر شب رستوران رفتن پرهیز کنیم یا اینکه عادات بدی چون سیگار کشیدن را کنار بگذاریم. این‌ها مواردی است که ما باید در رابطه با آن به گونه‌ای خساست به خرج دهیم؛ وگرنه خساست به خرج دادن آن هم وقتی پای ماشین خریدن به میان می‌آید، کار بیهوده‌ای است. معلوم است که وقتی می‌خواهید ماشین بخرید، بهتر است ماشین نو بخرید، نه کارخورده. اما با تمام این اوصاف همه ما، حتی آنهایی که پولدار هستند و قطعا در مقطعی از زندگی خود پول پس‌انداز می‌کردند، مرتکب اشتباهاتی شده‌اند و خودشان هم حواس‌شان نبوده. تقریبا همه‌ما معمولا حواسمان نیست که در چه مواردی می‌توانیم پول پس‌انداز کنیم یا دست‌کم آن را هدر ندهیم.

برند بخرید
خاطرم هست که پدر و مادرم همیشه سر لباس خریدن با هم مشکل اساسی داشتند؛ پدرم فکر می‌کرد اگر لباس بی‌نام و نشان و ارزان بخرد، هنر کرده؛ مادرم می‌گفت لباسی که مارک‌دار باشد، قطعا جنس بهتری دارد، «پس به جای اینکه در طول یک سال هر ماه مثلا یک جفت کفش بخرید، می‌توانید یک بار برای همیشه یک جفت کفش مارک‌دار درست و حسابی بخرید، تا دیگر مجبور نشوید هر ماه بابت آن پولی پرداخت کنید؛ آن کفش خوب و باکیفیت می‌تواند سال‌ها برای شما کار کند.»
وقتی گرسنه هستید به سوپرمارکت نروید
وقتی گرسنه هستید سعی کنید تا جایی که امکان دارد از بقالی‌ها، سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای دور بمانید. چرا که تجربه نشان می‌دهد که در این وضعیت چیزهایی را به احتمال زیاد از روی قفسه‌ها برمی‌دارید که هیچ نیازی بهشان ندارید و بعدا از خریدشان پشیمان خواهید شد.
البته خوراکی خریدن در هنگام خرید کردن فقط به مواقعی که گرسنه هستید، منتهی نمی‌شود. اصلا انگار رسم است که مثلا به پاساژی رفته‌ای و می‌خواهی برای خودت مانتو بخری، ناخودآگاه چشمت به ذرت‌ مکزیکی فروش کنار پاساژ می‌افتد، خرید اصلی را به کل فراموش می‌کنی.

سعی کنید از کارت اعتباری‌تان استفاده کنید
زمانی که هنوز این کارت‌های اعتباری وجود نداشت همه ما همیشه قدری پول در کیف‌مان و قدری هم در خانه نگه می‌داشتیم. همین باعث می‌شد که وقتی از خانه بیرون می‌رویم محض احتیاط هم که شده پول بیشتری را برداریم و در کیف‌مان بگذاریم مبادا جایی به مشکلی بربخوریم و پولمان کم بیاید. اما حالا دیگر دوره این احتیاط‌ها گذشته و تقریبا همه جا می‌توانیم از کارت‌های اعتباری‌مان برای پرداخت هزینه غذا یا سایر چیزها استفاده کنیم، البته به غیر از کرایه تاکسی. حالا دیگر لازم نیست پول زیادی را با خودمان حمل کنیم و آخر شب هم وقتی به خانه برگشتیم، بگوییم:«نفهمیدم آن همه پول چطور خرج شد؟»

حواستان به سلامتی‌تان باشد
همه فکر می‌کنند اتفاق، هر اتفاقی، قرار نیست برای آنها رخ دهد. آدم همیشه با خودش فکر می‌کند اتفاق برای دیگری می‌افتد. اما حقیقت چیز دیگری است؛ دندان همه خراب می‌شود، همه سرما می‌خورند یا آنفولانزا می‌گیرند. بنابراین برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی بهتر است همه حواس‌شان به سلامتی‌شان باشد. مثلا اگر سیگار برای دندان ضرر دارد، می‌توان این عادت را کنار گذاشت تا مثلا دندان‌ها را از آسیب دور نگه داشت. همین خودش می‌شود راهی برای «پول پس‌انداز کردن»؛ همین که جلوی خرج اضافی گرفته شود، کافی است.

از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید
پول بنزین یا کرایه تاکسی تلفنی این روزها دیگر می‌تواند تمام حقوق ماهیانه شما را به خودش اختصاص دهد. بله درست است که تاکسی تلفنی می‌تواند شما را زودتر به مقصد برساند و رفت و آمد با وسیله نقلیه شخصی به مراتب آسان‌تر از وسایل نقلیه عمومی است، اما ضررش آنجا بهتان می‌رسد که چشم باز می‌کنید و می‌بینید آخر ماه شده و شما تمام پول‌تان را صرف این هزینه‌ها کرده‌اید. اگر این عادت‌ها را کنار بگذارید، هم پول پس‌انداز کرده‌اید، هم از شر ترافیک شهر بزرگ و شلوغی مثل تهران خلاص شد‌ه‌اید و هم کمی از سهم خود در آلوده‌تر کردن هوا و ضربه به محیط زیست کاسته‌اید.

لامپ اضافه خاموش
اگر در طول روز مجبورید از خانه بیرون بروید، که دیگر نیازی نیست نگران مصرف برق در طول روز باشید اما وقتی عصر یا شب به خانه برمی‌گردید، حواستان باشد که لامپ اضافی را روشن نگه ندارید. مثلا وقتی در هال خانه نشسته‌اید حواستان به لامپ اتاق‌ها باشد که روشن نباشند. یا مثلا مراقب باشید که وقتی جلوی تلویزیون به خواب می‌روید لااقل تلویزیون روی ساعت خوابش نتظیم کنید تا بعد از به خواب رفتن شما آن هم به خواب برود. یا مثلا اگر می‌خواهید لباس‌هایتان را بشویید، سعی کنید در مواقعی که سایر لوازم الکتریکی خانه خاموش است، ماشین لباسشویی را روشن کنید؛ چرا که استفاده همزمان از چند وسیله برقی کنتور برق شما را با سرعت بیشتری می‌چرخاند و این در نهایت به ضرر خودتان تمام خواهد شد. همین مساله درباره مصرف آب و گاز هم صدق می‌کند.